Basketbal wedstrijd fotograferen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
vanwitte
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:10

Wat zijn nou de perfecte instellingen die ik moet gebruiken volgens jullie? Hieronder is een voorbeeld te zien van een 'niet zo scherpe' foto die ik eerder gemaakt heb, maar echt een scherpe foto maken tijdens een snelle beweging is me nog niet gelukt. Ik heb nog niet veel tijd gehad om tijdens wedstrijden verschillende instellingen uit te proberen, en daarom hoor ik graag jullie mening hierover!

Afbeelding

Sowieso met flits, en een 'lichtere' instelling gebruiken? Ik nam deze foto met een 400D trouwens.
Gebruikers-avatar
Peije
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6006
GeregistreerdCOLON 13 Jul 2006 17:44
WoonplaatsCOLON Putte - Belgie
CONTACTCOLON

De onscherpte lijkt mij vooral een bewegings onscherpte te zijn. Om dit op te lossen zul je een kortere belichtingstijd moeten kiezen. Dat kan je alleen maar bereiken door OF het diafragma verder open te zetten OF het ISO getal te verhogen OF meer licht. Ook kan je kiezen om een klein beetje onder te belichte in RAW en dan de fot in een beeldbewerkingsprogramma weer war helderder te maken...
paparazzi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2006 16:11
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Diafragma 2,8, sluitertijd minimaal 1/180 en liever nog 1/250 en shiet op RAW om eventueel achteraf nog aanpassingen te doen. ISO 800 of meer.

Althans dat is mijn ervaring. Zie voor voorbeelden op www.paulfaberfotografie.nl.
Gebruikers-avatar
vanwitte
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 31 Okt 2006 17:10

Heel erg bedankt!
Gebruikers-avatar
bobeldijk
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1526
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2004 17:57
CONTACTCOLON

paparazzi schreefCOLONDiafragma 2,8
als je lens dit aankan tenminste... anders een zo laag mogelijke waarde.
Gebruikers-avatar
Xeor
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 225
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2006 21:04
WoonplaatsCOLON Roosendaal
CONTACTCOLON

Ik heb onlangs foto's gemaakt met de kitlens, tijdens een theater voorstelling. Ofterwijl -> weinig licht..
Had m'n camera op M stand gezet, sluiter: 1/30 en diafragma op 5.6. Zonder flits, wel op ISO1600. Zijn nog aardig gelukt dus probeer daarmee beetje te experimenteren.
Ik kreeg in ieder geval op de M stand betere foto's dan op de P stand bijv.

Groeten Alex.
[size=75]Canon EOS 350D | BG-E3 | Canon 50mm F1.8 II | Sigma 70-300mm Apo Macro | Sandisk II 1gb | Sandisk 256mb | Crumpler: The Puppet | Vanguard VT 300 statief |
[url=http://vision-designs.nl/]Vision - Designs[/url][/size]
paparazzi
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 87
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2006 16:11
WoonplaatsCOLON Leeuwarden
CONTACTCOLON

Xeor schreefCOLONHad m'n camera op M stand gezet, sluiter: 1/30 en diafragma op 5.6. Zonder flits, wel op ISO1600.
M stand is inderdaad goed, maar met 1/30 ga je het niet redden bij een basketball wedstrijd. zelfs 1/180 zie je vaak bewogen handen / voeten / basketball (hoeft niet storend te zijn).

Inderdaad beetje spelen met de instellingen, diafrgma zo groot mogelijk (klein getal) en proberen met verschillende sluitertijden. Maar dan vooral toch wel RAW.
j.f.otten
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2011 20:23

Een beetje een oud topic, maar ik ben nu al blij met de tips!! Begrijp ik hieruit dat Basketballers minder snel bewegen dan voetballers? want bij voetbal zit ik meestal met een snellere sluitertijd van 1/650ste of 1/800ste. Ik mag morgen voor het eerst basketbal fotograferen en dan meteen een topper in de eredivisie vrouwen, dus dat wordt heel leuk.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Voetbal speel je over het algemeen buiten.
En daar is veel meer licht, dus kun je snelle sluitertijden gebruikend dan binnen.
En basketballers bewegen denk ik eens stuk sneller en zeker meer onberekenbaar door snelheid en richtingswisselingen. Leuke uitdaging dus...

Licht is het toverwoord in deze.
Dus gebruik idd een zo groot mogelijk diafragma om zoveel mogelijk licht te vangen.
Daarbij een hoge iso. Afhankelijk van de kwaliteit camera idd 800 of nog hoger.
Liever eventueel wat ruis ( en over het algemeen niet of nauwelijks zichtbaar op klein formaat) dan allemaal bewogen foto,s tenslotte.

Fotograferen op M is een optie. Maar ligt er ook aan hoe de lichtonstandigheden zijn in de zaal.
Is het overal hetzelfde ongeveer kan dat. Zitten er grote verschillen zou ik diafragma voorkeur gebruiken. Je camera zal zelf een passende sluitertijd kiezen, hopelijk snel genoeg.
Maar dat geld in de M stand ook. Gebruik je te snelle sluitertijden krijg je onderbelichte opnames, ook niet leuk.

Ook ja. Gebruik AE-servo voor scherpstelling voor het volgen van je onderwerp en geen one shot.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
j.f.otten
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 06 Jul 2011 20:23

Frank dank je wel voor je antwoorden aantal dingen zijn hetzelfde als voetbal in een stadion, daar heb je ook niet altijd even veel licht. Mijn 5D kan gelukkig wel lekker hoog in de Iso zonder te veel ruis, dus daar gaan we gebruik van maken. Ben benieuwd wat het gaat worden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar