Online Fotos Beveiligen

Algemene vragen over vliegtuigspotten

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

Dames/Heren,

Zoals de topic al aangeeft, heb ik een vraag over het beveiligen van online foto's.

Hoe doe je zoiets. Er zijn veel manieren om toch nog de foto te downloaden.

Wie heeft hier ervaring mee, en kan mij er meer over vertellen?

Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
pie.mosjuh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2004 10:57
WoonplaatsCOLON Wageningen
CONTACTCOLON

R3wd schreefCOLONDames/Heren,
Zoals de topic al aangeeft, heb ik een vraag over het beveiligen van online foto's. Hoe doe je zoiets. Er zijn veel manieren om toch nog de foto te downloaden. Wie heeft hier ervaring mee, en kan mij er meer over vertellen?
Ruud
Als je ze online neerzet is er altijd (zonder gein) een mogelijkheid om de foto te downloaden. Dat is in principe wat je browser ook doet als het een plaatje weergeeft. Als je niet wil dat mensen de boel kopieren zijn er wel diverse zaken die je kan doen maar zodra iemand een plaatje kan zien kunnen ze het ook opslaan in principe.

Opties die me zo te binnen schieten:
  1. achter een login pagina zetten
  2. foto dusdanig verknoeien (watermerk / lage resolutie) dat men het niet meer wil downloaden al zou het kunnen
  3. het in een quicktime filmpje zetten ofzo, expliciet tegen downloaden te beveiligen maar wel heel omslachtig..
Wellicht wat meer info over het soort foto dat je wil posten (voor je werk ofzo?) zou misschien tot een betere oplossing kunnen leiden.
You only live once - but if you work it right, once is enough
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

je kunt ook het rechtermuisknopmenu boven foto's disablen.
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
TwanB
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2004 23:38
WoonplaatsCOLON Roermond
CONTACTCOLON

Bartjebart schreefCOLONje kunt ook het rechtermuisknopmenu boven foto's disablen.
dan heb je nog altijd de mopgelijkheid tot printscreen
Eos 300D | EF-S 18-55, EF 75-300, EF 35-70 | EX380
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

TwanB schreefCOLON
Bartjebart schreefCOLONje kunt ook het rechtermuisknopmenu boven foto's disablen.
dan heb je nog altijd de mopgelijkheid tot printscreen
Inderdaad, en tegen printscreen doe je niks. Trouwens, dat rechtermuisknop disablen werkt alleen voor Internet Explorer, elke andere browser negeert dat stukje code.
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

Het gaat om mijn foto's die ik op mijn website heb staan.

Ik kan dat achter een login gedeelte plaatsen, echter iedereen moet dan een login krijgen. Terwijl ik alleen maar mijn werk wil laten zien op het internet.

De enige manier op het dus minder aantrekkelijk te maken is dus door een Watermerk erin te zetten.. Blijkt achteraf.

Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
pie.mosjuh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2004 10:57
WoonplaatsCOLON Wageningen
CONTACTCOLON

Bartjebart schreefCOLONje kunt ook het rechtermuisknopmenu boven foto's disablen.
Dat kan. Zoals inderdaad genoemd wordt werkt dit in lang niet elke browser. Daarbij kun je zelfs in IE nog heel erg makkelijk zo'n plaatje bemachtigen. Allereerst door in de source te zoeken (View > Source) of door simpelweg met de hele pagina op te slaan. Nu is tegen dat laatste ook weer te beveiligen maar dan heb je weer dat er simpele programmaatjes zijn die langs dezelfde manier die ook een browser bewandeld om een plaatje te tonen het plaatje opslaan. Al met al werkt zo'n aanpak gewoon niet.
R3wd schreefCOLONHet gaat om mijn foto's die ik op mijn website heb staan.
Ik kan dat achter een login gedeelte plaatsen, echter iedereen moet dan een login krijgen. Terwijl ik alleen maar mijn werk wil laten zien op het internet.
De enige manier op het dus minder aantrekkelijk te maken is dus door een Watermerk erin te zetten.. Blijkt achteraf.
Ruud
Is een manier maar als je alleen je werk wil tonen kun je natuurlijk ook overwegen de plaatjes in een dusdanig lage resolutie te plaatsen dat niemand er meer wat aan heeft maar zodat iedereen nog wel een beeld kan vormen van de betreffende fotos.

Daarbij lijkt het me hoogst onwaarschijnlijk dat iemand uberhaupt met je werk aan de haal gaat tenzij het echt heel goeie foto's zijn.
You only live once - but if you work it right, once is enough
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

tsja, het blijft lastig.

Het liefst zou je natuurlijk willen dat je een zo hoog mogelijk resolutie plaatst.

Het is natuurlijk wel mogelijk om een zo hoog mogelijke resolutie te plaatsen en daar een watermerk in te zetten zodat ze er alsnog niets aan hebben. Dit lijkt mij 1 van de beter oplossingen.

Of het dan op een of andere manier mogelijk om het watermerk er weer uit te halen, waardoor hij gewoon weer bruikbaar wordt?

Heeft niemand anders hier problemen mee, die zijn/haar foto's op internet zet?

Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
Gebruikers-avatar
shutterbug
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 363
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2005 18:54
WoonplaatsCOLON Tilburg

Ik las laatst een artikeltje in "digitaal beeld" nr 2-2005 over IPTC-headers.

Het auteursrecht van een foto licht bij de fotograaf volgens de wet.
De bewijslast van het eigendom is moeilijk aan te tonen... tenzij je deze verborgen in het beeld vastlegt. Dit kan met de International Press Telecomunications Council-headers (IPCT).
De templates hiervoor kunnen gedownloaded worden via www.iptc.org/iptc4xmp/. (overgetikt uit het blad)

Hoe het verder werkt weet ik niet maar ik wil je enkel een richting geven.
Wellicht dat je het tijdschrift ergens op de kop kan tikken om te kijken of dit een oplossing of verzachting van het leed is.

Groet Shutterbug
[size=75]30D/EF-s 17-85mm f1:4-5.6 IS USM/ EF 28-80 f1:3.5-5.6/ EF 50mm f1:1.8 II/ EF 70-200mm f1:4 L USM/ EF 100 f1:2.8 macro USM/ TC2X II/ 580 ex[/size]
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

Bedankt voor de info. Ik ga me er eens in verdiepen..

Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
pie.mosjuh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2004 10:57
WoonplaatsCOLON Wageningen
CONTACTCOLON

R3wd schreefCOLONtsja, het blijft lastig.
Het liefst zou je natuurlijk willen dat je een zo hoog mogelijk resolutie plaatst.
Het is natuurlijk wel mogelijk om een zo hoog mogelijke resolutie te plaatsen en daar een watermerk in te zetten zodat ze er alsnog niets aan hebben. Dit lijkt mij 1 van de beter oplossingen.
Of het dan op een of andere manier mogelijk om het watermerk er weer uit te halen, waardoor hij gewoon weer bruikbaar wordt?
Heeft niemand anders hier problemen mee, die zijn/haar foto's op internet zet?
Ruud
Je kan met bijvoorbeeld PHP plaatjes genereren op basis van bestaande plaatjes. Je zou zodoende dus een "gave" thumbnail kunnen maken van de foto en een kopie van de foto (met hogere resolutie) welke een watermerk bevat. Dat lijkt me inderdaad de meest elegante oplossing. Je moet dan wel zorgen dat de betreffende foto ergens verborgen van het internet is opgeslagen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het "fysiek" in een database opslaan (SQL kan dat heel mooi). PHP kan het dan uit de DB sleuren, er 2 plaatjes van maken en klaar ben je.

Je hebt inderdaad gelijk dat het sowieso lastig is een keus te maken. Zet er in elk geval bij dat de foto's copyright bevatten (dat is zoals opgemerkt wordt gewoon je recht). Je zal denk ik je gelijk wel kunnen krijgen wanneer iemand je auteursrecht schendt maar dan moet je al gauw met rechtzaken dreigen laat staan dat je er uberhaupt eerst achter moet komen dat iemand je spullen heeft gejat..

succes!
Wim
You only live once - but if you work it right, once is enough
Gebruikers-avatar
Thrillrider
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 05 Mei 2005 22:52

foto`s beveiligen op internet heeft geen zin. Al zit er een onzichtbare watermerk op, deze is
heel eenvoudig te omzeilen. Door simpelweg er een screendump van te maken. Overigens alle
foto`s wat op sites zijn beveiligd op het eraf halen heeft geen nut. Voordat je de foto ziet
op scherm staat deze allang op je computer alleen je moet even weten waar. Het beste is
gewoon een logotje op de foto zelf aanbrengen.
pie.mosjuh
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 30
GeregistreerdCOLON 31 Dec 2004 10:57
WoonplaatsCOLON Wageningen
CONTACTCOLON

Thrillrider schreefCOLONfoto`s beveiligen op internet heeft geen zin. Al zit er een onzichtbare watermerk op, deze is heel eenvoudig te omzeilen. Door simpelweg er een screendump van te maken. Overigens alle foto`s wat op sites zijn beveiligd op het eraf halen heeft geen nut. Voordat je de foto ziet op scherm staat deze allang op je computer alleen je moet even weten waar. Het beste is gewoon een logotje op de foto zelf aanbrengen.
Je hebt deels gelijk, echter kun je watermerken echt niet zomaar verwijderen hoor. Je doet dan niets anders (althans hoe ik het voor ogen heb) dan het automatisch aanbrengen van een watermerk / logo op de foto in kwestie. Het is ook niet zo dat je browser zonder meer het plaatje opslaat op disk, dat zal in elk geval van instellingen afhangen.

Punt blijft dat beveiligen van multimedia content een zeer moeilijk topic is.
You only live once - but if you work it right, once is enough
Gebruikers-avatar
Mathijs
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2413
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 09:49
CONTACTCOLON

Een lage resolutie of watermerk zijn de enigste efficiente oplossingen bij quicktime bestaat de screenshot toets nog steeds tot de oplossing.

Groetjes Mathijs.
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

Allemaal bedankt voor jullie reactie!

Ik denk dat ik het gewoon met een Lage Resolutie moet gaan doen.

Groeten,
Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
Barteke
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 66
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2005 19:00
WoonplaatsCOLON België

ik heb hiervoor een handig programma,
je zet je foto's in een slideshow in flash.
de enige mogelijkheid van opslagen is dan enkel nog print screen...
indien iemand het programma nodig heeft laat me iets wteen ;-)

Vriendelijke Groeten

Barteke
Canon EOS 20D - Speedlite 420EX - Canon 18-55 3.5-5.6 - Tamron 28-75mm F2.8 - Canon 50mm 1.8 II
R3wd
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 444
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2004 11:17
WoonplaatsCOLON IJmuiden
CONTACTCOLON

Flash kun je ook decoden, zijn programma's voor.
Waardoor je gewoon de foto's eruit kunt halen.. ;)

Ruud
[size=75]
http://www.schoorl-fotografie.nl
Cam: Canon EOS 300D + BG-E1 Grip
Lenzen: EF 18-55 // SIGMA AF 55-200 f4-5.6 // Canon 100-300 mm f4.5 -5.6 // Canon EF50 1.8 // Canon 70-200mm f2.8L USM IS
[/size]
Vinny
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 669
GeregistreerdCOLON 17 Mei 2005 13:18
WoonplaatsCOLON Vlaardingen

en het laad langer als je een foto album ervan maakt van meer dan 500 foto's
Gebruikers-avatar
Kleintje Pils
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1626
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 11:54
WoonplaatsCOLON Leusden
CONTACTCOLON

Wij lopen ook tegen dit probleem aan, op www.touchdown-aviation.nl hebben we daarom alle foto's op een kleine resolutie staan met logo er op. Dit is de enige manier om een foto oninteressant te maken voor mensen die deze gebruiken willen.

We krijgen dan wel vaak de opmerking dat je slechte foto's op zo'n kleine resolutie mooi kan laten voor doen. Maar goed het is een keuze die gemaakt moet worden.
Mzzls Remco

[url=http://www.touchdown-aviation.com][img]http://img718.imageshack.us/img718/8660/tda.jpg[/img][/url] [url=http://www.twitter.com/tda_tweet][img]http://img20.imageshack.us/img20/1516/twitterlogoheadern.png[/img][/url]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar