Lightroom - ontwikkelen - wijzigingen niet zichtbaar

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
aramvandoorn
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2014 22:32

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en ook redelijk nieuw met lightroom. Nu heb ik een vraag waarvan ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Als ik een foto wil ontwikkelen en ik doe een wijziging dan zie ik deze wijziging niet in het hoofdscherm. Wel in het fotolint onderaan het scherm. Als ik dan een naar een andere foto ga, en daarna weer terug ga naar de zojuist gewijzigde foto, dan pas zie ik de wijziging in het hoofdscherm. Heel vreemd.

Ik heb lightroom 5.2 sinds deze week geïnstalleerd en dit heb ik pas sinds vandaag. Eerder werkte het prima. Ik deed een wijziging en zag deze direct.

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Is het een of andere instelling waar ik beter van af had kunnen blijven? Ik heb ondertussen al van alles geprobeerd. Zelfs het programma de-installeren en weer opnieuw installeren. Dit had echter niet het gewenst effect.

Hopelijk kan iemand mij helpen. Alvast bedankt voor het meedenken!
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Vreemd. Het is geen gedrag dat ik herken. Zou je eens in wat meer detail kunnen beschrijven wat je doet? B.v. In welke modus zit je? Hoe je de platen je hebt ingeladen, etc etc... Ik wil wel eens kijken of ik het kan reproduceren. Overigens is de meest recente versie, versie 5.3. Ik zou in elk geval even upgraden.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
aramvandoorn
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2014 22:32

Ik heb ondertussen een update gedaan en heb nu lightroom 5.3. Helaas maakt dit geen verschil.

Ik importeer de foto's naar de catalogus en kopieer ze op een nieuwe plek (standaardlocatie) naar dng-formaat. Deze foto's komen op direct vanuit mijn kaartlezer welke ingebouwd is mijn laptop, of v/e andere locatie op mijn harde schijf. Dan open ik de foto (vanuit de bibliotheek) en druk ik rechtsboven op ontwikkelen. In deze modus doe ik mijn wijzigingen en wederom zie ik deze niet in het hoofdscherm, totdat ik even switch naar een andere foto en weer terug ga.

Alsof het scherm op de originele foto blijft staan. Ik heb al gezocht naar instellingen hiervoor, maar ik kan niets vinden.

Het maakt niet uit of ik eerst een virtuele kopie maak en deze ga bewerken of dat ik de originele foto bewerk.
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Behalve het omzetten naar dng doe ik eigenlijk dezelfde dingen (Ik bewaar de "negatieven" gewoon in RAW).
Je hebt niet per ongelijk view - before/after op "after only" staan?
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
aramvandoorn
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 05 Apr 2014 22:32

Ik ben er uit, gelukkig. Ook al heeft het mij de hele dag gekost.

Het bleek te liggen aan een monitorcalibratie met een spyder. Software v/d spyder gedeinstalleerd, toen opnieuw geïnstalleerd en gecalibreerd en nu doet lightroom het weer. Al blijf ik het een vaag verhaal vinden.

mmk: bedankt voor je tijd en moeite met het meedenken.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar