Welke pixel verhouding bij een smartphone?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Weten jullie misschien, wat de "ideale" pixel verhouding is voor een smartphone qua hoogte én breedte?

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Dat is nog eens een goeie vraag.
Ben bang dat het antwoord afhangt van schermformaat + techniek van de gebruikte smartphone, maar ik kijk even mee in dit topic...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Is de ideale waarde anders dan de door de fabrikant opgegeven schermresolutie en pixeldichtheid van jet scherm daarvoor gebruiken dan?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Heren,

Ik ben niet zo thuis in die dingen, maar ik zie/hoor steeds vaker, dat men de foto's bekijkt op o.a. een smartphone.

Dus dacht ik: Misschien is er een standaard voor foto's in welke resolutie (Pixels > Hoogte-breedte) ik ze het beste kan zetten, zodat men ze goed kan bekijken.

Maar zoals ik begrijp, is het bij iedere fabrikant anders...? :roll:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Dat gok ik / kan ik me voorstellen, maar ik weet het niet, vandaar mijn interesse in deze vraag van je.

Reden: Ieder merk gebruikt zijn eigen schermprocessor / engine.
Maar ik denk wel dat de smartphones een afbeelding zelf zo goed mogelijk proberen te laten zien onafhankelijk van het aantal pixels.
Maar verder zijn de afmetingen/resoluties van de schermen ook nogal verschillend...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Googempie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 172
GeregistreerdCOLON 23 Sep 2009 19:53
WoonplaatsCOLON Omg Eindhoven

Als je gewoon op google het gewenste telefoonmodel en het woord resolutie gebruikt zou je voor elk model de info moeten kunnen vinden.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Even 2 van de bekendere toestellen;

iPhone 5;
4-inch (diagonaal)
Retina-display
Resolutie van 1136 x 640
326 ppi

iPhone 4;
4-inch (diagonaal)
Retina-display
Resolutie van 960 x 640
326 ppi

Samsung galaxy 4
1920 x1080 met 444 ppi

Eerlijk gezegd denk ik niet dat het heel veel invloed zal hebben op de beleving / waardering van de gebruiker. De foto,s worden tegenwoordig kwalitatief best goed automatisch geschaald.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

En nog 1 ter vergelijk:
Sony Xperia S
4,3 inch
1280 x 720
342 ppi
16.777.216 kleuren
High Definition Reality Display met het mobiele 'BRAVIA engine'

Via google is van alles te vinden, maar ook daar komt het neer op wat we denken... de phones schalen zelf wel.
Eigenlijk net zoals de computermonitoren.

Dit is wellicht wel een leuk stukje op te lezen:

http://www.computeridee.nl/achtergrond/ ... resolutie/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Smartphone
De schermpjes van smartphones hebben over het algemeen een hogere detailweergave dan een gewone mobiele telefoon. Ze zijn vaak ook breedbeeld. Er zijn overigens behoorlijke verschillen, dus raadpleeg eerst de specificaties. Op steeds meer modellen is het scherm 800 x 480 pixels in 4 inch, aantallen beeldpunten die vroeger normaal waren op een crt-monitor van 15 inch!"
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

CodeCOLON Alles selecteren

 480	 360	 4x 3
 960	 640	 3x 2
1136	 640	71x40
1280	 720	16x 9
1920	1080	16x 9
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Heren,

Hartelijk dank voor het meedenken. :wink:

Waar het mij omging, is dat ik van bepaalde mensen verzoeken kreeg, of ik speciaal voor o.a. een smartphone voor hun een soort van slideshow presentatie wilde maken, omdat ze die daar graag op bekeken. Zelf zou ik zoiets liever op wat groters bekijken, maar goed...

Boels,

Die afmetingen gelden die voor het beeldschermpje van de smartphone of zijn dat de "ideale" foto afmetingen pér verhouding van de desbetreffende foto?

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Voor zover ik het kan beoordelen maakt het geen ene ruk uit.
Zolang de fotos qua pixels niet kleiner zijn dan de afmetingen van het schermpje.
Voor mijn site gebruik ik, als men via een mobiel bezoekt, een speciaal thema voor mobieltjes.
Ik heb vele formaten getest, en echt de verschillen zijn te verwaarlozen.
Grotere plaatjes hebben wel weer het voordeel als men wil gaan inzoomen...
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Mozes,

Van die smartphones, heb ik geen enkele kaas gegeten.

Ik zal volgende week eens testen... :wink:

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Canon Benny schreefCOLONDie afmetingen gelden die voor het beeldschermpje van de smartphone of zijn dat de "ideale" foto afmetingen pér verhouding van de desbetreffende foto?
Het is gebaseerd op de pixels van de beeldschermpjes.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Had de vraag eerst niet goed begrepen!
Maae even een nieuwe post gemaakt.
Vr.gr.

Roel J.
Laatst gewijzigd door 1 op Roel Jansen, in totaal 1 keer gewijzigd.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Had de vraag eerst niet goed begrepen! Maar is het niet van belang met welk programma de zaak op een smartphone of tablet bekeken kan worden? Ik heb een aantal foto’s op mijn iphone staan en kan die als een dia voorstelling afspelen. Kan met icloud al die foto’s ook automatisch via photo stream wireless op all mijn andere wireless apparaten zoals mijn iPad zetten en ze dan daarop ook als dia voorstelling laten afspelen. Maar ik weet niet of dat de bedoeling is.

Vr.gr.

Roel J.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Benny,
Het maakt alleen uit voor de bij je klanten aanwezige opslag. Maar jij kunt gewoon foto’s aanleveren in de resoluties waarin jij normaal fotografeert. Het uploaden en bekijken van de foto’s naar de respectievelijke Smart phone’s of tablets van de klanten? Waarmee ze dat gaan doen, is afhankelijk van de soft ware, die zij op hun specifieke apparaten hebben. En dat gaat echt heel erg simpel. Maar valt buiten jouw competentie. Ik neem aan, dat je de foto’s in JPEG aan levert.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Roel,

Bedankt voor je antwoord.

Ik lever inderdaad in hoge kwaliteit JPEG aan en uiteraard in sRGB voor dergelijke doeleinden.

Ik heb het vandaag even op mijn eigen smartphone uitgeprobeerd, had ik helaas niet eerder de tijd voor, maar op mijn smartphone schaalt hij de foto's automatisch naar de grote van het schermpje. Dus, in principe zou je ook in hoge resolutie kunnen aanleveren (wat ik niet doe...), maar dan wordt de inlaad tijd langer, wat niet echt de bedoeling is.

Ik heb even op mijn smartphone uitgeprobeerd, en dan kom ik met een 1024 pixels op de langste kant mooi weg. Laadt snel in en bij inzoomen nog voldoende kwaliteit over.

Ik had het uiteraard ook gelijk op mijn smartphone kunnen proberen, maar het ontbreekt mij namelijk vaak aan tijd, zodat een vraag soms sneller tot verheldering kán leiden. :wink:

Bedankt iedereen!

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar