Canon 5d MK1

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
GeroGraphy
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Apr 2014 16:05

Nou, de kogel is door de kerk. Heb mijn Canon 600D verkocht en ga een 5d MK1 aanschaffen, dit i.c.m. een Canon 28mm 1.8. Zelf heb ik in de tussentijd een Canon 70-200 f4 L aangeschaft (heerlijk objectief!). Dit is voor mij de beste manier om kennis te maken met een FF-camera. Ik houd een leuk bedrag over om objectieven aan te schaffen.

Mijn vraag is wel; trekt de sensor werkelijk zoveel stof aan, of is dat meer een 'fabeltje'? Kan ik deze het beste zelf schoonmaken en hoe gaat dat? Op Youtube kan ik geen tutorial erover vinden. Andere optie is hem wegbrengen naar een fotozaak en 'm daar laten reinigen.

Andere tips m.b.t. de 5d MK1 hoor ik graag aan.
keesenzo
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 96
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2011 11:26

Allereerst gefeliciteerd met je 5D,
Ikzelf heb vorig jaar ook de overstap gemaakt en daar heb ik geen soijt van gehad.

Met btrekking tot sensor reiniging, ja dat moet af en toe maar dat is echt makkelijk om zelf te doen.

Zie hiervoor het speciale topic in dit forum (bovenaan bij camera's en instellingen)
Groet
kees
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Als eerste gefeliciteerd met je aankoop. de MK 1 ken ik niet de MK II in vergelijking met de MK III had ik meer last van stof op de sensor. Verwacht dat dit met de MK I ook zo is, maar hoe vaak je schoon moet maken. Verschilt. Dit kan om de paar weken/maanden en je kan er zelfs helemaal geen last van hebben.

gelukkig is er een topic op het forum dat puur over schoonmaken van de sensor gaat ;-)
http://www.eosdigitaal.nl/forum/viewtop ... 52&t=33450" onclick="window.open(this.href);return false;
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesiƫ
.
twistersam

Mijn ervaring met de Mk1 is inderdaad dat het een stof magneet is.
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

De Mk 1 heeft geen automatische sensor cleaning, dus moet je het zelf doen.
Een blaasbalgje is in de meeste geval voldoende.

Hans.
Gebruikers-avatar
Billie-90
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3805
GeregistreerdCOLON 28 Feb 2011 12:38
WoonplaatsCOLON Maastricht

ik heb de MK1 ook .. ben er ENORM tevreden over.. sublieme kwaliteit voor mijn doeleinden/eisen..
over de stof.. ja, ik heb er nogal last van.. maar ik ben dan ook veel te vinden in stoffige locaties (urbex)..
Een blaasbalgje voldoet 9/10 keer wel.. anders is 't gewoon of zelf schoonmaken of geregeld laten schoonmaken.. :mrgreen:

have fun met de 5D ! :)
"Niets is onmogelijk, het wilt alleen niet altijd lukken.."

Check out my -> Flickr <-
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Heb ook een 5d mk1 en er zeer content mee. Af en toe de sensor schoonmaken is geen overbodige luxe.

Mooie camera, mooie beelden, gebruik hem alleen voor macrofotografie. Vind hem te traag voor snelle sporten(beetje verwend door mijn andere camera :wink: )

Veel plezier ermee.

-Jeffry
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Ik had nauwelijks problemen met de 5D mk1, maar ik wisselde dan ook geen objectieven in een houtzagerij :wink:
Toegegeven, de mk2 behoeft minder aandacht voor stof op de sensor.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Bart H..
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 91
GeregistreerdCOLON 30 Apr 2014 16:02

Ik heb hem gehad en prima camera, stofmagneet zou ik niet willen zeggen maar wel wat meer dan de huidige modellen.
Sensor zelf schoonmaken heb ik toen wel geprobeerd, werd een ramp. Alleen maar erger, kreeg zelf vet op de sensor :shock:
Uiteindelijk heeft chipclean hem weer perfekt schoongemaakt. Laat overigens mijn huidige camera's daar ook schoonmaken 1x per jaar. Hoort bij het onderhoud vind ik.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Weinig tot geen last van, wel verdient het aanbeveling om de lens te verwisselen met de body naar bendeden gericht en als je het helemaal goed wilt doen in de badkamer.
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
mdbphotography

Bollie schreefCOLONWeinig tot geen last van, wel verdient het aanbeveling om de lens te verwisselen met de body naar bendeden gericht en als je het helemaal goed wilt doen in de badkamer.
In de badkamer is het lekker vochtig, lekker praktisch ook ;) Stof krijg je toch wel, zij het niet van het wisselen dan wel van zoomlenzen. Niet voor niks dat de nieuwere modellen allemaal ultrasone reiniging van de sensor hebben om stof te verminderen. Toch blijft schoonmaken gewoon bij het onderhoud horen als je een camera koopt :)
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Bollie schreefCOLONWeinig tot geen last van, wel verdient het aanbeveling om de lens te verwisselen met de body naar bendeden gericht en als je het helemaal goed wilt doen in de badkamer.
Ja, ook lekker handig als je buiten in de natuur bent. :mrgreen:
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
mdbphotography

Jef-W schreefCOLON
Bollie schreefCOLONWeinig tot geen last van, wel verdient het aanbeveling om de lens te verwisselen met de body naar bendeden gericht en als je het helemaal goed wilt doen in de badkamer.
Ja, ook lekker handig als je buiten in de natuur bent. :mrgreen:
Dan moet je even bij een boom gaan staan of in de bosjes :lol: :mrgreen:
twistersam

mdbphotography schreefCOLON Dan moet je even bij een boom gaan staan of in de bosjes :lol: :mrgreen:
Met wat pech valt het stuifmeel dan zo in de camera, weet je zeker dan je een vuile sensor hebt dus hoef je je daar ook geen zorgen meer om te maken :mrgreen:
mdbphotography

Gewoon even in spugen en met je tshirt schoon vegen, vuil op je sensor is overrated :lol:
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar