adobe RGB en sRGB

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
thalsje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2013 11:08

Ik zit ergens mee, ik ben al een eind gekomen door te zoeken op internet, maar kom er niet helemaal uit.

Gisteren had ik foto's gemaakt van mijn hond. op mijn computer mooie felle kleuren maar toen ik ze naar facebook en photobucked uploade waren de kleuren heel dof.
Nu kwam ik er dus achter dat ik de foto's eerst moet converten (of hoe je dat in meervoud zegt) naar sRGB.
Mijn vraag is moet ik dat alleen doen voor naar het internet, of ook voor de foto's die afgedrukt worden?
En Wat gebeurd er als je de foto die afgedrukt word in sRGB opgeslagen heb.

Ik had hier normaal geen last van dat het op internet doffer werd.
Paar weken geleden had ik een bruiloft van mijn vriendin. Het werd rot weer en wilde graag een goede camera gebruiken die het goed doet bij binnen lokaties waar niet te veel licht binnen komt.
Dus heb ik de 5d mark 3 gehuurd.
Eenmaal de foto's op mijn computer gezet kon ik ze niet openen in photoshop en moest een update hebben.
Na die update is het dus begonnen met de foto's die ik op internet zet.
Ook nu met mijn eigen camera de 50 d.

Ik ben met het speuren er wel achter gekomen dat ik gewoon moet blijven werken met adobe RGB
Maar dus alleen voor de foto's die op internet komen converten naar sRGB??
OP mijn telefoon zie ik de kleuren wel goed trouwens. (note 2)

MIjn belangrijkste vraag is nu aangezien ik net 300 foto's heb bewerkt van het trouwen, of ik die nu opnieuw op moet slaan voor het afdrukken?
Gebruikers-avatar
CrisM
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 801
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2012 19:14
WoonplaatsCOLON Genk

Eenmaal de foto's op mijn computer gezet kon ik ze niet openen in photoshop en moest een update hebben.
Na die update is het dus begonnen met de foto's die ik op internet zet.
Ik denk dat hier je probleem zit.
Trouwens, waren het CR2's, die met een raw-convertor( welke? ) eerst moeten omgezet worden?
EOS 5D MARK III | EF 24-105mm f/4 L IS USM | Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM | Sigma 35mm F1.4 DG HSM A | 2 X Canon Speedlite 600EX-RT | Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT | Samyang 14mm F2.8 IF ED UMC
thalsje
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2013 11:08

XMP bestand was het

Maar iedereen die de mark 3 aangeschaft hadden (tenminste wat ik gelezen had) moest een update downloaden omdat ie de bestanden niet opende in bridge en of photoshop.
Gebruikers-avatar
Bavarian
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 169
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2013 12:46

In een XMP-bestand zit geen fotomateriaal. Het is een XML-tekstbestand waarin bewerkingsgegevens van de originele foto's worden opgeslagen.
De foto zelf zit in een CR2-bestand, dat is een soort TIF-bestand, maar specifiek voor Canon.
Deze moeten met een RAW-converter (DPP van Canon, Lightroom, Photoshop, etc.) worden omgezet in een zichtbare foto.
Eerst bewerk je de foto's in de grootst mogelijke kleurruimte en pas aan het eind bepaal je aan de hand van het doel de daarvoor benodigde kleurruimte.
Voor publicatie op het internet zet je dan het kleurprofiel om in sRGB.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar