Verschillende accus in een camera grip

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Sjors
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2010 16:12
WoonplaatsCOLON Drachten

Ik heb sinds kort een camera grip waar ik een extra accu's voor wil kopen.

Ik heb nu de standaard 1000mah accu die standaard bij de camera zit en ik wil graag weten in hoeverre het kwaad kan als je er bijvoorbeeld
een ander merk of lichtere accu in zet?

Alvast bedankt.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Kan geen kwaad, zolang je camera het ook met 1 accu doet zijn die in een grip prima samen te gebruiken.
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Sjors
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2010 16:12
WoonplaatsCOLON Drachten

Dus je kan een Canon 1000mAh accu combineren met een Digibuddy 800mAh in een camera grip?
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik heb altijd geleerd dat je geen verschillende accu's moet combineren. Verschillende merken is tot daar aan toe, maar verschillende vermogens? Ik zou 't niet snel doen. Maar dat is meer een onderbuikgevoel dan een goed onderbouwd argument ;)
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

Het merk maakt niet uit.
Ze kunnen toch niet lezen, kijken en praten... Hihi

Als de accu solo geschikt is om in de camera te gebruiken kan dat ook samen in een grip.
Het is handiger om idd gelijke capaciteit te kiezen zodat ze ook ongeveer even lang meegaan.
Maar zolang de capaciteit van de minste accu afdoende is om je camera te gebruiken maakt dat dus weinig uit.

Mijn advies, koop 2 dezelfde nieuwe en hou de bestaande als back-up.
Heb niets tegen third party accu,s maar ik zou toch wel een iets bekender merk nemen.
Bijv. Phottix.
Onder andere te koop via 1 van de sponsoren van dit forum; Aq4u
Prima prijs, snel geleverd en prima service
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Sjors
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2010 16:12
WoonplaatsCOLON Drachten

Bedankt voor de reactie heren. Het advies van Frank ga ik handhaven. Ik zal 2 dezelfde accu's kopen en de bestaande houden als back-up.

Top!
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik gebruik al jaren 2 verschillende accu's in mijn grip en nog nooit problemen gehad, de camera gebruikt ze niet tegelijk maar om en om.
Dus inderdaad, de accu met de minste capaciteit ( de originele canon in dit geval ) is als eerste leeg.
Niet zo boeiend eigenlijk, meestal laad je toch allebei de batterijen weer tegelijk op.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Frank64 schreefCOLONHet merk maakt niet uit. Ze kunnen toch niet lezen, kijken en praten... Hihi
Als ik naar de accu-gegevens in mijn camera kijk, zou ik toch echt denken van wel ;)

Maar thanks voor de uitleg, is me weer wat duidelijk geworden!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

communiceren is wat anders dan praten Marco..
Vraag hem maar eens wat anders dan dat ie standaard "zegt"...
lol
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Frank64 schreefCOLONcommuniceren is wat anders dan praten Marco..
Haha en dat is een waarheid als een koe!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

woody111 schreefCOLONIk gebruik al jaren 2 verschillende accu's in mijn grip en nog nooit problemen gehad, de camera gebruikt ze niet tegelijk maar om en om.
Dus inderdaad, de accu met de minste capaciteit ( de originele canon in dit geval ) is als eerste leeg.
Niet zo boeiend eigenlijk, meestal laad je toch allebei de batterijen weer tegelijk op.
Ik gebruik ook 2 verschillende merken accu's, 1 originele Canon en een Jupio accu, wel met allebei hetzelfde vermogen.
Maar als ik tussentijds mijn accu niveau bekijk in de camera gebruikt hij ze wel degelijk allebei tegelijk.
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ok, bij mijn 7D gebruikt hij ze door elkaar.
als ik tussen door naar mijn accu niveau kijk dan zie ik duidelijk verschil, op de ene accu heeft hij dan bijv. 100 foto's mee gemaakt terwijl met de andere accu dan al bijv. 130 foto's gemaakt zijn.
Als hij ze allebei tegelijk gebruikt dan zou de teller gelijk moeten zijn.
Dit is bij mijn 7D in ieder geval, misschien is het bij een andere camera anders geregeld.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Frank64 schreefCOLONBijv. Phottix. Onder andere te koop via 1 van de sponsoren van dit forum; Aq4u
Prima prijs, snel geleverd en prima service
En daar doet de helft van onze vaste leden het mee. Perfecte accu's.
Toen ik een grip kocht heb ik er twee besteld en ze doen het nog steeds perfect na 3 jaar intensief gebruik.

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 66&t=13558" onclick="window.open(this.href);return false;
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Oké offtopic, maar toch weer ergens ontopic...

Het valt me wel op dat de LP-6E veel minder lang meegaat in mijn 7D en 6D, dan een BP-511 in bijv mijn 40D. Nu is de ene camera niet de andere, maar ik heb een maand geleden een timelaps gemaakt met 2 camera's, en de 2 batterijen in de 7D zijn er na een dag al mee gestopt, terwijl de 40D na 2 en halve dag nog aan het fotograferen bleef!
Canon: | 6D | 7D | 40D | EF 24mm 1.4L | Speedlite 580II |
Sigma: | 24-70mm 1:2.8 EX DG | APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM | 18-35mm 1:1.8 DC ART | 50mm F1.4 | 85mm F1.4
Tokina SD 11-16 F2.8 DX ATX-PRO | Peleng MC 3,5/8 A Fisheye Circ.
Gebruikers-avatar
FotoIwan
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 201
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2014 23:20
WoonplaatsCOLON Noord Holland.
CONTACTCOLON

@woody111

Okee zou ook heel goed kunnen, ik zal nog eens goed kijken want toen ik keek zag ik eigenlijk alleen dat de ene op 63% zat en de ander op 55% eigenlijk niet gezien of op gelet of je ook het aantal foto's per accu er ook bij staat, je zou dus best eens gelijk kunnen hebben.
Maar het kan ook als hij ze alle twee tegelijk gebruikt dat de ene sneller leeg gaat dan de ander, dus dat hoeft niet altijd gelijk op te gaan.

Ik kijk het dit weekend nog eens na ;)
“A photograph is a moral decision taken in one eighth of a second. ”

Mijn website
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Om accu's met elkaar te kunnen vergelijken, moeten ze de zelfde capaciteit hebben. Je zal dan meestal merken dat de originele Canons het langer volhouden. Niet alle andere merken geven accu informatie of geven niet de correcte informatie. Uit ervaring weet ik dat de Canons het langer volhouden dan b.v. Jupio, ook al had de Jupio meer capaciteit! Ook wat betreft het aantal laadcyclussen gaan de Canons langer mee.
Als accu's parallel staan, kan je beter zorgen dat ze gelijk zijn. In de grip is dat niet het geval. Er wordt telkens maar één gebruikt. Maar de camera kan op basis van verschillende argumenten kiezen (ik denk o.a. de accu spanning) uit welke van de twee en zo zie je dat beiden worden gebruikt. Mijn ervaringen met niet Canon accu's zijn slecht. Wel eens een uitgebrande Jupio gezien?

@Thoon_Loque: het verschil tussen de 7d, 6d en 40d kan behoorlijk zijn. Het komt mij niet vreemd voor dat de 40d het langer volhoud. Maar ook hier: je kan pas een vergelijk maken als de accu's dezelfde capaciteit hebben. En dat hebben ze niet. De 6d en 7d zullen allicht meer energie gebruiken. De 6d heeft een grote sensor, de 7d heeft twee processoren enz.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Klinkt goed maar mijn accu van Martijn (phottix) houd het echt langer uit dan de canon accu, ook wat laden betreft.
ik ben nu inmiddels aan mijn tweede canon accu bezig, en ook deze geeft in de camera al aan dat de conditie minder word na een paar maanden gebruikt te hebben.
uiteraard zal een uitgebrande batterij is niet prettig, ik heb er hier ook nog 1 liggen, inmiddels een oudje, van canon wel te verstaan, deze komt uit een compact.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Een ander merk kan wel goed gaan, dat weet ik. Die van Jupio hoor ik in ieder geval vaak klachten over. Met Phottix heb ik geen ervaring.
Ik heb een aantal Canon accu's, waarbij er maar twee groene blokjes worden weergegeven bij de laadprestatie. Als ik de capaciteit meet, dan kom ik zeker in de buurt van 1600mAh, als ik met een redelijke stroom ontlaad. Ik haal met gemak 500-600 foto's. En als het koud is, dan gaat het ook nog behoorlijk goed.
Wat de laadprestatie indicatie van Canon betreft: ik heb geen enkel idee hoe die wordt bepaald. Ik verwacht eerder een indicatie op een acculader dan in de camera. Maar er zit een chip in de accu, misschien wordt daar het een en ander in gedaan. En ik vraag me ook af hoe andere merken werken. Misschien is het werkelijk niet meer een goede accu en wordt toch aangegeven dat het wel goed is. Als ik een accu wil testen, dan doe ik dat op de acculader/ontlader. Ik zal ook eens een Phottix onder de loep nemen. Ben erg benieuwd naar de zelfontlading. (De Canon accu's hebben weinig zelfontlading, net als Eneloop.)
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ben er ook wel benieuwd naar, als je het een en ander gemeten heb hoop ik dat je het op het forum zet.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Anko
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 356
GeregistreerdCOLON 14 Aug 2011 13:03
WoonplaatsCOLON Hardenberg

Dat wil ik zeker doen.
Ik heb zelf zoiets van als ik een 400-600 foto's kan maken, dan kom ik heel ver. En het ik vind het belangrijk dat een accu niet veel zelfontlading heeft en na een poos ook nog lang zijn capaciteit blijft geven.
Bovendien: als een accu uitbrand en het is van Canon, dan mag Canon gaan uitleggen wat er is gebeurd en hoe het wordt opgelost. Lithium Ion kan oververhit raken. Als één cel er aan gaat, dan steekt hij de anderen ook aan. En Canon heeft daar een goede overdrukbeveiliging in zitten. Van de anderen weet ik het niet. Het gebeurd gelukkig maar zelden...

Ps: wat staat er op jou Phottix accu? Wat ik op internet vind zou het 1600mAh moeten zijn. (De Canon is 1800mAh.)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar