Fotoshoot met een leuk gezin

Voor strobist en alle portretten die je buiten of op een andere locatie hebt gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Hallo mede-EOS-ers,

Enige tijd terug heb ik een fotoshoot gedaan met dit leuke gezin en ik ben benieuwd wat jullie van de resultaten vinden. Dit is mijn derde fotoshoot en ben nog heel erg aan het zoeken naar een stijl en de mate van nabewerking. Wees eerlijk, maar neem mijn ervaring (gebrek aan) in acht ;)

1.
Afbeelding

ISO100, 50mm, 1/250, f/4

2.
Afbeelding

ISO100, 50mm, 1/160, f/4

3.
Afbeelding

ISO100, 50mm, 1/160, f/4

4. (ik weet het: voeten afgesneden en onderwerp wat meer naar rechts :) )
Afbeelding

ISO100, 50mm, 1/125, f/4
Laatst gewijzigd door 1 op eMKay, in totaal 22 keer gewijzigd.
RedenCOLON EXIF erbij gezet
Gebruikers-avatar
Ericszn
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1400
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2010 22:28

De enige opmerking die ik heb, heb je zelf al gemaakt.
Voor de rest gewoon een prachtige sfeervolle serie!
De 3e foto in zwart-wit zorgt voor afwisseling en is ook een mooie plaat.
[o] = Canon 60D en 400D, Canon 17-85mm, Canon 55-250mm, Tamron 17-50mm, Canon EF 50mm 1:1.8 II
http://donfotografie.nl
Gebruikers-avatar
Rianne l
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2013 10:26
WoonplaatsCOLON Helmond

Ik vind foto 3 de mooiste.
Bij foto 2 zitten haar haren net buiten de uitsnede.
Bij foto 4 geef je het zelf al aan.

Maar wat mij bij foto 1 en 4 storen is de deken op de grond had natuurlijker en rustiger over gekomen als ze gewoon op het mooie(waarschijnlijk natte :) ) gras hadden gezeten/gelegen.
Groetjes Rianne.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Bedankt voor jullie reacties :)

De kleine hield niet van gras dus er was geen andere optie.
Gebruikers-avatar
Rianne l
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 01 Mrt 2013 10:26
WoonplaatsCOLON Helmond

Ja dan kun je er niet zo veel aan doen. Als het fotomodel een kleine diva is :lol: :wink: .
Groetjes Rianne.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Zij bepaalde logischerwijs alles :) De mijne is net zo oud dus daar heb ik dan ook alle begrip voor (die krijgt thuis ook alles voor elkaar) , meisje van dr vader :D
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Ik krijg niet de indruk van een lekker ontspannen momentje. De glimlachen zijn daar voor veel te geforceerd. Alleen op de eerste foto valt dat nog mee.

Nu is dit sowieso altijd een vorm van fotografie geweest waar ik zelf een hekel aan had om te doen dus misschien ben ik niet helemaal onbevooroordeeld ;).
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ha, dank je wel jev. Ik begrijp wat je bedoeld. Dat blijft lastig (en uitdagend). Ik hoop daar steeds beter in te worden (om die mate van onbewustheid vast te leggen).
Gebruikers-avatar
Hari Seldon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 706
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2009 20:22
WoonplaatsCOLON Arnhem

Vooropgesteld: als jij tevreden bent en de klant is tevreden - is het een goeie foto. Ik heb wel eens bij een shoot meegemaakt dat mensen wild waren van de foto's die ik juist het minste vond en vice versa.

Mijn feedback - enkel opbouwend bedoeld - als volgt (en tja.. het blijft natuurlijk ook een kwestie van smaak).

Foto 1) Saturatie vind ik te hoog, paars te paars. Verder mis ik een 'gulden snede' bij deze foto - erg centraal genomen. Had van mij onder iets maar madeliefjes in beeld gemogen, dis ook scherp hadden gemogen, ik had een andere afstand en vermoedelijk een ander diafragma genomen (wat is je exif info bij deze?)

Foto 2) Hier snap ik de eerder opmerking wel van de strakke gedwongen glimlachjes - maar het kindje staat er perfect op, en dat maakt veel goed. AChtergrond vind ik te onrustig / uitgebeten, loopt over in het hoofd van de vader. Verder oogt het niet echt 'scherp', welk diafragme had je hier? O ja - het lijkt of je de fotograaf terug ziet in de ogen van de personen, zat je er zo dicht op?

Foto 3) Te wit / uitgebeten. Leuker was het als 1 van de drie naar je had gekeken - bij voorkeur het kindje. Het in drieen schieten (voorgrond, onderwerp, achtergrond) had iets meer blaadjes rechts gemogen.

Foto 4) Ook hier: achtergrond niet mooi / uitgebeten en lijkt de foto niet scherp.

je hebt nu veel op 1 lijn of van onderaf (zelf liggen op de grond) foto's genomen. Misschien een keer foto's vanuit een boom, ladder of iets met wat actie?
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Hallo Hari,

Dank je wel voor je feedback - ik neem het uiteraard opbouwend op :)

Foto 1) Saturatie is niet aangepast, enkel contrast een beetje. De gulden snede, heb je een voorbeeld van hoe ik dat had kunnen toepassen hier? Ik heb die toepassing niet zo onder de knie.

Foto 2) De foto is inderdaad heel lichtelijk bewogen. De 1/160 is achteraf wat te kort geweest om de beweeglijkheid te compenseren (en ik moet meer letten op stabiel fotograferen :D ) 50mm, dus zo dicht zat ik er niet op ;)

Foto 3) Het wit/uitgebeten was niet echt te voorkomen (ik neem aan dat je de achtergrond bedoeld). Vanwege de slaaptijd van de kleine was het gouden uur niet haalbaar (zo rond 22:00). Ik neem dan de uitgebeten achtergrond voor lief in zo'n geval.

Foto 4) Bij mij is de versie in LR ragscherp :)

Ik zal voor je laatste tip ook zeker wat meer om mij heen moeten kijken voor dat soort momenten, thanks!

Nogmaals bedankt voor de tijd die je genomen hebt om zo uitgebreid feedback te geven!
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Op zich best een leuke serie. Wat misschien vermeden had moeten worden was de onderkin van mevrouw bij foto 2. Door haar hoofd meer te draaien en het hoofd meer omhoog of een ander standpunt in te nemen zoals bij foto 4. Waar het al een stuk beter is.

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Hallo Roel,

Dank je wel voor je reactie. Je hebt absoluut een goed punt en als er geen kleine bij betrokken was had ik daar ook op gedirigeerd. Maar omdat de kleine behoorlijk beweeglijk was, leek het mij te moeilijk om moeder daaraan te laten te denken. De situatie was wat te dynamisch. Dat laat natuurlijk niet onverlet dat het niet geprobeerd kan worden, iets voor de volgende keer :)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar