Het belang van een goede bestandsnaam!

(niet voor vragen, hier alleen tutorials)

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Een stukje over het belang van een goede bestandsnaam.

Heel veel mensen, onderschatten het belang van een goede bestandsnaam. Vaak, omdat het hun niet interesseert of dat ze het belang er niet van inzien. Zou je gewoon steeds de bestandsnamen gebruiken die door je camera gecreëerd worden, dan bestaat het gevaar dat deze op den duur een keer overschreven worden.

Een bestandsnaam móet daarom uniek zijn! Mijn bestandsnaam bestaat uit mijn initialen, de datum en de tijd. Dus zo: BvdW-20141001-121406 De letters zijn van mijn naam inclusief de tussenvoegsel, dan de datum in Amerikaanse volgorde en dan een volgnummer wat gewoon de tijd van de opname was: de tijd bestaat uit het uur, minuten en seconden. Op deze manier heb je altijd een unieke bestandsnaam.

Een bestandsnaam is ook van belang voor je archief. Via een bestandsnaam, kun je heel vlug zoeken door je archief. Wen je dus aan, om altijd een en dezelfde manier te gebruiken voor je bestandsnaam, zodat je er vertrouwd mee raakt. Gebruik dus altijd dezelfde workflow.

Bij het importeren van mijn foto's in Lightroom, zet ik de bestandsnaam direct om. Dus als ze geïmporteerd zijn in Lightroom, dan hebben ze al een unieke bestandsnaam. Dit kun je in het importeer venster van Lightroom instellen.

Ook maak ik weleens in Ligtroom "virituele kopiën", om bijvoorbeeld een en dezelfde foto met verschillende afwerkingen bij de klant te kunnen aanbieden. Het bestandsnummer veranderd dan iets: De gewone is bijvoorbeeld BvdW-20141001-121406. Maak ik hier een virutueel kopie van, dan wordt dat BvdW-20141001-121406-1. Het laatste 1tje, staat gewoon voor eerste kopie. Maak ik een tweede kopie ervan, dan wordt dat 1tje uiteraard een 2.

Dus onderschat het nut van bestandsnamen daarom absoluut niet.

Je mag deze vorm van bestandsnaam overnemen, maar werkelijk van belang is, is dat steeds je workflow hetzelfde is. Vind je een ander manier van een bestandsnaam creëren prettig, dan is dat ook prima, als je er maar nooit meer vanaf wijkt. En de bestandsnaam moet uiteraard, nogmaals, uniek zijn.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Bedankt voor de tip Benny!
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Ik vind het een goed artikel, maar de mappenstructuur vind ik net zo belangrijk, of misschien nog wel belangrijker! daarin houdt ik ook de Amerikaanse tijdsindeling aan + het onderwerp.
Canon: | 6D | 7D | 40D | EF 24mm 1.4L | Speedlite 580II |
Sigma: | 24-70mm 1:2.8 EX DG | APO 70-200mm F2.8 EX DG HSM | 18-35mm 1:1.8 DC ART | 50mm F1.4 | 85mm F1.4
Tokina SD 11-16 F2.8 DX ATX-PRO | Peleng MC 3,5/8 A Fisheye Circ.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Thoon_Loque,

Klopt! :wink:

De mappenstructuur is ook heel belangrijk.

Ikzelf, maak op mijn externe schijf altijd een hoofdmap aan die ik noem "RAW digitale negatieven". Onder deze hoofdmappen komen de submappen op datum. Deze submappen noem ik als volgt: Naam wat erop de foto staat, de datum in Nederlandse volgorde en dan op 't eind DN - staat voor Digitaal Negatief. Dus een voorbeeld naam van een submap: Portret Hairdesign 01-10-2014 DN.

Wat van belang is, is dat het voor jezelf prettig werkt en dat je hier niet meer vanaf wijkt. Het moet voor je eigen overzichtelijk en duidelijk zijn.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De hier genoemde datum- en tijdsindeling is niet amerikaans (MM-dd-yyyy), maar afgeleid van de internationale ISO-norm yyyy-MM-dd en hh:mm:ss :wink:
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Goed idee. Maar euhm... klein dingetje: die datumnotatie is geen "Amerikaanse notatie", de Amerikanen gebruiken immers maand/dag/jaar notatie i.p.v. jaar/maand/dag. Enne... die tijd als volgnummer... niet meer dan 1 foto per seconde schieten he, dus auto-repeat plak je maar af op je camera :-D (hint: zelfs als het nu voldoet is deze methode in de toekomst wellicht niet fool-proof, plak er liever nog een volgnummer aan!).

Overigens is datum + tijd + volgnummer een prima optie, maar gebruik dan wel UTC (daar staan mijn camera's overigens sowieso op, nooit gedoe met tijdzones en aanpassingen aan zomertijd).

Zelf ben ik een groot voorstander van zo veel mogelijk informatie op te slaan in de foto zelf (geen sidecars or centrale database s.v.p., want die vallen gegarandeerd een keer om!). Goede categorieën en een eenduidige directory structuur zijn key. Ik gebruik een directory structuur volgens jaar / maand / onderwerp met een heel enkele keer nog een tussenverdeling per dag (voor vakanties is dat soms toch handig) of een sub-onderwerp. In iedere leave-directory komt nog een subdirectory genaamd "output" waar de uniek bewerkte en "uitgeleverde" JPG's in terecht komen (en daar vaak blijven staan, dat is dan weer minder handig soms).
The Artist Formerly Known As Jeveos
Anoniem 4

Datum-tijd notatie en kalenders

Nu wordt het pas een echt interessant onderwerp. Dat het voorbeeld van Benny geen Amerikaanse tijdnotatie is, klopt zoals al door Boels69 is opgemerkt.
Hij vermeldt dat het voorbeeld van Benny is afgeleid van een Internationale ISO-norm en ook dat klopt, namelijk de ISO 8601 die volgens de derde versie uit 2004 is gebaseerd op de proleptische Gregoriaanse kalender.
Zoals bekend zijn er bijna net zoveel kalenders als culturen. Gelukkig hebben we voor degenen die een andere kalender aanhangen voor de belangrijkste van die kalenders een goede converter beschikbaar
http://www.fourmilab.ch/documents/calendar/

Overigens, een echte Amerikaanse datum-tijd notatie is er niet. De meeste Amerikanen gebruiken sowieso al niet de 24-uurs klok. Zij houden vast aan AM/PM.
De beste “standaard” is misschien nog wel die van het Department of State en die van het Department of Defense. Zij hanteren voor het gemak DDHHMMZ MMM YY, waarin de Z 24 hour "Zulu time" in GMT/UTC representeert. Vandaag is dan 011530Z OCT 14
Niet echt handig, ook al vanwege de YY. Voor verzamelingen geef ik toch de voorkeur aan de datum-tijd notatie van de Library of Congress.
2014-10-01T15:30:10Z
De datum YYYY-MM-DDTHH:MM:SSZ
De jaren, maanden en dagen gescheiden door streepjes en de uren, minuten en seconden door dubbele punten. De scheiding tussen datum en tijd dient de geschieden met een hoofdletter T. Ook hier komen we weer de Z van Zulu-time GMT/UTC tegen.
In plaats daarvan mag ook gebruikt worden + of – UTC in HH:MM, in onze tijdzone +01:00

Tsja, wat is nu wijsheid voor onze fotoverzameling. Nou die is er niet, behalve voor degenen die de wijsheid in pacht hebben. Iedereen moet voor zich bepalen, hoe hij/zij onderdelen van zijn verzameling benoemt. Wat voor haar/hem prettig, gemakkelijk en/of overzichtelijk werkt.
Belangrijk is wel dat je consequent te werk gaat.

Ik wil best delen hoe ik mijn verzameling heb opgebouwd, maar het is geen adagium.
XXX-YYYYMMDD-HHMMSS-xxxx
De drie hoofdletters X zijn mijn initialen die ik al levenslang gebruik, ook bijv. in Word.
Dan volgt na een streepje de datum in aflopende vorm van grootte, weer een streepje waarna de tijd ook weer in aflopende grootte volgt en na weer een streepje volgt een uniek volgnummer van 4 cijfers, beginnende bij 1 met voorloopnullen.
Het grote voordeel van deze notatie is dat de onderdelen van de verzameling altijd in volgorde staan en wel de nieuwste bovenaan.

Voor het opslaan op schijf in een mappenstructuur is er nog veel meer sprake van persoonlijke voorkeur. Voor mij werkt het prettigst een mapindeling per jaar en onderverdeeld in evenementen (Blijdorp, Amersfoort, Italië, etc.).
Een professionele fotograaf verdeelt het jaar misschien wel onder in ordernummers.
Zorg dat het overzichtelijk blijft en dat je het makkelijk kunt terugvinden.
Gebruikers-avatar
Rijk
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3205
GeregistreerdCOLON 22 Jul 2007 22:10
WoonplaatsCOLON Vleuten
CONTACTCOLON

Ik hanteer deze norm:

http://www.nidf.nl/nidf-norm/bestandsnamen.html

Toen ik mijn 400d lang geleden kocht zat er een basisworkshop bij van deze organisatie. Eigenlijk geen idee of dit door veel fotografen gebruikt word. Ik vind de notatie in ieder geval duidelijk en helder.

Groet,

Richard
één plaatje zegt meer dan duizend woorden
kijk ook eens op flickr
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Ik doe er helemaal niets aan.
Is het zover dat een bestandsnaam al bestaat in me verzameling, dan zet windows er vanzelf een -1 achter, of -2.
Netjes is het niet, maar het werkt feilloos.
Zoek ik een foto op bestandsnaam dan vind die gewoon de foto + de -1, of -2 toevoegingen...
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans van Wijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2008 13:40
WoonplaatsCOLON Nieuw-Buinen

Dan heb ik het vrij makkelijk, ik fotografeer alleen vrachtwagens.
Mijn bestanden krijgen het kenteken als naam, als ik hem al in het bestand heb, komt er gewoon een B of C.... Achter (BJ-04-BB A)
Mijn mappen zijn genaamd naar het soort vervoer, Zwaar Transport, Kiep Transport, enz.
De bestanden staan in het programma ACDSee, kan alles op kenteken zoeken.
Werkt perfect, doe het zo al een jaar of 15.
Met vriendelijke groet,

Hans.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Heren,

Het klopt, het is geen Amerikaanse datum. :wink: Het gaat mij er echter om, dat men het belang inziet van een goede bestandsnaam of in ieder geval dat men hierover nadenkt; wat voor manier je ook zult gebruiken.

jev,

Klopt, wat de tijd betreft. Echter, ben ik portretfotograaf en fotografeer ik nooit op een hoge frame-rate. Daarom, kan ik als volgnummer de tijd hanteren. Mocht je bijvoorbeeld sportfotograaf zijn, dan zou ik gewoon het volgnummer van de originele bestandsnaam hanteren.

Rijk,

Mijn bestandsnummering, is enigzins afgeleid volgens de NIDF-Norm.

Mozes,

Dat kan uiteraard ook. Als het voor jou werkt, dan is het prima. Het gaat mij erom, dat men hier eens over nadenkt. Even wakkerschudden... :wink:

Hans,

Ook een mooie manier. Voor mij werkt dat niet, omdat ik geen vrachtwagens fotografeer. :)

En heren: Zo zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Canon Benny schreefCOLON Mozes,

Dat kan uiteraard ook. Als het voor jou werkt, dan is het prima. Het gaat mij erom, dat men hier eens over nadenkt. Even wakkerschudden... :wink:

Benny
Ik moet toevoegen.
Origineel behoud het de standaard naam.
Is die stevig bewerkt, komt er BW achter te staan, bij zwart wit ZW
Verders zijn de mappen op datum en plaats,
Maar zoeken doe ik altijd via verkenner via de hoofdmap, als ik de naam maar weet :mrgreen:
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Canon Benny schreefCOLONHet gaat mij er echter om, dat men het belang inziet van een goede bestandsnaam of in ieder geval dat men hierover nadenkt; wat voor manier je ook zult gebruiken.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Al zullen er ook voldoende mensen zijn die daar anders over denken - immers, eenmaal in een DAM pakket heb je weinig meer te maken met de filename. De toegevoegde waarde daarvan is niet meer zo groot als vroeger toen we nog uitsluitend met verkenners en shells moesten zoeken. Desalnietemin ben ik het helemaal met je eens dat het loont om even goed na te denken over het (potentiële) probleem. Overigens heb ik geen goede oplossing voor de bestanden van mijn oude 10D, daar hoort bij iedere raw foto (.CRW file) ook een sidecar / thumbnail bestand met exif info... en die koppeling werkt dus mooi niet meer als je de foto zelf een andere naam geeft.

Zelf ben ik op zoek naar de (voor mij) perfecte RAW converter / editor / DAM i.v.m. de geplande overstap naar een ander systeem. Ik was altijd een voorstander van het gebruik van DPP, maar met de introductie van versie 4.x is dat niet meer een echte oplossing (zo handig als je voor de ene camera met andere tools moet werken als voor de andere :cry: !). Mijn huidige voorkeur gaat uit naar Capture One en die maakt extra directories voor iedere catalogus. Een goede bestandsstructuur wordt voor mij daarmee toch weer belangrijker dan bestandsnamen, maar YMMV.
The Artist Formerly Known As Jeveos
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar