HDR fotografie

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Rick078
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2014 08:28
WoonplaatsCOLON Papendrecht

Hee allemaal!

Ik ben nu sinds een jaartje bezig met foto's schieten. Maar ik wil me verdiepen in HDR foto's en het bewerken daarvan. Ik heb een beetje research gedaan op het internet, maar is hier iemand die het me goed kan uitleggen hoe of wat ?

Ik fotografeer met een 50D

Greets Rick :mrgreen:
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Hallo Rick,

Welkom op het forum.

Je vraag is erg breed. HDR fotografie kent veel smaken, van subtiel tot extreem. In het algemeen gebruik je drie foto's om samen te voegen tot 1 geheel zodat je een foto krijgt die over het gehele bereik goed belicht is (vandaar High Dynamic Range). Je kan deze techniek gebruiken om bijvoorbeeld een landschapsfoto goed belicht te krijgen, maar vaak wordt het ook toegepast om foto's net even wat meer kracht te geven. Dit zie je veel bij Urbex terug. De eerste vorm heb ik weleens toegepast, maar ik ben geen expert.

Je vraag heeft meer kans op antwoorden als het wat meer specifiek is. Wat is je mbt HDR niet duidelijk?
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Mijn fiets spoort beter dan ik.
japjaan
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2012 10:54

Website: http://jaapjandeboer.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Follow me: http://www.facebook.com/Jaapjandeboer" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

De laatste link mengt HDR en ToneMapping. m.i. onjuist omdat ToneMapping op zich niets met HDR te maken heeft.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Rick078
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2014 08:28
WoonplaatsCOLON Papendrecht

oke thanks voor jullie reactie! Begrijp nu beter wat het inhoud. Welke software is het meest gangbare om HDR effect te krijgen?
Zag veel op internet het programma Photomatix, of is het ook te doen in photoshop

Sorry voor deze noob vragen hoor haha maar alles moet een eerste keer zijn hehe
Gebruikers-avatar
jelleruben78
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 110
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2010 11:19
WoonplaatsCOLON Groningen
CONTACTCOLON

Photomatix wordt veel gebruikt, maar het is ook via PS te doen orn. Ik heb dit veel op YouTube gezien. Zelf werk ik met Photomatix. Zit wat meer mogelijkheden in, en werkt voor mij wat makkelijker.
Canon EOS 5D Mark IV | Canon EF 24-105mm F/4.0 L USM IS
Gebruikers-avatar
industrial63
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 278
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2011 00:21

Bij Photomatix ff letten op niet overdreven gebruik (tonemap) schuifjes. Gebruik dat progje alleen om de zaak samen te voegen...meer niet. Rest gebeurt met ander spul.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

boels069 schreefCOLONDe laatste link mengt HDR en ToneMapping. m.i. onjuist omdat ToneMapping op zich niets met HDR te maken heeft.
boels,

Zeker, HDR heeft niks met tonemapping te maken.

Ik ben zeker ook geen expert in HDR, maar HDR is ontstaan om een té hoog aan dynamisch bereik te kunnen overbruggen. Ikzelf als portretfotograaf, gebruik het dus praktisch nooit, omdat ik het bij portretfotografie gewoonweg niet nodig heb.

Persoonlijk, houd ik niet van onrealistisch HDR. Ik zie HDR alleen maar om het té hoge dynamisch bereik te kunnen overbruggen, mocht dat nodig zijn.

Ik kreeg altijd betere resultaten met 5 verschillende belichtingen, dan met 3 verschillende belichtingen. Dus een reeks van 5 belichtingen: -2 stops, -1 stop, 0 stop, +1 stop en +2 stops. Alles was dan in de schaduwpartijen dan net wat gedetaileerder. Ik voeg gewoon samen in Photoshop, dat gaat prima. Ook kun je het handmatig doen in Photoshop, is eigenlijk nog beterder...

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
Jasmino
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 571
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Ergens in de buurt van Amsterdam
CONTACTCOLON

Een workshop bij Michiel Buijse is een aanrader, hij heeft bij ons op de fotoclub een lezing gegeven, ik ben erg te spreken over zijn HDR werk!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar