advies camera

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Ivita
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2014 10:24

hallo,

ik heb een simpel toestel van canon, van paar jaar oud.
maakt makkelijk fotos, maar kwaliteit niet super. zit de laatste maanden ook een waas op de fotos, tijd voor iets nieuws!

Ik vind fotos maken leuk en wil me er meer mee bezig houden, heb dus een betere camera nodig. we gaan in juli naar canada en dan wil ik ook mooie fotos maken.
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Vriend adviseerde de canon eos 60d, maar ik lees dat die verouderd is en nu de 70d er is.
echter de instellingen en mogelijkheden zijn meer dan ik nu weet.
Ik las ook dat de 70d voor de gevorderde amateur fotograaf is, ik ben nog niet gevorderd maar wil wel leren!
Ook wil ik dat het een vlot toestel is, ik wil er ook sportfotos mee maken.
filmen is leuk, maar heeft niet mijn prioriteit.

en welke lens moet ike rbij kopen? je hebt 18-55 en ook hoger tot 200,

heel graag jullie advies, bvd
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Ook hallo en welkom.

Ik begrijp dat je al min of meer voor de 70D gekozen hebt.
Op zich zeker niets mis mee. Inderdaad een camera voor meer gevorderden, maar daar kun je naar toe groeien en je heb een prima basis.
Met de juiste techniek moet sportfoto's zeker ook lukken na wat oefening.

Overigens is oefening het toverwoord in een overstap naar een spiegelreflex.
Want in het begin kunnen de resultaten nogal eens tegenvallen vergeleken bij een pointen shoot camera.
Zoek eventueel een fotomaatje In de buurt met wat meer ervaring en ga je in ieder geval verdiepen in de theorie van fotograferen en volg eventueel een basiscursus of zoek een fotoclub op.

Voor een verder advies is het handig te weten wat je nog meer voor onderwerpen fotografeert.
Ook is het handig je budget te vermelden voor wat er te bestedend valt.

De 18-55 kittens zou ik altijd erbij nemen voor standaard foto's, die zijn best goed tegenwoordig.
Voor sportfoto's zou je aan de 70-200 F4 zonder IS (stabilisatie) kunnen denken.
Erg goede beeldkwaliteit en snelle focus.
Er zijn goedkopere alternatieven met een groter bereik, maar die halen het niet bij deze.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Het is niet zo dat je een gevorderde fotograaf moet zijn om met een 70D te fotograferen. Het is eerder andersom. Gevorderde fotografen hebben vaak meer eisen dan een beginner en om aan die eisen tegemoet te komen zijn er camera's die meer te bieden hebben. Laat jouw ervaringsniveau je er dus niet van weerhouden om een 70D te kopen als je die graag zou willen hebben.

Verder is de 60D weliswaar opgevolgd door de 70D, maar het is nog steeds een prima camera waar niets mis mee is. De 70D wordt ook wel weer een keer vervangen...

Wat betreft de techniek moet je je ook niet te veel zorgen maken. het is geen 'rocket science'. Eigenlijk heb je maar drie dingen om in te stellen (diafragma, sluitertijd en ISO). Als je begrijpt wat die doen is het eigenlijk heel eenvoudig. De uitdaging zit met name in de compositie en het 'lezen' van het licht. En dat is, zoals Frank ook al zegt, een kwestie van oefening.

Met betrekking tot de lenzen is het denk ik prettig om het bereik van 18mm tot 200mm te overbruggen. Hier geldt (kort door de bocht) hoe duurder hoe beter. Er staan op dit forum meerdere onderwerpen over lenzen en welke worden aangeraden voor welke budgetten. Als je die doorleest krijg je denk ik wel een goed gevoel bij wat er mogelijk is.

Succes en welkom hier.
Ivita
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2014 10:24

Bedankt voor jullie reacties, ik heb idd al meerdere onderwerpen gelezen op dit forum over lenzen.
Voor de camera zelf zit de 70D net boven budget, maar ik voel er wel veel voor om deze aan te schaffen
Lenzen ja wat ik wil, willen we allemaal denk ik; goede lens die niet heel veel kost. Budget 300-400 euro zo ongeveer?

Wat maak ik graag voor foto's; de gewone foto;s; huis en kinderen, vakantie foto's , natuur , zon en lucht (straks Canada, maar ook hier in Nederland)), dieren (onze hond oa) en sport en close-up

Tip voor basiscursus lijkt me idd wel handig, zal eens zoeken wat hier in friesland zit.

lenzen dus de 18-55 die er bij zit? http://www.mediamarkt.nl/mcs/product/CA ... langId=-11" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan moet er nog een lens bij voor grotere afstanden, de 70-200 F4...ah die is wel erg duur! IS er een alternatief? Ja ik weet alle waar naar zijn geld....maar toch

Grtjs
Ivita
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2014 10:24

Die lens 18-200 kost 438 euro, zou ik dan nog die 18-55 nodig hebben of heb ik dan dubbel?:
http://www.klein.nl/canon-efs-18-200-3- ... keurig_cpc" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij de 60 D types zie ik vaak staan "beste uit de test"consumentenbond. Naar kijken of niet?

En wat voor kaart adviseren jullie (aantal GB)

O krijg er steeds meer zin in...
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

lenzen met een heel groot bereik 18-200 zou ik over het algemeen laten liggen. verdeeld over twee lenzen (18-55 en bijvoorbeeld de 55-250).

Dit is wel een leuke site om lenzen te vergelijken.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

De 60d is zeker nog steeds een prima camera, alleen de 70d is als nieuw model weer net wat beter. Dat zal altijd zo blijven. Met beide kun jij zeker voorlopig vooruit, dus daar kun je eventueel wat op bezuinigen.

Een lens met heel groot bereik is zoals mijn voorganger al Egt altijd een compromis tussen gemak en kwaliteit.
Bovendien hebben die vaak meer licht nodig.
En je zult ervaren dat licht heel belangrijk is.
En hoewel de 55/250 het geld waard is, ook die heeft dezelfde beperking waticht betreft.

Ik weet niet naar welke 70-200 je hebt gekeken, maar de versie zonder IS kost ongeveer 450 euro nieuw maar ia ook 2e hands goed aan te komen.
Samen met de kittens ben je dus niet veel duurder uit dan met die 18-200.
En die 70-200 is echt top voor portretten, honden en sport.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Ivita
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2014 10:24

de 70-200 die ik zag kostte iets meer dan 1000 euro
http://www.kieskeurig.nl/objectief/cano ... gen/172681" onclick="window.open(this.href);return false;

waarom adviseer je geen IS.?
ja 450 of 1000 dat scheelt genoeg

grtn
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Omdat IS wel helpt je eigen beweging te bevriezen, vooral als er wat minder licht is en sluitertijden minder snel worden.
maar IS helpt niet bij het vastleggen van (snel) bewegende onderwerpen.
Die moet je bevriezen door middel van snelle sluitertijden.
Dus als je kennis groeit kun je ook met de niet IS versie prachtige foto,s maken.
Voordeel van de F4 over het hele bereik is dat je ook bij inzoomen hetzelfde licht binnen krijgt.
En dus snellere sluitertijden kunt blijven gebruiken ten opzichte van een goedkopere lens.

Vroeger bestond IS tenslotte nog niet en ook zonder zijn toch heel veel mooie actie foto,s gemaakt.. :wink: Dus vandaar mijn advies voor de niet IS versie.
Nog los van de beeldkwaliteit, scherpte en snelheid van de AF van deze lens ten opzichte van een (ook prima, maar toch net op alle vlakken iets mindere, maar wel stuk goedkopere) 55-250.
Of het de meerprijs waard is moet je voor jezelf bepalen uiteraard.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Ivita
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2014 10:24

bedoel je deze?
http://www.rhinocamera.nl/product.asp?f ... uctID=2282" onclick="window.open(this.href);return false;
onder de 550 kan ik hem niet vinden, waar zie jij hem voor 450?
wel canon toch of ander merk?
grtjs
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Op dit moment liggen de prijzen idd vrij hoog.
Bij rhino camera zou ik hem niet kopen.

Ik kijk meestal op kieskeurig voor prijsvergelijk en eventueel winkel in de buurt met goed prijs.
http://support.apple.com/kb/HT1222?viewlocale=nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar dit is een lens die vaak ook in prima staat 2e hands te koop wordt aangeboden.
Bijvoorbeeld op marktplaats, fotoapparatuur, maar ook hier op het forum wel eens.

Op marktplaats staat deze een kleine maand.
Misschien eens een bod uitbrengen als je interesse hebt;
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Als je nog moet beginnen met DSLR schieten dan kan je ook overwegen om op marktplaats een goede Canon 40D op de kop te tikken voor ongeveer €200. Heb er jaren zeer veel plezier van gehad en ik weet zeker dat je er nog jaren mee vooruit kan voor je de overstap wil maken naar een 6D of 5Dx. En je houd ook nog eens wat extra euro's over voor het nodige glaswerk.
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
Ivita
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2014 10:24

dank voor de reacties, ik zal kijken iets 2e hands te kopen, de lens bijvoorbeeld.
is dit de juiste camera?
http://www.kamera-express.nl/product/12 ... mm-is-stm/" onclick="window.open(this.href);return false;
ik zie bij die lens die meegeleverd wordt wel IS staan, dat is wel goed toch?

en wat is handig gelijk mee te bestellen ?
bijvoorbeeld sd kaart, hoeveel gb?
wat voor tas is handig, schouder tas of voor op de rug?
wat is jullie ervaring?

vr grtn
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Dat is een uitstekende camera. IS is altijd een pre tov geen IS. Soms betaal je er wel extra voor en kan je je afvragen of het de moeite waard is. Slecht is het nooit.

SD kaart heb je sowieso nodig. 16GB lijkt me voldoende. SD kaarten zijn universeel en mocht je met vakantie zijn en extra geheugen nodig hebben kan je altijd lokaal nog een kaartje bijkopen.

Tas is zeer persoonlijk. Als je de mogelijkheid hebt zou je eens langs kunnen gaan bij Kamera Express of een andere vergelijkbare winkel. Daar hebben ze een enorm assortiment en kan je kijken wat bij je past. Ik vind zelf een rugzak het prettigst. Daar kan alles in en het is makkelijk mee te nemen.

Ik weet niet waar je woont, maar ik heb zelf altijd zeer goede ervaringen met Kamera Express. Vriendelijk, veel kennis en zeer klantgericht. En dan ook nog eens voor een goede prijs.
Ivita
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2014 10:24

Kamera express zit niet in de buurt, ik woon in Friesland, maar ik kan wel via de site bestellen.

wat doen met extra verzekering, achten jullie dat nodig?
Kost 136 euro en dan is alles voor 3 jaar verzekerd.

org-ke_nl:/content/homepage/careplan.jpgLees meer € 136,08
Neem geen risico en kies
voor het Care Plan
van Kamera Express

Het Kamera Express Care Plan is een totaal garantieplan voor uw kostbare apparatuur. Het biedt dekking tegen externe onheilen zoals vallen, stoten (ook door kinderen, huisdieren en eigen schuld schades), vocht, zand, verkeerde spanning en kortsluiting. Diefstal dekking, inclusief dekking tegen verklaarbaar verlies en beroving (exclusief diefstal uit een auto).

Het Kamera Express Care Plan is bijzonder voordelig. De premie bedraagt slechts 12% van het totale aankoopbedrag voor de looptijd van drie jaar. U betaalt dus slechts 4% van het aankoopbedrag per jaar.
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Je kunt ook nog eens gaan kijken bij Cameranu in Urk. Dat is ook een winkel met een groot assortiment.

Wat betreft verzekering is mijn filosofie dat ik alleen dingen verzeker, waarvan ik de schade niet zelf kan dragen.
Ivita
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2014 10:24

mijn camera heb ik nu en ik heb me gelijk opgegeven voor een basiscursus.
ik heb nu 1 kaart en 1 accu, daar red ik het toch eerst wel mee? denk ik
is een cardreader aan te bevelen om het op de pc te zetten?

grtn
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe camera. De 70D geworden of toch de 60?

1 kaart en 1 accu zal idd best voldoende zijn voorlopig.
Zo niet kom je daar vanzelf als 1e achter ;<)

Een cardreader is persoonlijk, je kunt ook steeds je camera aansluiten op de computer.
Zelf ben ik daar geen voorstander van, de aansluiting in de camera is best gevoelig en reparatie kostbaar.
Gebruik zelf een cardreader van Hama, niet duur en voldoet prima voor de centjes.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Ivita
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 22 Feb 2014 10:24

ja het is de 70d geworden, en over 2weken begint de fotocursus ook.
bedankt voor julli advies
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar