Accu 70D eerst leeg laten lopen?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
romeev
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2014 10:43

Hallo,

Ik heb sinds vorige week een Canon eos 70D. Heel erg blij mee, alleen heb ik nog een vraag.

Mij is altijd verteld dat je een accu eerst helemaal op moet laden en vervolgens een paar keer helemaal op moet gebruiken, om uiteindelijk de gebruikersduur te verlengen. Maar nu las ik ergens dat het bij bepaalde accu's juist andersom werkt. Ook hoor ik wel eens dat het tegenwoordig allemaal niet meer uit maakt en dat het meer iets van vroeger was.

Dus mijn vraag is: Wat is nu de beste manier van gebruiken?

Ik gebruik gewoon de bijgeleverde Canon accu.

Groet en alvast bedankt.
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Gewoon als je weer thuis bent bijladen zodat je een volle accu paraat hebt. Doe ik ook altijd. Heeft geen nadelig effect op mijn twee accu's gehad.
Gebruikers-avatar
Koos2
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2014 17:14
WoonplaatsCOLON Delft

Ik wacht tot er ca 10% over is en dan vervang ik de accu. Daarna gelijk opladen zodat je altijd een verse accu heb.
Canon 70D, 50mm f1.4 USM, 18-55mm f3,5-5,6 IS STM, 10-18mm f4,5-5,6 IS STM, 70-200mm f4 L USM, 430EX II
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

jonggolde schreefCOLONGewoon als je weer thuis bent bijladen zodat je een volle accu paraat hebt. Doe ik ook altijd. Heeft geen nadelig effect op mijn twee accu's gehad.
Exact mijn werkwijze.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

romeev schreefCOLONHallo,

Ik heb sinds vorige week een Canon eos 70D. Heel erg blij mee, alleen heb ik nog een vraag.

Mij is altijd verteld dat je een accu eerst helemaal op moet laden en vervolgens een paar keer helemaal op moet gebruiken, om uiteindelijk de gebruikersduur te verlengen. Maar nu las ik ergens dat het bij bepaalde accu's juist andersom werkt. Ook hoor ik wel eens dat het tegenwoordig allemaal niet meer uit maakt en dat het meer iets van vroeger was.

Dus mijn vraag is: Wat is nu de beste manier van gebruiken?

Ik gebruik gewoon de bijgeleverde Canon accu.

Groet en alvast bedankt.
Vroegah was dat zo, omdat de accu's anders sneller slecht werden. Tegenwoordig is dat niet meer nodig. Niet met de accu van je camera, niet met de accu van je telefoon.
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

MarcoEOS550D schreefCOLON
jonggolde schreefCOLONGewoon als je weer thuis bent bijladen zodat je een volle accu paraat hebt. Doe ik ook altijd. Heeft geen nadelig effect op mijn twee accu's gehad.
Exact mijn werkwijze.
En ook de mijne... :wink:
Gr,
Remco.

Flickr
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

RDF schreefCOLON
MarcoEOS550D schreefCOLON
jonggolde schreefCOLONGewoon als je weer thuis bent bijladen zodat je een volle accu paraat hebt. Doe ik ook altijd. Heeft geen nadelig effect op mijn twee accu's gehad.
Exact mijn werkwijze.
En ook de mijne... :wink:
En ook de mijne... :wink:

Moet ik wel zeggen, ik had 2 jaar terug een nieuwe mobiel, en ik moest echt vol laden, en tot redelijk leeg, als ik te pas en onpas ging opladen had dat direct een erg negatief resultaat op de levensduur, ondanks dat er tegenwoordig wordt gezegd dat dat niet meer het geval is.
Gebruikers-avatar
JAM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 18 Apr 2012 16:15
WoonplaatsCOLON Enschede

Uit de tijd dat we nog nikkel-cadmium accu's gebruikten was dit inderdaad aan te bevelen ter voorkoming van het "geheugen effect". Met de huidige Li-ion accu's is dit niet meer nodig, sterker nog helemaal ontladen is zelfs slecht voor deze accu's.
Het advies, gewoon gebruiken en opladen als je weer thuis kom, is dus een hele goede!
Wijsheid komt met de jaren.... Ik wacht rustig af!
Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

JAM schreefCOLONUit de tijd dat we nog nikkel-cadmium accu's gebruikten was dit inderdaad aan te bevelen ter voorkoming van het "geheugen effect". Met de huidige Li-ion accu's is dit niet meer nodig, sterker nog helemaal ontladen is zelfs slecht voor deze accu's.
Het advies, gewoon gebruiken en opladen als je weer thuis kom, is dus een hele goede!
+1

(geheugen effect geld overigens ook bij Nikkel Metaal Hybride batterijen, al is het in mindere mate)
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
llubse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2006 18:53

Elke batterij, ongeacht type, heeft last van het 'geheugen effect'. Het ene type echter meer dan het andere. De Li-Ion batterijen hebben nagenoeg geen last van het 'geheugen effect'.

Maar wat is nu het 'geheugen effect'. Ik heb eens een presentatie gehad waarin dit op eenvoudige wijze werd uitgelegd. Een batterij is simpel gezegd 2 metalen platen van verschillend materiaal met een isolator ertussen. Door de verschillende materialen is er een potentiaal verschil tussen deze platen die een bepaalde spanning geeft waar we heel dankbaar gebruik van maken. Bij een batterij die geladen wordt en nadat deze vol is voor langere tijd aan de oplader blijft aangesloten 'groeit' er tussen de platen een verbindingsdraadje. Hoe meer van deze verbindingen hoe kleiner de oppervlakte van de platen overblijft. Hoe minder oppervlakte van de metalen platen hoe minder capaciteit de batterij over heeft. Tijdens deze presentatie werden foto's getoond die met een microscoop gemaakt waren waarbij de verbindingen tussen deze metalen platen zichtbaar waren.

Zoals eerder gezegd hebben Li-Ion batterijen nagenoeg geen last van het 'geheugen effect', maar het bestaat nog wel. Mijn mening is je batterij gewoon opladen zodat je de batterij kunt gebruiken op het moment dat je het nodig hebt. Wat heb je liever? De levensduur van je batterij met 10% (fictief getal) verlengen en een foto oppurtunity missen. Of een volle batterij om je hobby te kunnen uitvoeren. Ik kies voor de volle batterij.

Tja, en mocht de batterij dan toch defect raken dan is dat heel spijtig. Daarom heb ik bewust gekozen voor een 2e batterij zodat de kans op verassingen minder wordt. Een hobby kost nu eenmaal geld.

Ik wens je veel plezier met je nieuwe camera.

Leon
[size=75]Powershot gevalleltje met onderwaterhuis + EOS ding met variabele verrekijker er opgeschroefd.[/size]
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

LiIon heeft geen geheugeneffect. Ze gaan een x aantal laadcyclussen mee. Als het gedeeltelijk leeg is en dus gedeeltelijk geladen wordt, is dat een gedeeltelijke laadcyclus.

Het voor lange tijd vol (en ook leeg inderdaad!) opbergen wordt afgeraden. Ongeveer 80% is dan het advies. En dan eens in de maand weer opladen. Maar meestal ligt een accu niet voor lange tijd aan de kant.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar