grijze achtergrond ondanks voorbereidingen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Cellie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2013 13:42

Hoi allemaal,

Langzaam begin ik de techniek toch te wantrouwen. Hoewel ik ook leuke plaatjes kan schieten zit ik voortdurend te rommelen met de witbalans. Ik maak gebruik van een hagelwitte achtergrond, 2 studioflitsers met softbox en een studioflitser met hagelwitte paraplu welke ik inregel m.b.v. een belichtingsmeter. Daarnaast gebruik ik een grijskaart (18%) die is als referentie gebruik voor mijn custom instelling witbalans op mijn Canon 7D. Dan denk je dat je alles goed hebt gedaan en is de achtergrond nog steeds lekker grijs in plaats van wit. Hoe kan dat toch?

De softboxen staan ongeveer op 45 graden voor het model en de flitser met plu is ervoor om nog hinderlijke schaduw weg te flitsen. Dat gaat ook goed. Maar ondanks de grijskaart, custom instelling op de camera, lichtmeting met behulp van een lichtmeter blijf ik die witte achtergrond houden. Dit is geen halszaak maar wil dat onder de knie krijgen. Ik kan natuurlijk ook fotograferen in RAW en achteraf in lightroom de witbalans aanpassen of de achtergrond gelijk "plat" flitsen. Maar beiden opties wil ik nu eens niet gebruiken. Gewoon onder Jpeg, met grijskaart en goede instellingen. Of zoek ik nu naar het schaap met de 5 poten??

Canon 7D
ISO: 100
TV: 1/25
AV: 5.6 (na meting belichting)
2X flitskoppen 400WS en softbox
1x flitskop 200 WS en witte plu
Achtergrond (wit)
Witbalans: custom na maken opname grijskaart

Zal wel een beginnersvraagje zijn. Maar begin me langzaam te ergeren waarom ik het niet flik om een goed belichte foto te krijgen met een mooi wit achtergrond.... Wat doe ik toch steeds fout??

Groetjes
Gebruikers-avatar
Ton Canon
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 987
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:20
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik kan niets meer toevoegen aan de link van Ton :D
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Cellie
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 25 Dec 2013 13:42

Ja inderdaad.. Ik mis nog een hele hoop (technische) ervaring blijkt wel. Het is dus uiteindelijk de verminderde kracht van het licht naar de achtergrond omdat je het model goed hebt uitgelicht. Ik beschik over 4 studiokoppen en kan er dus 2 voor de achtergrond gebruiken. Dezen in kracht meer zetten dan de belichting naar het model maar ook niet teveel i.v.m. reflexi naar het model. Hier ga ik mee aan de slag mensen. Ik wil en zal het onder de knie krijgen. inmiddels de hele tekst uitgeprint zodat ik ter plaatsen nog eens kan loeren. Super bedankt voor de link... Toppie!!

Groetjes,

Cellie
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar