Macro en meer (ringflitsers)

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Cellie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2013 13:42

Dag beste mensen,

Al enkele maanden ben ik van alles aan het lezen (ook op dit forum) op internet om een goede keuze te maken. Maar er zijn net zoveel voor als tegen hangers van de zogenoemde Macro-ringflitsers. Daarnaast zijn er ook nog heel veel modellen en uitvoeringen in de handel. Natuurlijk heb ik ook al de nodige testen gelezen van diversen lampen en heel veel reviews gelezen. Toch kom ik er niet helemaal uit. Misschien tegen beter weten in wil ik dan toch eens aan jullie vragen hoe hier de gedachten zijn.

Punt is dat ik overweeg om een ringflitser aan te schaffen. Een model die je bevestigd op je toestel. Dus geen groot studio geval! Wat ik daarmee wil is macrofotografie met mijn Canon macro lens EF 100 MM 1:2,8 L IS USM. Dit om wat minder verlichte situaties het hoofd te bieden, soms wat zwarte achtergronden te krijgen, schaduwen wat te voorkomen en nog wel wat meer zaakjes (experimenteel). Maar, en nu komt het, zou ik er ook eens mee willen experimenteren bij het modelfotografie. De ene keer lees ik veel negatieve zaken die aangeven dat deze lampen veel te licht zijn om er een beetje portret mee te kieken. De andere keer weer lees ik dat dit heel makkelijk kan. Natuurlijk kan ik dat zelf beproeven. Maar het geld kan ik helaas maar 1X uitgeven. En de kosten lopen al snel uiteen van een euro of 80 t/m ver boven de 700,- euro. Eigenlijk wil ik weten of ik echt van 2 walletjes kan snoepen of dat het werkelijk geen haalbare kaart is om met een ringflitser (of constant) licht buiten macro ook wat te halen is bij een portret. Misschien hebben hier mensen echte ervaringen opgedaan.

Tot 300,- euro heb ik de volgende opties gezien (de dure Canon heb ik maar weggelaten);
* Nissin MF 18
* Falcon eyes MRC 80 FV
* Linkstar L2R 100
* Linkstar LSR- 232

Ik zit echt te tobben wat nu klopt van alle verhalen die ik op internet gelezen heb. We spreken hier over toch wel lage richtgetallen bij iso 100. Zo ergens tussen 12 en 16....

Voor ik het echt ga proberen zou ik graag jullie eens willen vragen... Brand maar los....


Groetjes,

Cellie
twistersam

Sigma heeft er ook een, dacht ongeveer voor 250 euro
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik heb de l2r 100, prima ding, of hij ook voor andere dingen dan macro geschikt is heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd.
inmiddels heb ik ook de ringflitser van sigma, de l2r 100 zal ik eerdaags hier te koop zetten.
nou zal een portret misschien best gaan mits je redelijk dicht op je model zit.
Als je in de buurt ben kan je hem proberen, anders even bij een fotozaak proberen.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Cellie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2013 13:42

Hoi Woodie,

Het gaat me er inderdaad om of er mensen zijn die het echt al eens geprobeerd hebben en hiermee hun ervaringen met mij willen delen. je leest zo ontzettend veel wat tegenstrijdig is. Gezien de kleine richtgetallen denk ik dat het wel lastig zou kunnen zijn. Maar toch lees je veel dat het weer wel kan. Ik twijfel gewoon heel erg. Ik woon helemaal in het zuiden van NL en daar zijn (de betere) foto vakhandels nog maar erg dunnetjes gezaaid. Proberen is dan ook lastig.

Twistersam,
Dank je wel.. ik kijk ook eens naar de sigma..

Beiden dank voor het antwoord... Nog meer mensen met tips of wellicht ervaringen uit eigen huis????


Groet,


Cellie
Cellie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2013 13:42

Helaas verder geen reacties. Welnu, ik heb de knoop maar doorgehakt en een ringflitser besteld. Ik heb gekozen voor de Nissin MF18 voor Canon. De keus is gevallen na wederom veel reviews en filmpjes te bekijken en dat deze flitser (t.o.v. vele anderen) een richtgetal heeft van 16 bij iso 100. De rest moet ik me maar uitknobbelen of het gaat werken voor de doelen die ik voor ogen heb.


Groet u,

Cellie
phd
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1811
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2006 14:37

Veel plezier met je aanschaf en laat je de resultaten zien?
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar