Taking the Plunge - Sigma DP1x

ModeratorCOLON Global Moderators

BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Na lang aarzelen toch de gok genomen.

Kon voor een schappelijke prijs een sigma dp1x krijgen. Die wordt nu verstuurd.

Ben benieuwd hoe zo;n Foveon-sensor-afbeelding er nu uitziet, want de discussies op het internet zijn eindeloos ad nauseum.

Zijn er mensen hier benieuwd? Dat ik in dit draadje wat persoonlijke, niet-objectieve bevindingen post?
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ja ik ben benieuwd, dus laat maar zien
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ben ook benieuwd! :mrgreen:
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Op zich een leuk concept een Aps-c sensor. Ik ben erg benieuwd of je niet tegel de lage resolutie van 5 Mp gaat lopen.
Laat de resultaten en bevindingen maar komen!
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Gisteren binnen gekomen. De eerste resultaten vind ik indrukwekkend, maar ik had al met de tekortkomingen rekening gehouden:

- Geen viewfinder
- Geen camera voor weinig licht
- Geen zoom, minimaal F4.0 diafragma op 28mm equivalent
- kleine lag tussen sluiter indrukken en het daadwerkelijke afdrukken

maar dat zijn allemaal zaken waarvoor ik mijn oude, trouwe 1d MK II heb.

Het moet behoorlijk zonnig zijn om een beetje foto te kunnen maken, tot nu toe regenachtig hier. Ga morgen met helder weer en de hond eens even op pad.
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Ding bevalt uitstekend tot nu toe!

Ik merk dat ik echt de tijd moet nemen om een foto te maken. Enerzijds omdat de camera wat 'clunky' is qua instellingen en ik de knopjes en menustructuur nog niet goed ken, maar anderzijds ook dat het gebrek aan zoom en dergelijke je weer ouderwets laat kaderen / nadenken / ga zo maar door.

Deze is F4.0, ISO 50 met 1 seconde op statiefje in heel barre lichtomstandigheden, de kleine aan het slapen.

Onbewerkt, neutrale kleuren, neutrale automatische witbalans komt het dan zo uit je camera rollen.

Moet wel zeggen dat er met de verkleining iets is misgegaan: is nu naar mijn smaak iets teveel verscherpt door Lightroom - daar moet ik nog even naar kijken.

43404

Gebruikers-avatar
DavevdrH
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3648
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2013 18:50
WoonplaatsCOLON Den Bosch
CONTACTCOLON

Mooie foto.
Maar wellicht ben ik beïnvloed omdat mijn dochter (10) ook vaak zo ligt te slapen en ook zo'n berg met knuffels in een hoek van haar bed heeft liggen...
Groet,

Dave

| Sony a77 |
| Sigma 17-35 f/2.8-4 DG EX ASP | Tamron AF70-300 f/4-5.6 di Macro | Tamron SP 90mm F/2.8 Di Macro 1:1 USD |
| Metz 48 AF-1 |
Zie ook:
flickr
OYPO
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Nou... de zaken waar ik een beetje tegen aanliep bij deze Sigma DP1x

- 9 focuspunten, die eigenlijk allemaal in het middelste kader liggen
- kleine lag tussen indrukken en afdrukken (shutter release)
- wegschrijven de afbeelding kost circa 2 seconden, in die 2 seconden kan je niets, maar dan ook niets doen
- geen viewfinder
- geen ingang voor een draadkabel om lekker vanaf statief de shutter te releasen
- de objectiefdeksel is een crime om los te maken (aan één kant indrukken en eraf halen) of op te zetten (opzetten en linksom draaien)
- heb het idee dat binnen de Sigma software de plaatjes iets lekkerder binnen komen dan binnen Lightroom - maar dat heb ik met de Canon 1d mark II ook (DPP vs Lightroom)

De zaken die mij meevielen

- Deze lens is *scherp* en heel, heel fijn
- De plaatjes uit een Foveon sensor zijn inderdaad heerlijk om te bekijken - zolang je niet kadert hoef je je geen zorgen te maken om die 5 / 15 megapixel
- prachtige kleuren
- klein, stevig gebouwd
- mooie groothoek
- Heerlijke borstzak / meeneem camera die mooie plaatjes schiet.

Hoe mooi zijn de plaatjes dan?

Om eerlijk te zijn, ik zie wel wat accentverschillen met de Canon 1D mk II met bijvoorbeeld de 'goldfinger' of plastic-fantastic, maar dan moeten die laatste twee teruggezet worden tot F9 of hoger - de sigma haalt het al met F4.0. De verschillen zitten dan eerder op het veld 'smaak' van IQ e.d. dan kwaliteit van de pixels/plaatjes.

Dus wat heb ik voor 150 euro: een borstzak-cameraatje met wat beperkingen, zonder zoom, maar die werkelijk, werkelijk in de goeie omstandigheden hetzelfde presteert als een 5D mk I of 1D mk II. Dat vind ik persoonlijk een behoorlijk gave prestatie voor zo;n dingetje.

Ik vermoed dat dat de 5D mk III of 1d mk III beter zal zijn dan deze borstzak-sigma. Maar ik ben benieuwd hoe dat met die nieuwe Sigma Merill's zal zijn.

Naar mijn mening zitten die Foveon en Bayer sensoren beiden nu behoorlijk aan de top, via verschillende technische wegen.

Aanrader?

Ja! Maar weet wat de beperkingen zijn. Niettemin gaat het ding nu altijd mee in de zak als ik aan de wandel ben met de hond. Dat deed ik niet met de 1D mk II... terwijl de 1D mk II nog steeds de nieuwste Lumix-point and shoots van mijn vader en schoonvader omver blaast qua fotokwaliteit.

Alle plaatjes hieronder zijn binnengehaald met Lightroom 3.6, soms gekaderd, soms even de horizon rechtgetrokken en teruggezet naar 800 pixels. Verder geen enkele bewerking op losgelaten. Instellingen met de Sigma waren neutrale kleuren, neutrale witbalans.

43432

Met de juiste zonnestraaltjes komt er genoeg uit

43433

Mooi bereik van kleuren, vind ik

43434

Geen rare afwijkingen aan de randen
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Kleine aanvulling.

Een week verder en nog steeds zeer, zeer content met de camera. Zou willen dat ik geld genoeg had voor een 15 megapixel / 45 megapixel Merill versie. Nachtfotografie op statief an sich best mogelijk

43567

BUTTON_POST_REPLY

Terug naar