Lightroom en CR2

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Gisteren eens begonnen met lightroom te ontdekken. Maar nu kom ik erachter dat hij niet met de RAW bestanden van mijn 70D om kan. Volgens internet zou dat opgelost zijn in de laatste versie. Dus die gedownload (4.4), maar nog steeds niks :(
Weet iemand wat ik over het hoofd zie?
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

Jouw versie 4.4 is niet de meest actuele. Daarom geen ondersteuning voor je cam.
Die heb je pas vanaf versie 5.2.......
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Tussenoplossing: gebruik DPP van de Canon-CD, exporteer met TIF naar LR.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Ja, laatste versie van 4 bedoelde ik, niet heel duidelijk van mezelf :)
Dus dan moet ik alsnog over naar 5?
Ik kan gelukkig met photoshop nog wel verder. Die cd zal ik ook eens proberen.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Je kunt ook een trail downloaden van LR 5 en zo eens kijken of je de upgrade de moeite waard vind. Zelf kan ik wel zeggen dat is het, maar dit kun je het beste zelf eens testen. ;-)
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Lynn85 schreefCOLONDie cd zal ik ook eens proberen.
DPP van Canon heeft een veel betere CR2-conversie en een sublieme lenscorrectie (alleen Canonobjectieven).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Apple, thx for the tip. Ga ik eens proberen.
En die DPP ga ik ook eens installeren dan.
Ik weet weer wat doen vanavond :)
mdbphotography

boels069 schreefCOLON
Lynn85 schreefCOLONDie cd zal ik ook eens proberen.
DPP van Canon heeft een veel betere CR2-conversie en een sublieme lenscorrectie (alleen Canonobjectieven).
DPP werkt alleen veel minder makkelijk als je veel foto's moet bewerken, hij doet het goed maar echt beter durf ik niet te zeggen. De lenscorrectie is voor Lightroom beter geregeld, daar kun je ook eigen profielen mee maken (voor analoge lenzen zonder EXIF info bijv.) :)
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

mdbphotography schreefCOLONDe lenscorrectie is voor Lightroom beter geregeld, daar kun je ook eigen profielen mee maken (voor analoge lenzen zonder EXIF info bijv.) :)
Was dat maar waar.
Profielen zijn weliswaar zelf te maken (daar heeft Adobe gratis software voor), maar technisch gezien is het een lachertje: één voorwerpsafstand per diafragma getal.
Voor het echte "werk" aan Canonobjectieven moet je bij Canon zijn (DLO in DPP) of nog beter bij DxO voor vrijwel alle merken met 18000+ camera-objectiefcombinaties.

Wel waar is dat DPP minder "gelikt" is dan LR :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
Geelduikbootje
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1546
GeregistreerdCOLON 19 Nov 2006 11:10
WoonplaatsCOLON Het bosch van den hertog

K'was een echte DXO fan. Resultaten zijn subliem. Maar om er een foto mee te bewerken is een crime.
De bibliotheek werkt ineens erg traag. Ruim 5 minuten opstarten. Of meer. Dat is niet leuk meer. En dat ligt niet aan de snelheid van mijn doos :D
Heb daar contact over gehad met DXO. Geen oplossing voor gevonden. Echt jammer.

DPP vind ik helemaal niks. Mooi resultaat, dat wel. Maar had er niet het "juiste gevoel" bij. Heb me er verder ook niet in verdiept. Was niet uitnodigend .....

Aperture via een trialversie geprobeerd. Mwa, lastige leercurve.

Ben nu al een tijdje aan de slag met Lightroom. Resultaten zijn prima. Ook de afdrukmogelijkheden zijn goed én het programma werkt intuïtief.
Heb wel de idee dat er meer bewerkt moet worden ten opzichte van DXO. Per foto kost het me meer tijd. Ondanks een scala aan presets. Dus nog niet de ideale workflow.
Maar met LR beschik ik wel over één totaalpakket. Dat is voorlopig afdoende.

Het is wel fun om de verschillende softwarepakketten uit te proberen. Resultaten onderling zijn op zich niet zo afwijkend. De workflow wel. En dat is voor mij dé doorslaggevende factor.
As we live a life of ease, Every one of us has all we need
Sky of blue, and sea green, In our yellow submarine
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Lynn85 schreefCOLONGisteren eens begonnen met lightroom te ontdekken. Maar nu kom ik erachter dat hij niet met de RAW bestanden van mijn 70D om kan. Volgens internet zou dat opgelost zijn in de laatste versie. Dus die gedownload (4.4), maar nog steeds niks :(
Weet iemand wat ik over het hoofd zie?
Ik snap het probleem eigenlijk niet. Ik heb met diverse versies van LR 4 gewerkt, met 60D, 70D, 5DII, 5DIII en 6D => geen enkel probleem. Daar moet ik wel bij vermelden, dit ik bij het importeren van de RAW-bestanden de hele handel laat overzetten in DNG. Misschien moet je dat eens proberen.
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

In deze lijst van Adobe kan je vinden welke versie van LR je nodig hebt voor een camera.

Ik heb geprobeerd om RAW van een Powershot G1 X Mk 2 te importeren als DNG in LR 4.4 (RAW plug-in 7.4) maar dat lukt niet. Volgens de lijst heb je daar mimimaal LR5.4 en/of RAW plug-in 8.4 voor nodig. Voor de 70D is dat LR5.2 en/of RAW plug-in 8.2.

@Jaap: Welke versie plug-in heb jij en laat je de DNG omzetting door LR doen of heb de losse DNG converter.

Hans.
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

hdb schreefCOLON
@Jaap: Welke versie plug-in heb jij en laat je de DNG omzetting door LR doen of heb de losse DNG converter.

Hans.
Hans, ik gebruik momenteel LR 5.4 en als ik daar zoek naar plug-inopties, krijg ik "geen definitie". Ik weet het dus niet....
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
hdb
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1571
GeregistreerdCOLON 26 Apr 2006 07:00

Dat staat bij de help -> over Adobe LR -> rechter bovenhoek van de pop-up met de credits
Bij LR5.4 zit RWA plug-in 8.4
Hans.
Lynn85
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 17 Apr 2014 15:04

Sinds afgelopen weekend Lightroom 5.4 in gebruik. En dat werkt helemaal goed! Geen conversieslagen nodig, kan meteen die CR2 importeren.
Thx all!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar