Canon telelens: verschillen, keuzes? [advies gevraagd!]

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Lien
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2014 13:19

Hoi,

Zojuist heb ik een account aangemaakt om een brandende vraag te stellen (ik ben dus nieuw, geen lelijke dingen tegen me zeggen want dat heb ik niet verdiend :wink: ). Ik zal me nog even voorstellen trouwens: ik ben Lien, 20 jaar en in het bezit van een Canon 600D met de kitlens EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS II, de "plastic fantastic" EF 50mm f/1.8 II, 430 EXII flitser en battery grip.

Waarom ben ik op zoek naar een telelens?
Komende zomer vaar ik mee als trainee tijdens de Tall Ships Races (http://www.thetallshipsracesharlingen2014.com/" onclick="window.open(this.href);return false;). Ik vaar eerst in wedstrijdverband van Harlingen naar Fredrikstad, Noorwegen. Na een stop van drie dagen in Fredrikstad vaar ik van Fredrikstad naar Bergen: dit is niet in wedstrijdverband en wordt ook wel Cruise In Company genoemd (http://www.wyldeswan.com/avontuurlijke- ... n-company/" onclick="window.open(this.href);return false;). Tijdens deze race wil ik niet alleen foto's maken van de schepen waar ik op mee vaar (Wylde Swan en Christian Radich), maar natuurlijk ook van de andere schepen op zee. Ik ben me er heel goed van bewust dat dit met me met m'n huidige lensjes niet gaat lukken, en ben daarom op zoek naar een goede telelens.

Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM of Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM objectief
Goed om te weten: ik heb nog niet eerder met een telelens gewerkt, ben dus echt een beginner op dit gebied. Ik ben inmiddels al een paar uur aan het Googelen en op diverse fora aan het lezen, en daar kwam ik er achter dat de Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM erg goed is (maar zó duur voor een student! :( ). De Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM heeft voor mij al een mooier prijskaartje. Wat zijn nou precies de verschillen? En wat kunnen jullie mij aanraden? Of zijn er nog andere opties? Naast dat ik op zee foto's wil maken, houd ik erg veel van natuurfotografie en wil ik de telelens ook in de steden Fredrikstad, Bergen en Oslo kunnen gebruiken.

Ik hoor heel graag jullie mening. Alvast bedankt!
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Zie de verschillen (beweeg de muis over het pijltje in het midden):
http://www.the-digital-picture.com/Revi ... &APIComp=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk ook eens naar de EF 70-200mm f/4 L USM, geen IS maar een absolute topper qua prestatie/prijs.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Zojuist heb ik een account aangemaakt om een brandende vraag te stellen (ik ben dus nieuw, geen lelijke dingen tegen me zeggen want dat heb ik niet verdiend ).
Welkom!
Van waar deze uitgangsstelling?
Ik heb gekozen voor de 70-300 en die bevalt me uitstekend wel de L-versie... Anders zou ik voor de 70-200 L kiezen...
F4 is prima mee te werken...
Apple fan, Canon volger...
Lien
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 20 Apr 2014 13:19

@boels096, dank! Meer tips van anderen zijn ook meer dan welkom. :)

@wibo53, omdat ik nog wel eens bij vragen van andere jonge, beginnende fotografen terecht kom, waarin zij volgens "professionals" logische of domme vragen stellen en vervolgens geen antwoord op hun vraag krijgen. Alsof ze geen eerlijke kans krijgen om een vraag te stellen over iets waar ze meer over willen weten. Vandaar.
Gebruikers-avatar
Pasquald
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 137
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2013 09:34
CONTACTCOLON

Lien schreefCOLONdaar kwam ik er achter dat de Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM erg goed is (maar zó duur voor een student! :( ). De Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM heeft voor mij al een mooier prijskaartje. Wat zijn nou precies de verschillen? En wat kunnen jullie mij aanraden? Of zijn er nog andere opties?
Misschien is het dan gewoon handig om te beginnen met een Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS II Niet duur en doet het niet slechter dan de Canon EF 70-300mm f/4.0-5.6 IS USM en dat voor één derde van de prijs.

Heb je snelle auto focus nodig dan zijn bovenste 2 iets minder aan te raden en zou een Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM of de non IS uitvoering (Als je IS niet belangrijk vind, maar wel veel aantrekkelijker geprijsd) de betere optie zijn. Of dat de meer prijs waard is.

De 70-300L is inderdaad ook een mooi maar met bijna € 1400 euro voor een nieuwe is het geen goedkope lens net als de Canon EF 70-200mm f/4.0L IS USM.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

In dit topic staat ook veel info over zoomlenzen:

http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 7&t=113884

Ik heb daar ook al gereageerd en adviseer daar de 70-200 L non IS. Prima lens voor zijn geld en zeker als ik zie dat je van actieve vakanties houdt is ook de bouwkwaliteit van de L lenzen wel erg fijn.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Hoever zijn de overige schepen van je af?
Hoeveel "tele" denk je nodig te hebben?

Mogelijk alternatief: de 24-105L. Een echte allrounder. Je hebt minder mm's maar hoeft niet direct op volle zee te wisselen.
Hangt een ander prijskaartje aan, maar er is voldoende aanbod van niet-gebruikte kitlenzen.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Lien schreefCOLON@wibo53, omdat ik nog wel eens bij vragen van andere jonge, beginnende fotografen terecht kom, waarin zij volgens "professionals" logische of domme vragen stellen en vervolgens geen antwoord op hun vraag krijgen. Alsof ze geen eerlijke kans krijgen om een vraag te stellen over iets waar ze meer over willen weten. Vandaar.
Met een beetje zoeken is het niet echt heel moeilijk om de basis kenmerken van lenzen te vinden. En van specifieke lenzen wemelt het van de reviews.

Maar het komt bij keuzes van lenzen eigenlijk maar op een paar simpele basisprincipes neer:
- het bereik
- de maximale lichtsterkte
- wel/geen stabilisatie
- de bouwkwaliteit
en je budget....

Allemaal dingen waar je redelijk eenvoudig de voor- en nadelen van kunt vinden. Maar als je budget bepalend is, dan is er eigenlijk nog een andere simpele regel. Koop het beste wat je kunt betalen en doe het daar gewoon mee. Het heeft niet zo heel veel zin om te kijken naar lenzen die je toch niet aan gaat schaffen.

Bedenk alleen wel dat een omgeving van een schip op zee niet de meest eenvoudige omgeving is om goede opnames te maken. Meestal lastig met licht, veel beweging en ook nog eens met al dat zoute water niet echt heel bevorderlijk voor je spullen. Verder zal je waarschijnlijk ook snel merken dat je opnames met de 18-55 een stuk scherper zullen zijn dan die met iets als een 200-300 (uit de hand op een bewegend schip). Ik zou persoonlijk eerder de Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM aanschaffen en die als enige lens gebruiken, of zelfs meer neigen naar iets wijders als een 10-22 als aanvulling van wat je hebt dan het gelijk in het tele bereik te zoeken.....

Één goede lens met een behoorlijk allround bereik, zoals de 15-85, met een fatsoenlijke polarisatiefilter zou voor mij de te prefereren combinatie zijn.
Gebruikers-avatar
Beasar
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3443
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2010 15:35
WoonplaatsCOLON Utrechtse Heuvelrug

Onderstaande is het beste advies in dit topic! En binnen budget. Ik heb zelf de 70-300 iS USM en ook de 70-200 F/4 L (non iS) gehad. Als ik had geweten wat ik nu weet, was de keuze makkelijk geweest... ;)
boels069 schreefCOLONKijk ook eens naar de EF 70-200mm f/4 L USM, geen IS maar een absolute topper qua prestatie/prijs.
"Het is nooit te laat om te worden wat je had kunnen zijn" George Eliot
Deos
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1277
GeregistreerdCOLON 25 Okt 2008 20:25

Ligt eraan hoe hard de boot beweegt, of je de toevoeging van IS nog gaat merken of niet. Sowieso in ieder geval IS mode 1 gebruiken. Geen monopod gebruiken.

Camera's op boten.

Als je inderdaad de raad volgt van de snelle sluitertijd, kun je gemakkelijk een paar honderd euro besparen op de aanschaf van IS.
| Sony A7R Mark II | TS-E 24 L II | Σ 85 | 24-105 L | 70-200 2.8 IS II L | 50 |
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar