5D3 weigert focussing bij weinig licht.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
ruud_eos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2014 17:57

Hallo,
afgelopen weekend voro het eerst op stap geweest met mijn nieuwe Canon 5D Mk.III. Kreeg problemen bij binnen opnamen, foto expositie. Weigerde te focussen totdat ik het knopje AF-ON indrukte. Moest ik dan bij elke opname doen om met autofocus scherp te krijgen. Zat een nieuwe L lens op, Tv 1/60, autofocus op max aantal (61?) punten.
Ben van de 5D2 naar de 5D3 gegaan juist om nog betere kwaliteit bij available light te krijgen; dan mag die sensor beter zijn maar als dat ding niet scherp stelt is dat dus bepaald geen vooruitgang. Ga er vanuit dat ik iets over het hoofd zie.
Ervaringen?
groet
Ruud
Road8
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3186
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2008 18:25
CONTACTCOLON

Kijk eens naar je instellingen, ik denk bij de C.Fn, daar kan je een en ander regelen met je AF instellingen.
Stond toevallig een AF/MF schuifje op het objectief niet verkeerd ?
Heb je de handleiding al doorgenomen bij het onderdeel problemen/troubleshooting.
vr.gr. Roland

flickr | Canon 50D | Canon 70-200 L f/4 USM | Canon 24-105 L f/4 IS USM| Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM | Lowepro Fastpack 250
Gebruikers-avatar
willo72
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2010 11:44
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

http://www.youtube.com/watch?v=CKmVtBQwo4Y" onclick="window.open(this.href);return false;
5D mark III/50mm f1.8/Tamron SP 24-70 VC f2.8/Tamron SP 90 VC f2.8 Macro/Canon Extender 1.4x II/70-200 L IS f4 USM/Canon 300 L IS f4 USM/Speedlite 430EX II Powershot G5x
ruud_eos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2014 17:57

Nee de lens stond goed ingesteld, op AF. Bij troubleshooten in het boekje (boek!) niet tegengekomen. Ook googlen op deze klacht kwam ik het verschijnsel wel tegen op een ander EOS model maar (nog) niet op de 5D3. Zal die YT link morgen thuis bekijken, geen geluid op pc waar ik nu aan werk.
Dank in ieder geval voor de reactie.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Bij CF.n 2, "custom controls". Ik heb dat overigens met opzet zo ingesteld, als sinds de 40D. Ik zou niet anders willen. Heerlijk om de AF los van de afdrukknop te kunnen bedienen!
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik stel alleen maar scherp door de AF-On knop in te drukken. Werkt een stuk relaxten vind ik.

Is even wennen, maar ieder zijn eigen ding.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ook ik gebruik altijd de af-on knop, maar ts heeft het probleem alleen binnen, lijkt mij stug dat de instelling dan verkeerd staat.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De AF sensor van de 5Dm3 is gevoeliger dan die van de 5Dm2 (-2 EV tegen -0,5 EV)
Die van de 6D is nog gevoeliger: -3 EV
Er kan dus echt te weinig licht zijn. De camera stond ingesteld op Tv 1/60, wat waren de bijbehorende diafragma en ISO?
Wat is de maximale diafragma opening van de lens?
Was er wel genoeg contrast om op scherp te stellen?

Hans
ruud_eos
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 08 Jan 2014 17:57

Hallo,
het lag 'em toch aan de voorkeursinstellingen.
Ik heb deze camera gekocht als demo model, met 800 clicks er op; kreeg 300 euro korting.
Mogelijk dat de camera niet alleen in de shop als demo is gebruikt maar door de eigenaar ook voor iets anders.
Opgelost dus.
Ik gebruik toch liever de ontspanknop voor het focussen omdat ik met straatfotografie zo sneller werk.
Voor de 5D2 heb ik nog een raster focusplaatje seperaat gekocht, bij deze camera is dat gewoon in te stellen, prachtig!
Erg blij met deze camera.
dank allen voor het meedenken!
Ruud
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Welke instelling was de oorzaak van het probleem?
Hans
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

En dan zou het probleem niet alleen binnen zijn geweest.
Het is in ieder geval opgelost.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar