Kleurprofiel verkeerd?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Sheila28
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2014 09:51

Hallo allemaal! Ik weet niet of mijn vraag in deze categorie goed staat... Indien dit niet het geval is, sorry!

Ik vertelde vandaag aan de fotograaf waar ik een workshop volgde dat wanneer ik mijn foto's op een andere computer bekijk, ze er anders uitzien. Zij zei dat mijn kleurprofiel misschien niet goed ingesteld stond.
Als ik bijv. deze foto op mijn Macbook bekijk, is de achtergrond gewoon wit, maar toen ik o.a. deze foto aan een vriendin liet zien zei ze dat de achtergrond gelig was en de hondjes flets...
Waar en hoe kan ik mijn kleurprofiel zo instellen dat mijn foto's er hetzelfde uitzien op een ander beeldscherm?
Ik gebruik Photoshop CS6 om mijn foto's te bewerken.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
dukie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 905
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2008 16:59
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch
CONTACTCOLON

Dat zal nooit lukken. Kleuren kloppen alleen als de monitor gekalibreerd is. Dus je eigen monitor en de andere monitor. Is een van de twee dat niet, zullen de kleuren kunnen verschillen. De meeste monitoren zijn niet gecalibreerd....
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Dat wordt een onmogelijke zaak. :wink:
(Omdat 99% van de monitoren niet gecalibreerd zijn en/of niet gecalibreerd kunnen worden en amper sRGB-kleuren kunnen weergeven)
Voor het bekijken met een doorsnee browser is het verstandig om sRGB en niet aRGB als profiel te gebruiken.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Anoniem 4

Dan hebben we het nog niet eens over verschillende grafische kaarten in computers.
Sheila28
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2014 09:51

Bedankt voor de snelle reacties! Ik wist dat er altijd een verschil zou zijn tussen de ene en het andere beeldscherm, maar dat het zo erg zou zijn wist ik niet...
Gebruikers-avatar
Jaap Koole
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1308
GeregistreerdCOLON 27 Dec 2013 13:18
WoonplaatsCOLON Bleiswijk

Ik gebruik Spyder4Pro 4.5.4. voor het kalibreren van m'n beeldschermen en ben daar zeer tevreden over! 't Is vreselijk simpel en ik herhaal de procedure elke maand; het systeem geeft zelf een seintje als het weer moet gebeuren.

Sinds ik dat doe, heb ik eigenlijk nooit meer "discussies" met forumleden over "te licht", "te donker" of "teveel of te weinig verzadiging"; dat soort dingen.

Het kost wel een paar tientjes, maar ik vind het een prima investering.
Groeten, Jaap
Gebruikers-avatar
zweuds
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2949
GeregistreerdCOLON 12 Sep 2011 09:13
WoonplaatsCOLON Landgraaf
CONTACTCOLON

Jaap, dan moeten die forumleden ook een gekalibreerd scherm hebben, toch?
Ik vind het in ieder geval erg herkenbaar. Ik zou dan ook niet al te snel gaan "sleutelen" aan je foto's.
Groet Peter.
“I walk, I look, I see, I stop, I photograph.”
— Leon Levinstein

https://www.flickr.com/photos/131692809@N07/
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Sheila28 schreefCOLONHallo allemaal! Ik weet niet of mijn vraag in deze categorie goed staat... Indien dit niet het geval is, sorry!

Ik vertelde vandaag aan de fotograaf waar ik een workshop volgde dat wanneer ik mijn foto's op een andere computer bekijk, ze er anders uitzien. Zij zei dat mijn kleurprofiel misschien niet goed ingesteld stond.
Als ik bijv. deze foto op mijn Macbook bekijk, is de achtergrond gewoon wit, maar toen ik o.a. deze foto aan een vriendin liet zien zei ze dat de achtergrond gelig was en de hondjes flets...
Waar en hoe kan ik mijn kleurprofiel zo instellen dat mijn foto's er hetzelfde uitzien op een ander beeldscherm?
Ik gebruik Photoshop CS6 om mijn foto's te bewerken.

Afbeelding
Ziet er prima uit hier. niks aan veranderen, je vriendin daarentegen.. :mrgreen:
En ik heb geeneens een speciale monitor, maar wel zo goed mogelijk gekalibreerd.
Zie ik mijn fotos elders, dan springen ook hier de tranen me soms in de ogen.
Zie ik mijn fotos op het scherm van me dochter die momenteel op de fotovakschool zit.
Dan knallen ze werkelijk van het scherm.
Het kan dus wel, met een "gewoon" scherm de fotos acceptabel krijgen.
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Wat misschien helpt is de foto’s afdrukken en dan vergelijken met de foto’s van beide schermen.
iMac en NotebookPro in mijn geval. Recentelijk had ik wat verandert in het afdruk profiel van Aperture en dat gaf een onverwacht beter afdruk resultaat.

Wat ik me altijd afvraag is wat gebeurt er met al die foto’s? En wie zijn hier de 100 % beroepsmensen en wie de amateurs?
Wiens foto’s worden regelmatig afgedrukt in een glossy? Of gebruikt voor „professioneel“ drukwerk? Zou het misschien een idee zijn dat een paar mensen hier een fotoboek van hun werken of thema’s hier te koop zouden willen aanbieden? Dan pas kan ik een goede vergelijking maken, tussen op het scherm en eind product!

Vr. gr.
Roel J.
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Kleurbeheer van origineel naar product (afdruk of scherm) is een aparte specialiteit, duivels moeilijk en afhankelijk van veel factoren.

Probeer maar (bijvoorbeeld) een tomaat of paprika te fotograferen en vergelijk de kleur op het scherm met die van het origineel (liefst kort na de opname omdat het origineel verkleurt en het omgevingslicht verandert).
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Roel Jansen schreefCOLONWat ik me altijd afvraag is wat gebeurt er met al die foto’s? En wie zijn hier de 100 % beroepsmensen en wie de amateurs?
Wiens foto’s worden regelmatig afgedrukt in een glossy? Of gebruikt voor „professioneel“ drukwerk? Zou het misschien een idee zijn dat een paar mensen hier een fotoboek van hun werken of thema’s hier te koop zouden willen aanbieden? Dan pas kan ik een goede vergelijking maken, tussen op het scherm en eind product!

Vr. gr.
Roel J.
Vergeet niet dat er heel wat zit tussen 100 % beroepsmensen en amateurs. Ik ben alles behalve beroeps, maar desondanks worden er regelmatig foto's van mij gebruikt in magazines (zoals bijvoorbeeld deze theatergids), in drukwerk, op muren :wink: en op websites.

Maar wat zegt dat dan? Als jij een foto van mij ziet op jouw beeldscherm en in het magazine, wat kan je daar dan uit afleiden? Het enige wat je ziet is het verschil, maar of dat aan je scherm of aan de keuzes bij het printen/ drukken/ publiceren ligt, weet je dan nog niet.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Marco,

Ik weet dat je me niet mag, maar toevallig kan ik dat wel! Ik hoef er alleen maar mijn loupe op te zetten en weet bijna alles wat jij zegt dat ik niet kan!

Vergeet niet, dat ik 40 jaar ervaring heb in de Grafische Industrie! :twisted:
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

@ Roel: je weet dingen die ik zelf niet eens weet :D

Ik stelde een serieuze vraag, die je overigens nog niet hebt beantwoord. Wat weet jij dan, als je je loupe pakt en je 40 jaar ervaring inzet? Als jij niet weet hoe de .jpeg tot stand is gekomen en hoe en met welke keuzes er gedrukt is, zegt dat toch niets?
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Anoniem 4

Ik ben lang geleden geruime tijd betrokken geweest bij drukkerijen waar op Heidelberger drukpersen museumcatalogi en kunstreproducties werden vervaardigd.
Daarbij heb ik bijna 40 jaar ervaring met computerbeeldschermen (CRT en LCD) en grafische kaarten.
Met die kennis weet ik dat het twee volkomen andere werelden zijn. Niet vergelijkbaar.
Op papier kun je een loupe zetten, maar een loupe zetten op een beeldscherm is volstrekt zinloos.
Laten we daarom niet in dit soort onzinnige discussies vervallen.
Het gaat hier om kleurverschillen op beeldschermen.
Je kunt die verschillen verkleinen als je identieke computers, grafische kaarten en beeldschermen gebruikt. Exact gelijk krijg je ze nooit. Niet nodig ook want je ziet het verschil bijna niet als je goed kalibreert met een identiek meetinstrument en identieke software.
Gebruik je verschillende computers, grafische kaarten, beeldschermen en meetinstrumenten dan krijg je al gauw grotere verschillen die gaan opvallen. Dat is niet te voorkomen.
Ga uit van je eigen apparatuur en stel die zo goed mogelijk in. Als je dan publiceert voor internet in Jpeg-formaat met sRGB-profiel, dan krijgen de mensen die hun eigen apparatuur op orde hebben een goed beeld van de foto zoals die door jou bedoeld is.
Wil je het allemaal perfect hebben zorg dan voor veel kapitaal om perfecte apparatuur aan te schaffen en maak gedurende vele maanden een uitgebreide studie van Kleurbeheer.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Illuminatus schreefCOLON Daarbij heb ik bijna 40 jaar ervaring met computerbeeldschermen (CRT en LCD) en grafische kaarten.
Met die kennis weet ik dat het twee volkomen andere werelden zijn. Niet vergelijkbaar.
Op papier kun je een loupe zetten, maar een loupe zetten op een beeldscherm is volstrekt zinloos.
Laten we daarom niet in dit soort onzinnige discussies vervallen.
Dank Gerard, je bevestigd mijn idee hierover.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Kunnen jullie even vertellen waar ik gezegd heb, dat ik mijn loupe op een beeldscherm ga zetten?

Leuk Illimunatis , dat je de naam Heidelberg kent! Het enige, dat ik zeg, is dat wanneer je een foto afdrukt je kan zien in hoe verre die van het beeld op het scherm afwijkt! Ik heb ook gezegd, dat wanneer ik mijn loupe op een gedrukte foto zet, dat me informatie geeft!
Over b.v. is er gedrukt in offset? Foto is dan gerasterd. Hoe fijn is het raster? Wat is de soort en kwaliteit van het papier. Is er gedrukt op een vellen of rotatie pers of is er in zeefdruk gedrukt of misschien waterloos offset?. Ook kan je zien of er geprint is want dan is het beeld ook niet gerasterd. Ik heb de revolutie van lood via offset met de komst van fotozet machines meegemaakt en verkocht.
Merken zoals Compset Varytyper, Berthold, Compugraphic, Scitex, Purup Barco etc. Proof systemen van Du Pont. Prachtige tijden.

En beste Marco ik ken ook de drukkerij waar je folder gedrukt is heb daar zaken mee gedaan.
Beste Gerard ik heb ook zaken gedaan met drukkerij Huig in Zaandam jaren lang de huisdrukker voor het Rijks museum en ze drukten op Miller persen die door mij en mijn voorgangers daar verkocht zijn! Dus ga a.u.b. niet vertellen, dat ik mijn loupe op een beeldscherm ga zetten. Erg kinderachtig!

Het is nu 03:35 uur ik schrok wakker doorgeluid buiten in de buurt van mijn nieuwe auto, die ik gisteren bij de dealer opgehaald heb. Een Mercedes Benz klasse C. 180 BE Avantgarde automaat! 1 jaar jong met slechts 13.000 km op de teller. Afscheid genomen van mijn 4 jaar oude Hyundai iX35 met 35000 km op de teller! Loos alarm mijn oude Golfstok weer opgeborgen. Dus ik ga nu weer terug tussen de „vette lappen“! Mariniers uitdrukking voor dekens.

Vr. gr.

Roel J.
Laatst gewijzigd door 1 op Roel Jansen, in totaal 31 keer gewijzigd.
mdbphotography

Pff wat een kinderachtig gedoe zeg :P

Kleurbeheer is gewoon lastig, bekijk gewoon voor je zelf hoe belangrijk het is en of het je alleen om je beeldscherm gaat of ook om afdrukken. Meerdere professionele beeldschermen zijn met dito apparatuur prima gelijk te krijgen op zo'n manier dat je ogen het niet meer zien. Dit komt omdat beeldschermen zelf licht af geven en zeker met een zonnekap minder afhankelijk zijn van omgevingslicht dan afdrukken. Die zullen alleen aardig gelijk zijn als je ze bekijkt onder licht van de zelfde kleurtemperatuur als waar je je beeldscherm op gekalibreerd hebt maar zullen aan de muur al weer heel anders ogen.

Dan kun je wel een hele discussie hier gaan voeren ... maar boeit het? Nee, zolang de resultaten niet héél erg verschillen niet echt :)

Psst, druk eens op J in Lightroom of klik op de pijltjes in het histogram tijdens het bewerken om makkelijk te zien of de witte achtergrond ook écht 100% wit is, of pak gewoon een pipetje in Photoshop. Kan je monitor je nog zo voor de gek houden en een roze tint uit slaan ... als de pipet zegt dat het wit is dan is dat ook zo :)
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Dames en Heren, laten we het beschaafd houden. Graag weer terug naar de vraag van de topic starter.
Gebruikers-avatar
karin115
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1865
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2009 23:34
WoonplaatsCOLON Aalten

Beste Sheila, ben je er nog, ik denk dat jij inmiddels ergens in een hoekje bent gaan zitten :)

Ik herken je probleem helemaal. Heb er zelf ook flink mee zitten worstelen. Heb zelf via Tft central gekalibreerde profielen voor mijn monitor (een Dell) gedownload en gekeken wat of het resultaat was. Met behulp van foto's van een beroepsfotograaf, die zijn scherm kalibreert. Ik weet het, dat wil ook niet alles zeggen maar dan komt het toch heel aardig in de buurt.
Op die manier heb ik voor mijzelf een basis gecreëerd.
intussen heb ik een Spyder 3 pro kalibratie set gekocht en dat werkt perfect voor mij. 2e hands voor 30 euro.
En als ik nu op mijn scherm naar jouw foto kijk, dan zeg ik: "weinig mis mee" . Hier ziet het er prima uit. Ik dacht dat dit met die Apple schermen ook wel aardig in orde was, toch?
Mocht je blijven twijfelen dan zou ik je willen adviseren om ook eens naar zo'n setje te kijken. Het scheelt een hoop gedoe.
The best camera of tomorrow can’t shoot a picture today
Sheila28
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 29 Jan 2014 09:51

mdbphotography schreefCOLON Psst, druk eens op J in Lightroom of klik op de pijltjes in het histogram tijdens het bewerken om makkelijk te zien of de witte achtergrond ook écht 100% wit is, of pak gewoon een pipetje in Photoshop. Kan je monitor je nog zo voor de gek houden en een roze tint uit slaan ... als de pipet zegt dat het wit is dan is dat ook zo :)
Bedankt voor de tip! Haha, het is vrij simpel, maar ik kwam er niet op! :lol:
karin115 schreefCOLONBeste Sheila, ben je er nog, ik denk dat jij inmiddels ergens in een hoekje bent gaan zitten :)

Ik herken je probleem helemaal. Heb er zelf ook flink mee zitten worstelen. Heb zelf via Tft central gekalibreerde profielen voor mijn monitor (een Dell) gedownload en gekeken wat of het resultaat was. Met behulp van foto's van een beroepsfotograaf, die zijn scherm kalibreert. Ik weet het, dat wil ook niet alles zeggen maar dan komt het toch heel aardig in de buurt.
Op die manier heb ik voor mijzelf een basis gecreëerd.
intussen heb ik een Spyder 3 pro kalibratie set gekocht en dat werkt perfect voor mij. 2e hands voor 30 euro.
En als ik nu op mijn scherm naar jouw foto kijk, dan zeg ik: "weinig mis mee" . Hier ziet het er prima uit. Ik dacht dat dit met die Apple schermen ook wel aardig in orde was, toch?
Mocht je blijven twijfelen dan zou ik je willen adviseren om ook eens naar zo'n setje te kijken. Het scheelt een hoop gedoe.
Ik ga me daar inderdaad niet mee bemoeien haha :wink:
Ik dacht dat m'n Mac de kleuren wel aardig weergaf, maar op zo'n moment ga je daar behoorlijk aan twijfelen. Ik ga eens kijken naar zo'n tweedehands setje.

Bedankt voor de tips, ik heb er echt heel veel aan!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar