Vreemde kleuren en strepen in foto

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
krisjuh22
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 22 Apr 2014 13:14

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, maar heb meteen een vraag over een probleempje in Lightroom en Photoshop CC.

Soms verschijnen er ineens vreemde kleurvlakken en strepen in een foto, nadat ik deze heb geïmporteerd in Lightroom (altijd RAW) Ik zie deze vreemde kleurverschijnselen niet in de originele foto op het LCD-scherm van de camera en vaak zijn ze in Lightroom ook niet direct te zien. Het is al meerdere malen voorgekomen dat ik de foto's in Lightroom gewoon goed als miniatuurversie zie (tijdens het aanvinken en importeren). Ook in de fotostrip onderaan in de bibliotheek en ontwikkelmodule van Lightroom is de foto dan probleemloos te zien, echter als ik hem de eerste keer aanklik om groot te bekijken (soms in de Ontwikkelmodule en soms in de Bibliotheek) dan komen deze gekke kleuren ineens in beeld.

Zie voorbeeld:
Afbeelding

Ik heb geen idee waar het probleem vandaan komt, maar weet ook niet hoe ik het kan oplossen.
Soms helpt het als ik de foto opnieuw importeer (vanaf de geheugenkaart of vanaf mijn harde schijf), maar vaak ook niet.
Ook als ik de verminkte foto daarna in Camera Raw open, krijg ik de kleurvlakken en strepen in beeld.
Een foto exporteren vanuit Lightroom helpt ook niet. Het neemt de kleurvlakken en strepen gewoon mee naar de JPEG.

Ik heb al opgelet om een verband te kunnen ontdekken, maar dat is me niet (echt) gelukt:
Alle foto's worden gemaakt met mijn Canon EOS 550d, maar ik verwacht niet dat het aan de camera ligt omdat het maar zelden voorkomt, niet op het LCD-scherm van de camera zichtbaar is en bovendien soms verholpen is met een re-import.
De foto's worden gemaakt op verschillende SD-kaarten, dus daar ligt het probleem denk ik ook niet.
De foto's worden wel altijd op dezelfde laptop verwerk en bewerkt.

Ik moet trouwens ook bekennen dat veel van de foto's die het probleem hebben gemaakt zijn met mijn Canon 50 mm f/1.8 objectief, maar weet niet zeker of dit voor alle foto's geldt. Zou dit objectief het probleem kunnen zijn? Zelfs als het maar heel af en toe voorkomt, niet op het LCD-scherm van de camera zichtbaar is en soms verdwijnt na opnieuw importeren?

Zijn er hier meer mensen die wel eens met het probleem te maken hebben gehad?
Waar zou het aan kunnen liggen? En wat kun je eraan doen om het te voorkomen/oplossen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes, Kristie
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik neem aan dat je de strepen niet ziet wanneer je je foto's achterop je camera terugkijkt?

In de regel is dit verschijnsel toch een een probleem van de kaartjes en de transfer van de foto. Niet alle informatie wordt goed opgeslagen of getransporteerd.
Hoe kopieer je nu je foto´s? Gebruik je een aparte cardreader of hang je de camera aan de computer?
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
mdbphotography

Nou ben ik geen doem denker maar ik heb dit probleem ook wel eens gehad bij het kopiëren over het netwerk naar een andere PC, blijkt dat echt de RAW gewoon fouten bevat en ik vrees in jou geval op het kaartje al. Waarom ze op de camera wel goed lijken is omdat die een JPG preview laat zien die in de RAW zit zodat het bladeren van foto's sneller gaat.

Je kunt proberen de foto opnieuw over te zetten naar je computer om te kijken of het probleem dan opgelost is, desnoods met een andere kabel en/of cardreader. Zo niet dan is er voor zover ik weet niks wat je er nog aan kan doen om ze te repareren (zo wel dan hoor ik dat graag!). Het beste kun je wat tests doen met andere kaartjes en het defecte kaartje om te zien of het echt aan het kaartje ligt (of bepaalde sectoren er van).
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik denk dat Maarten hier op de goede lijn zit. Ik hoop voor je dat het nog te redden valt. Ik zou (als het om 1 kaartje gaat) het kaartje in ieder geval sterk verdenken. Probeer dus ook te testen met een nieuw/ander kaartje. Als het bij andere kaartjes ook gebeurt, probeer dan een andere manier van overzetten op je computer. Werkt dat niet, probeer dan hetzelfde kaartje bij een andere computer te gebruiken.

P.S. Overigens moet je er ook rekening mee houden dat je harde schijf aan het falen is. Mogelijk merk je dat ook in andere symptomen zoals het plotseling rebooten van je PC, of een blauw scherm (windows), programma's die plotseling crashen, etc.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Ik heb hetzelfde probleem een paar dagen geleden ook gehad.
Na de import vanaf CF heeft LR4.3 1:1 pre-view aangemaakt zonder problemen.
Daarna foto's gaan bewerken (bewerkingen zijn worden in een xmp bestand opgeslagen).
Halverwege bleek een eerder bewerkte foto opeens strepen te vertonen.
De enige oplossing die bij mij werkte was de foto uit LR en van de schijf verwijderen, LR stoppen/starten en de foto opnieuw van CF importeren.
Later ontstond het probleem bij nog een andere foto.

Mogelijke oorzaken:
- Fout in LR4.3
- Fout bij importeren, maar waarom eerst wel goed?
- Fout van schijf. PC is maar 3 maanden oud en eventlog laat geen disk fouten zien.
- RAW bestand beschadigd bij wijzigen van datum/tijd van wanneer foto gemaakt is (wordt in RAW bestand opgeslagen).

Kortom: nog geen duidelijkheid waardoor probleem veroorzaakt wordt.
Ik wacht nog even af of het nog een keer gebeurd.

Hans
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

hdb schreefCOLON- RAW bestand beschadigd bij wijzigen van datum/tijd van wanneer foto gemaakt is (wordt in RAW bestand opgeslagen).
Daar gok ik dan maar op, al was het maar omdat ik vind dat je never/nooit de inhoud van een CR2 moet veranderen.
Dat zou in een JPG ofzo moeten gebeuren.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Canon 7D
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 156
GeregistreerdCOLON 15 Jul 2013 09:55
WoonplaatsCOLON Provincie Flevoland

Ik heb hetzelfde fenomeen ook eens meegemaakt.
Bij mij kwam het omdat ik de foto's van CF kaart naar de computer kopieerde via een goedkope CF kaart lezer, die verschillende geheugenkaart formaten aankon.
De kaartlezer heb ik weggegooid en een deugdelijke CF kaart lezer gekocht van een gerenommeerd merk.
Sindsdien heb ik het fenomeen niet meer gehad.
Canon 1Dmk4 / Canon EOS M3 / Lytro illum
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar