Inconsequent beleid

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Sorry dat ik hem niet beantwoord heb.

Maar nee, ergens slaat je vraag nergens op :lol:
Waarom niet? Ik heb in manual geschoten. Je meet ergens op 1 punt en stelt daar de belichting op in. Dit zoek je in een gebied wat qua belichting een beetje gemiddeld ligt. Het dynamisch bereik van de camera zorgt ervoor dat het beetje lichter niet uitgebeten is en het beetje donker niet dichtloopt. Je gaat daar zeg maar van in het midden zitten. Doe je dat niet en meet je iedere foto opnieuw en belicht je dat frame iedere keer correct, dan krijg je geheid een serie die inconsequent belicht is. De te lichte delen belicht je dan te donker ten opzichte van de rest, en de donkere stukken maak je dan lichter dan de bedoeling is. In zoverre is jouw suggestie niet de juiste.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
Rick T
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1187
GeregistreerdCOLON 09 Jun 2008 19:06
WoonplaatsCOLON Stegeren
CONTACTCOLON

De suggestie/ vraag van Marfique is niet eens zo gek.
Maar ik lees nu uw antwoord :-)

Naast dat denk ik dat de camera witbalans niet perfect is de ene foto redelijk goed de andere weer te grijs.
Als mogelijke oplossing een grijskaart gebruiken waarop je de witbalans ook vast kan zetten

Nu is het een vrij onrustige scene en omstandigheden veel grijs en een gele toon, grauw.

Misschien een optie om te beginnen met een referentie foto bv die met het nummerbord je witbalans en belichting te corrigeren en vervolgens de andere foto's te synchroniseren in LR of brige
Als je dat gedaan hebt de foto's in elkaar stichen
MvdE
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 602
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2013 19:18

Witbalans lijkt me niet het probleem. Die stond ook vast ingesteld. Het gaat om het verschil tussen de foto's, niet om de witbalans van het geheel.

Het zou aan active lightning kunnen liggen, of PS doet er iets mee dat je niet wilt.

Beide zou makkelijk te achterhalen moeten zijn.
Gebruikers-avatar
FlashM
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 15 Feb 2012 19:34

Marfique schreefCOLONDus mijn vraag slaat nergens op?

Je vraag is m.i. Wel zeker relevant: de camera belicht altijd naar een totaal van middengrijs. Dus wil je gefragmenteerd een beeld vastleggen moet de belichting per fragment steeds dezelfde zijn.



Edit: excuus, heb de tweede pagina over het hoofd gezien en dus de rest van de discussie ook... :oops:
Gebruikers-avatar
PanzerFaustNL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2407
GeregistreerdCOLON 14 Okt 2009 15:44
WoonplaatsCOLON Lagos, Victoria Island, Nigeria
CONTACTCOLON

Maar niet als actieve D-lightning aan staat. Die zal altijd proberen het contrast zo te regelen dat donkere gebieden iets meer licht krijgt en lichte gedeelten iets meer contrast. Bij het verplaatsen van de camera zal hij dat opnieuw proberen, waardoor je zorgvuldig uitgekozen gemiddelde min of meer aan gort wordt geholpen door de instelling van de camera.
Die informatie wordt ook weggeschreven in het NEF RAW formaat.
Canon 5Dsr - 5DC - 600D - 400D - D60 - D30 en een hoop glas.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Met een goede EXIF-viewer zou ook de EV-waarde per opname bekeken kunnen worden (vooropgesteld dat een Nikon dat weggschrijft in de EXIF).
Als die gelijk zijn dan moet er sprake zijn van in-camera correctie.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Kennelijk zit het toch ergens in Photoshop. Gisterenavond op de valreep toch nog een keer opnieuw laten rekenen. En nu gaat het wel goed. Met dezelfde JPG's:

Afbeelding

62 Megapixels van mijn auto. Nu nog een keer een fatsoenlijk onderwerp :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
RDF
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 671
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2014 20:22
WoonplaatsCOLON Limburg
CONTACTCOLON

Heel leuk effect, ben benieuwd of dit in de latere photoshops eruit is gehaald. Ik heb het in ieder geval nog niet gemerkt. Eigenlijk is dit hetzelfde effect als een tilt-shift lens kan, alleen dan goedkoper maar meer werk in de nabewerking. Tenminste als je niet speciaal een telelens hiervoor aanschaft is het goedkoper... :wink:
Gr,
Remco.

Flickr
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Nee, tilt geeft een heel ander effect. Het snelle verloop in dof achter het scherpstelpunt lijkt er misschien een beetje op, maar dit is het niet hoor. Het zou er meer op lijken als de voorgrond ook onscherper is.
Waar het op lijkt? De DOF van een tele en de beeldhoek van een veel weidser brandpunt

Dit is er in latere Photoshops niet uitgehaald hoor. In CS6 zit het ook nog gewoon. Heb alleen thuis nog niet gekeken in CC, maar verwacht het daar ook gewoon in te zien zitten.
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
mdbphotography

Het is in principe gewoon een panorama, stitchen kan ook al eeuwen in Photoshop, ook in CC al is Photoshop wel erg beperkt daar in. Als je grote panorama's / brenizer's / whatevers wil maken kun je beter (en sneller) programma's als PTgui en Hugin pakken, die zijn er speciaal voor gemaakt en geven je véél meer opties om met complexe scenes om te gaan. Ook bieden ze de mogelijkheid om een 32-bit HDR panorama te maken, daarmee heb je dus én een panorama én een gigantisch dynamisch bereik waarmee je leuke dingen kan doen!

@fotojeroen
Blij dat het gelukt is, ben nu wel benieuwd op wat voor effectief brandpunt en diafragma je bent uitgekomen. Zo te zien niet zo extreem en lijkt meer op een 24mm f/2 of 35mm f/3.5, klopt dat?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Alleen voor Windows en gratis:
http://research.microsoft.com/en-us/um/ ... s/ivm/ice/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Open source en ook voor os x: http://hugin.sourceforge.net/download/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar