welke monitor voor beoordeling foto's

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Boldy
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 478
GeregistreerdCOLON 09 Mei 2005 16:41

Heb uiteraard al op de site van philips gekeken hoor, maar had liever objectieve feedback :-)
Gebruikers-avatar
Harm Schinkel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2005 22:04
WoonplaatsCOLON Rijswijk
CONTACTCOLON

Ik zit zelf te denken aan een LG IPS224V-BN of LG IPS224V-P aan te schaffen.
Heeft iemand ervaring met een van deze monitoren?
Canon EOSD 60d + EF-S 17-55/2.8 IS USM; EF 70-300/1:4-5.6 IS USM; Dat moet het (voorlopig) doen.............
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Ik gebruik naar tevredenheid een voorloper daarvan: de LG IPS236V. Nog geen seconde spijt gehad.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
pictures and more
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2013 20:22

Om goed je beelden te kunnen beoordelen hebben wij twee Lacie schermen naast elkaar staan.
Gebruikers-avatar
Frank64
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4126
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2010 21:30
WoonplaatsCOLON Weert

En welke van de 2 vertrouw je dan? Of juist niet..?
Tevreden zijn met wat je hebt is een uitstekende eigenschap.
Tevreden zijn met wat je allemaal niet hebt een nog betere..!
Gebruikers-avatar
mmk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2937
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2007 15:24
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

C8080 schreefCOLONGeef eens een voorbeeld dan?
Deze bijvoorbeeld (IPS paneel): http://tweakers.net/reviews/2607/samsun ... table.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb laatst een dell ultrasharp 2410 gekocht (alweer ips). Laat zich heel goed kalibreren.
“It's always good in photography to remember who has the brain and what is the tool” (Alister Benn in 'Seeing the Unseen')
Anoniem 4

Om mijn foto’s juist te kunnen beoordelen heb ik 5 gecertificeerd identieke Eizo 30 inch schermen staan. Deze worden iedere 5 seconden gesynchroniseerd gemeten door 5 gecertificeerd identieke analoge wide kwantum spectrumanalysemeters. De gemeten waarden van iedere meter worden gedigitaliseerd door 5 wederom gecertificeerd identieke supercomputers. De gemeten gedigitaliseerde waarden worden vanuit deze computers zuiver willekeurig ingevoerd in drie gecertificeerd identieke astronomische supercomputers in Chili die de spectrummetingen vergelijken met de spectrumwaarden van de oerknal die daar met radiotelescopen worden ontvangen. Als twee van die drie computers het eens zijn welke meting het dichtst het ideale oer-spectrum benadert, gaat op dat scherm bij mij een led branden zodat ik weet waar mijn foto het meest natuurgetrouw wordt weergegeven.

Nu serieus, een recent onderzoek van Computer Totaal
http://computertotaal.nl/hardware/50470 ... um=twitter" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door 1 op Anoniem 4, in totaal 13 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Illuminatus schreefCOLONOm mijn foto’s juist te kunnen beoordelen heb ik 5 gecertificeerd identieke Eizo 30 inch schermen staan. Deze worden iedere 5 seconden gesynchroniseerd gemeten door 5 gecertificeerd identieke analoge wide kwantum spectrumanalysemeters. De gemeten waarden van iedere meter worden gedigitaliseerd door 5 wederom gecertificeerd identieke supercomputers. De gemeten gedigitaliseerde waarden worden vanuit deze computers zuiver willekeurig ingevoerd in drie gecertificeerd identieke astronomische supercomputers in Chili die de spectrummetingen vergelijken met de spectrumwaarden van de oerknal die daar met radiotelescopen worden ontvangen. Als twee van die drie computers het eens zijn welke meting het dichtst het ideale oer-spectrum benaderd, gaat op dat scherm bij mij een led branden zodat ik weet waar mijn foto het meest natuurgetrouw wordt weergegeven.
Zelden zo'n goed verhaal gezien. Zei hij schaterlachend, bijna plassend in de broek............... :D
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Haha ik dacht ook al, moet je nou gek of geniaal zijn om dit te verzinnen? ;)
(was dit voor of na de Glenmorangie, Gerard?) :D
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
Harm Schinkel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2005 22:04
WoonplaatsCOLON Rijswijk
CONTACTCOLON

Zelf persoonlijk denk ik " Geniaal".....
Canon EOSD 60d + EF-S 17-55/2.8 IS USM; EF 70-300/1:4-5.6 IS USM; Dat moet het (voorlopig) doen.............
Gebruikers-avatar
WatchdogNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2010 15:46
WoonplaatsCOLON Helmond

Om geen nieuw topic over hetzelfde onderwerp op te starten graaf ik dit topic even op na een jaar stil geweest te zijn:

Ik zit te twijfelen tussen de dell die hierboven geadviseerd wordt (Dell Ultrasharp U2412M) en de Asus MX279H. Eigenlijk wou ik voor de dell gaan, maar voor ongeveer €70 euro meer heb ik de Asus met AH-IPS ipv IPS, Full LED ipv LED-Edge, en 3 extra inch. De extra 3" is voor mij nog eens niet zo heel belangrijk (size doesn'n matter :lol: ), maar de nieuwere IPS techniek en de Full LED lijken mij betere beeld kwaliteit te geven dan dell. Of is dit te simpel gedacht?

Nadeel is weer dat de Asus slechts 1080 pxl hoog is terwijl de dell het scherm met 1200 pxl mag vullen. Toch weer een kleine 10%, en met een kleiner scherm een vele hogere pixel dichtheid.

Tevens is er misschien nog een 3e kans hebber, maar ik ben onbekend met het merk: AOC i2769Vm. Maar deze heeft ook AH-IPS, 27" en is nog goedkoper dan de dell.
Canon 60D | Canon 40D | Canon 70-200mm F/4L | Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DS HSM | Sigma 18-50mm F/2.8-4.5 HSM OS | Canon EF 50mm F/1.8 II | Metz 48 AF-1 |
Flickr
mdbphotography

WatchdogNL schreefCOLONOm geen nieuw topic over hetzelfde onderwerp op te starten graaf ik dit topic even op na een jaar stil geweest te zijn:

Ik zit te twijfelen tussen de dell die hierboven geadviseerd wordt (Dell Ultrasharp U2412M) en de Asus MX279H. Eigenlijk wou ik voor de dell gaan, maar voor ongeveer €70 euro meer heb ik de Asus met AH-IPS ipv IPS, Full LED ipv LED-Edge, en 3 extra inch. De extra 3" is voor mij nog eens niet zo heel belangrijk (size doesn'n matter :lol: ), maar de nieuwere IPS techniek en de Full LED lijken mij betere beeld kwaliteit te geven dan dell. Of is dit te simpel gedacht?

Nadeel is weer dat de Asus slechts 1080 pxl hoog is terwijl de dell het scherm met 1200 pxl mag vullen. Toch weer een kleine 10%, en met een kleiner scherm een vele hogere pixel dichtheid.

Tevens is er misschien nog een 3e kans hebber, maar ik ben onbekend met het merk: AOC i2769Vm. Maar deze heeft ook AH-IPS, 27" en is nog goedkoper dan de dell.
AH-IPS en andere IPS specificaties zeggen vrij weinig over wat het beeldscherm kan, in plaats daarvan moet je gewoon de echte specs van de beeldschermen naast elkaar leggen en kijken hoeveel procent van sRGB en adobeRGB de beide monitoren weer kunnen geven, hoe meer hoe beter. Daarnaast zijn dingen als kleur uniformiteit en de uniformiteit van de achtergrond verlichting belangrijk.

De U2412M heeft een color gamut van 82% CIE 1976 wat neerkomt volgens TFTCentral op 74.3% AdobeRGB en 95.8% sRGB. De Asus zal het niet beter doen in ieder geval, die zijn vaak gespitst om films, games en huis tuin en keuken foto's er "mooi" uit te laten zien maar verre van kleur accuraat. Voor de prijs doet de Dell het zeker niet slecht, er zijn niet veel beeldschermen te vinden die het veel beter doen voor die prijs. Daarvoor moet je toch echt dieper in de buidel tasten en voor een monitor gaan als de Dell U2413 (99% AdobeRGB, 100% sRGB, 120% CIE 1976). Als je budget nog groter is en je nog veeleisender bent dan zou je moeten kijken voor een Eizo Colorgrapic monitor.

Beide monitoren waar je mee komt zijn niet echt gemaakt voor kleurechtheid maar zijn meer consumenten monitoren, dan wel niet wat high-end voor consumenten.
Laatst gewijzigd door 1 op mdbphotography, in totaal 22 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Harm Schinkel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2005 22:04
WoonplaatsCOLON Rijswijk
CONTACTCOLON

mdbphotography schreefCOLON
WatchdogNL schreefCOLONOm geen nieuw topic over hetzelfde onderwerp op te starten graaf ik dit topic even op na een jaar stil geweest te zijn:
De U2412M heeft een color gamut van 82% CIE 1976 wat neerkomt volgens TFTCentral op 74.3% AdobeRGB en 95.8% sRGB. De Asus zal het niet beter doen in ieder geval, die zijn vaak gespitst om films, games en huis tuin en keuken foto's er "mooi" uit te laten zien maar verre van kleur accuraat.

Voor de prijs doet de Dell het zeker niet slecht, er zijn niet veel beeldschermen te vinden die het veel beter doen voor die prijs. Daarvoor moet je toch echt dieper in de buidel tasten en voor een monitor gaan als de Dell U2412M (99% AdobeRGB, 100% sRGB, 120% CIE 1976). Als je budget nog groter is en je nog veeleisender bent dan zou je moeten kijken voor een Eizo Colorgrapic monitor.
Graag toch even een duidelijker beeld svp.
Je verwijst in de 1e alinea naar Dell U2412M, zegt vervolgens dat Dell het niet slecht doet maar vervolgens verwijs je dat er dieper in de buidel getast moet worden, bijvoorbeeld een Dell U2412M... ???? Ik denk dat je toch iets anders bedoeld of niet?

Groet
Harm
Canon EOSD 60d + EF-S 17-55/2.8 IS USM; EF 70-300/1:4-5.6 IS USM; Dat moet het (voorlopig) doen.............
Gebruikers-avatar
WatchdogNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2010 15:46
WoonplaatsCOLON Helmond

mdbphotography schreefCOLON De U2412M heeft een color gamut van 82% CIE 1976 wat neerkomt volgens TFTCentral op 74.3% AdobeRGB en 95.8% sRGB.
Ik denk dat je hier de AOC bedoelt toch?
Canon 60D | Canon 40D | Canon 70-200mm F/4L | Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DS HSM | Sigma 18-50mm F/2.8-4.5 HSM OS | Canon EF 50mm F/1.8 II | Metz 48 AF-1 |
Flickr
Gebruikers-avatar
Harm Schinkel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2005 22:04
WoonplaatsCOLON Rijswijk
CONTACTCOLON

Ik heb zelf overigens vorig jaar de Dell U2412M aangeschaft en ik vind dat hij uitstekend voldoet.
Bedenk daarbij ook dat de meeste onder ons amateurs zijn, je maakt een prachtige foto, je werkt hem prima af, corrigeert kleuren, knipt en plakt en wat al niet meer.
Vervolgens zet je hem op een of meer sites en dan moet je toch ook maar weer afwachten wie er naar kijkt en vooral met wat voor een monitor........

Het is en blijft dus altijd betrekkelijk......... :wink:
Canon EOSD 60d + EF-S 17-55/2.8 IS USM; EF 70-300/1:4-5.6 IS USM; Dat moet het (voorlopig) doen.............
Gebruikers-avatar
WatchdogNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2010 15:46
WoonplaatsCOLON Helmond

Dat klopt inderdaad. Maar als je zelf van een "nul" punt uit gaat, dan zit je gemiddeld beter dan dat je een foto te veel bijkleurt omdat je monitor te weinig kleur geeft, en de kijker zijn monitor op extra kleur heeft ingesteld waardoor je foto een grote circus wordt ;). Ik weet dat "kleur" niet echt een parameter is maar je snap mijn punt :).

Maar mede daarom twijfel ik ook best wel. De dell is een hartstikke mooi schermpje en kleur echt, maar de AOC waar ik momenteel tussen twijfel is toch weer iets groter en heeft een nieuwere IPS scherm. Bekijken gaat natuurlijk het beste om te vergelijken, maar probeer maar eens een winkel te vinden die beide schermen naast elkaar heeft staan.
Canon 60D | Canon 40D | Canon 70-200mm F/4L | Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DS HSM | Sigma 18-50mm F/2.8-4.5 HSM OS | Canon EF 50mm F/1.8 II | Metz 48 AF-1 |
Flickr
Gebruikers-avatar
Harm Schinkel
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 54
GeregistreerdCOLON 24 Aug 2005 22:04
WoonplaatsCOLON Rijswijk
CONTACTCOLON

Overigens de kwaliteit van Dell kennende, kun je ook een kijken naar Dell S2740L.
een 27" scherm in ongeveer dezelfde prijsklasse als de OAC en IPS techniek.....
Canon EOSD 60d + EF-S 17-55/2.8 IS USM; EF 70-300/1:4-5.6 IS USM; Dat moet het (voorlopig) doen.............
Gebruikers-avatar
WatchdogNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2010 15:46
WoonplaatsCOLON Helmond

Lees op tweakers dat het wel erg een spiegel is, Ik ben toch meer van het matte. Verder is deze €280 waar de AOC €211 en de dell €235 zijn. De Asus is al afgevallen, is niet €69 beter dan de AOC.
Canon 60D | Canon 40D | Canon 70-200mm F/4L | Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DS HSM | Sigma 18-50mm F/2.8-4.5 HSM OS | Canon EF 50mm F/1.8 II | Metz 48 AF-1 |
Flickr
mdbphotography

Harm Schinkel schreefCOLON
mdbphotography schreefCOLON
WatchdogNL schreefCOLONOm geen nieuw topic over hetzelfde onderwerp op te starten graaf ik dit topic even op na een jaar stil geweest te zijn:
De U2412M heeft een color gamut van 82% CIE 1976 wat neerkomt volgens TFTCentral op 74.3% AdobeRGB en 95.8% sRGB. De Asus zal het niet beter doen in ieder geval, die zijn vaak gespitst om films, games en huis tuin en keuken foto's er "mooi" uit te laten zien maar verre van kleur accuraat.

Voor de prijs doet de Dell het zeker niet slecht, er zijn niet veel beeldschermen te vinden die het veel beter doen voor die prijs. Daarvoor moet je toch echt dieper in de buidel tasten en voor een monitor gaan als de Dell U2412M (99% AdobeRGB, 100% sRGB, 120% CIE 1976). Als je budget nog groter is en je nog veeleisender bent dan zou je moeten kijken voor een Eizo Colorgrapic monitor.
Graag toch even een duidelijker beeld svp.
Je verwijst in de 1e alinea naar Dell U2412M, zegt vervolgens dat Dell het niet slecht doet maar vervolgens verwijs je dat er dieper in de buidel getast moet worden, bijvoorbeeld een Dell U2412M... ???? Ik denk dat je toch iets anders bedoeld of niet?

Groet
Harm
Mijn excuses, ik bedoel een U2413 (met Premier Colour). Deze is een stuk duurder maar ook stukken beter qua kleurenweergave!
WatchdogNL schreefCOLON
mdbphotography schreefCOLON De U2412M heeft een color gamut van 82% CIE 1976 wat neerkomt volgens TFTCentral op 74.3% AdobeRGB en 95.8% sRGB.
Ik denk dat je hier de AOC bedoelt toch?
Nee, echt de U2412M. De AOC zal het net als de Asus niet echt beter doen :)
Gebruikers-avatar
WatchdogNL
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 58
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2010 15:46
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik ben uiteindelijk voor de LG IPS277L-BN gegaan. Iets duurder dan de AOC, maar scoort op Hardwareinfo en tweakers zeer goed.
Canon 60D | Canon 40D | Canon 70-200mm F/4L | Sigma 10-20mm F/4-5.6 EX DS HSM | Sigma 18-50mm F/2.8-4.5 HSM OS | Canon EF 50mm F/1.8 II | Metz 48 AF-1 |
Flickr
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar