Eveline

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
LVfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2009 23:15
WoonplaatsCOLON Weert
CONTACTCOLON

Hallo!

Afgelopen zondag Eveline geshoot.

Hierbij de resultaten.

Niet alleen kijken, ook je mening aub ;-)

liefs Lin :roll:


01

Afbeelding



02

Afbeelding



03

Afbeelding



04

Afbeelding
Live your life, tomorrow it can be over

www.fotolv.webklik.nl
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Dat zijn leuke plaatjes Lin. Ik heb wel wat puntjes:

Algemeen: Je foto's zijn gemaakt op 20mm met een cropcamera, dat is het effect van 32mm op een full frame (FF) camera. Waarom vertel ik dit? Omdat de eigenschap van een groothoeklens (<80mm op FF) is dat de ruimte achter je onderwerp - als het ware - naar het onderwerp toegetrokken wordt. Je krijgt een wat platter effect. Daarnaast wordt het onderwerp een beetje uit elkaar getrokken. Dat is op zich niet heel erg, maar bij portretten wil je juist dat het model er zo flatteus mogelijk op staat. Een groothoek blaast het gezicht een beetje op, en dat effect zie je vooral bij foto 3. Omdat dit lastig is uit te leggen in tekst, laat ik de uitgebreide uitleg over aan SLR Lounge: Klik hier voor meer info. Probeer te kijken of je vanaf 40mm kan fotograferen op je crop (of de plastic fantastic gebruiken :D ).

1. Ik weet niet of je de foto met een bepaalde stijl wilde maken, maar ik vind de vingers erg onprettig qua houding. Een beetje overstrekt voelt het en ze krijgen veel aandacht omdat ze bijna net zo groot zijn als haar hoofd. De achtergrond doet ook nog een beetje mee in de foto. Dat kan je voorkomen door met een kleinere scherptediepte te werken. Nu gebruik je F7 en dan is al snel veel in focus.

2. Bij deze foto voelt het net of je onderwerp bestaat uit drie delen. Boompje 1 (links), boompje 2 (midden) en model (rechts). Of dat je bedoeling was, weet ik niet, maar het oog van de kijker wordt niet per se naar het model getrokken.

3. Ik hou hier niet zo van het toegevoegde witte vignet, maar dat is persoonlijke voorkeur (oftewel: doen wat je zelf leuk vindt :) ). Het effect van de groothoek had ik hierboven al genoemd. Verder is de pose goed en je wordt uitgenodigd het hele model te bekijken (van top tot teen).

4. Deze is heel apart, en dat bedoel ik positief! Het model kijkt naar boven, wat m.i. ertoe leidt dat ze wat verschrikt kijkt of juist overleden (sorry luguber). Maar misschien wilde je dat ook. Artistiek gezien vind ik dit de mooiste. De boom in het midden staat ietwat ongelukkig (stapje naar links maken zou ik zeggen).
Gebruikers-avatar
LVfotografie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 417
GeregistreerdCOLON 27 Apr 2009 23:15
WoonplaatsCOLON Weert
CONTACTCOLON

Bedankt voor je kritiek Martijn! :-D Hier kan ik wat mee!

Moet inderdaad eens vaker de plastic fantastic gebruiken, want die gebruik ik niet vaak meer.
Live your life, tomorrow it can be over

www.fotolv.webklik.nl
Gebruikers-avatar
gumpje
Site Admin
Site Admin
BerichtenCOLON 8582
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2006 14:15
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Technisch gezien ga ik mee met mijn bovenganger.
Ik vind persoonlijk de sfeer die het model neerzet een beetje krampig.
Je maakt op zich een interessant beeld waarin excentriek model, pose en omgeving mooi meewerken,
maar er zit voor mij onrust in die ik toeschrijf aan eh, ja, krampig is toch het woord voor mij :oops:
Ik vind foto 3 qua plaatje mooi. Vignet is een keuze. Die zou ik niet maken.

Kan me voorstellen dat er zo op locatie een hoop tegelijk op je afkomt. Niet alleen de belichting, maar ook de omgeving, achtergrond, en dan ook nog het model 'aansturen'.
Dit soort dingen doen zijn ontzettend leerzaam en leuk om te doen. Vooral vaker doen en hier delen :)
... Spiegel-Werk ...
Gebruikers-avatar
steven l
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1292
GeregistreerdCOLON 13 Aug 2012 12:20
WoonplaatsCOLON Helmond

Heb je toevallig iets met de omgevallen boom gedaan in foto 1? Het lijkt alsof deze niet scherp is, maar de hand en blouse is wel scherp. Het takje onder de omgevallen boom, ter plaatse van de blouse geeft een onnatuurlijke schaduw. Verder mocht Eveline wat meer los komen van de achtergrond. Minder scherptediepte of donkerdere achtergrond.

Bij foto 2 zou ik graag in de foto willen zien waar Eveline naartoe kijkt. Bij de onderkant van haar jurk zie ik iets lichts. Is dat haar schoen of voet? Het trekt mijn aandacht.

Foto 3 is mijn favoriet. Vingettering vind ik minder. Leuk detail dat haar voeten er ook op staan.

Foto 4 is interessant. Is dit halfweg een val achterover? Of ligt Eveline ergens op? Vingettering voegt in dit geval toe aan de sfeer.
Canon Eos 1100D met EFS 18-55 en EF75-300III. Voorzetlenzen macro +1, +2 en +4, Lensbaby Spark;
Basiskennis diafragma, sluitertijd, ISO; Basiskennis Adobe Photoshop Elements 8.0;
Voorkeursonderwerp: divers. Hobbyfotograaf.
mdbphotography

Je hebt al aardig wat tips mogen ontvangen, ik heb daar ook niet veel aan toe te voegen. Wat mij wel direct opviel was dat de lucht erg uitgebeten is, dat is niet erg maar als je er dan een vignet overheen gooit dan wordt die witte lucht behoorlijk grijs en grauw. Bij de eerste foto is dit te zien maar zéker ook bij de laatste foto. Bij de laatste foto zie je duidelijk dat de foto (te) licht is geschoten en bij de nabewerking donkerder is gemaakt maar er niet genoeg informatie in de foto zat waardoor haar jurk en lucht zijn uitgebeten.

Persoonlijk denk ik dat je te veel hebt willen proberen, pak de volgende keer gewoon één thema/idee en poses die daarbij passen en ga daar mee aan de slag en hou die foto's ook qua bewerking wat gelijk (nu zie ik 3 verschillende stijlen). Zorg er ook voor dat je de instellingen van je camera kan dromen zodat je daar in ieder geval niet meer druk om hoeft te maken tijdens het shooten, geeft wat rust voor jou maar ook voor de gene die poseert.

Stiekem vind ik persoonlijk dat je beter je naam in je watermerk kan zetten en een wat serieuzer lettertype zou kunnen pakken. :oops:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar