Samyang 14 mm

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
mel7
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2014 19:32
CONTACTCOLON

Hallo,

Ik ben al de hele tijd aan het uitkijken naar een UWA voor mijn 6D. Ik bezit momenteel o.a. de Tokina 16-28 mm 2.8, een vlijmscherp objectief...maar met als nadeel het gewicht van een tank :shock:
Ik ben dus een alternatief aan het zoeken, liefst iets wijder, en ben gestuit op de Samyang 14 mm. Zijn er mensen die deze lens hebben of gehad hebben en hun ervaringen willen delen?

Waarvoor dank

Mvg
addy101
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1633
GeregistreerdCOLON 28 Sep 2008 11:30

Ik heb de Vivitar 13/2.8 ED AS IF UMC - een van de vele versies van de Samyang 14mm. Niets veel mis mee, zoals de meeste Samyang lenzen gewoon scherp, maar wel handmatig scherpstellen. Grootste euvel is de vervorming - als 'm voor architectuur wilt gebruiken zou ik een andere keuze maken.

Hierbij een twee foto's op Full Frame (Sony A900):

Afbeelding

Afbeelding
[i]Das Bild ist ein Modell der Wirklichkeit - Wittgenstein[/i]
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Flevospotter
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 165
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2013 19:01
WoonplaatsCOLON Almere-Stad
CONTACTCOLON

Prima lens voor een heel mooi bedrag. Heb de lens nu bijna een jaartje in bezit en gebruik 'm voornamelijk voor landschappen. Er zit een flinke vervorming in, maar deze is zeer eenvoudig te verhelpen met Lightroom (even zoeken naar het lensprofiel)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Regelmatig op het juiste spoor...
EOS 6D: Tamron 24-70 f2.8 . Canon 70-200 f2.8L IS II USM . Canon 50mm f1.8 . Samyang 14mm f2.8 . Tamron 150-600 (BigRon)
EOS M3: 22mm f2
flickr
mdbphotography

Heerlijk objectief en weegt de helft minder dan je tokina ;) Gewoon even een lensprofiel zoeken met de Lens Profile Downloader en you're good to go!
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Uit je bericht maak ik op dat je minder gewicht wilt, wijder dan 16mm wilt en scherpte zoekt. In dat geval kun je ook overwegen te kijken naar de Zeiss 15mm. Is ook MF maar heeft wel focus confirmatie, evenals auto exposure en EXIF gegevens.

Hier een mooie vergelijking tussen de Samyang en de Zeiss. Weliswaar op een Nikon, maar dat maakt niet uit natuurlijk.

Aangezien gewicht een belangrijk aspect voor je is, heb ik hier de aanname gedaan dat je zonder statief schiet. In dat geval is de Zeiss misschien een betere optie, aangezien die vol open extreem goed presteert. Maar goed, hij is wel wat duurder. :)
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
mel7
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 08 Apr 2014 19:32
CONTACTCOLON

Deos schreefCOLONUit je bericht maak ik op dat je minder gewicht wilt, wijder dan 16mm wilt en scherpte zoekt. In dat geval kun je ook overwegen te kijken naar de Zeiss 15mm. Is ook MF maar heeft wel focus confirmatie, evenals auto exposure en EXIF gegevens.

Hier een mooie vergelijking tussen de Samyang en de Zeiss. Weliswaar op een Nikon, maar dat maakt niet uit natuurlijk.

Aangezien gewicht een belangrijk aspect voor je is, heb ik hier de aanname gedaan dat je zonder statief schiet. In dat geval is de Zeiss misschien een betere optie, aangezien die vol open extreem goed presteert. Maar goed, hij is wel wat duurder. :)
Bedankt voor de vergelijkende test, ga ik straks eens doornemen. De zeiss is zowieso geen kandidaat, veels te duur
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar