Geheugen opwaarderen.

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Gaarne advies. Ik wil mijn huidige iMac 20 van begin 2008 met 2 GB memory uploaden tot 4 GB.
Al zoekende heb ik een passend geheugen gevonden. Met precies de zelfde specificaties, die er nu ook inzitten. Deze zijn van het merk Crucial maar dan 2 x 2 GB. i.pv. de 2 x 1GB die er nu inzitten. Het merk zegt me niets. De kosten zijn ± € 80,= dus daar kan ik m.i. geen buil aanvallen.
Wat ik wil bereiken is een wat hogere snelheid, die enig zins overeen komt mijn MacBook Pro, die 4 GB geheugen heeft.
Mijn vraag is of iemand enige ervaring met dit merk heeft?

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
jichem
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1165
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2012 14:45
WoonplaatsCOLON Emmen

Ik heb hier een windows pc draaien met 2x 4 gb van crucial, geen op of aanmerkingen over. Werkt zoals het hoort
Groeten,

Jichem
Gebruikers-avatar
boels069
Redacteur
Redacteur
BerichtenCOLON 20267
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 09:52
WoonplaatsCOLON Almere

Crucial is één van de bekende geheugenleveranciers (er zijn weinig geheugenfabrikanten).
Vaak is er op de website van de leverancier een mogelijkheid om te bekijken welk geheugen geschikt is voor een PC, afhankelijk van merk, type, enz.
Mijn fiets spoort beter dan ik.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Ik heb het mijn gekocht bij interngeheugen.com (die hebben zon apple selector zoals roel noemde)
Merk Kingston werkt prima. Jouw merk ken ik niet
Apple fan, Canon volger...
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

Crucial is over het algemeen prima geheugen. Gewoon een A merk. Mijn late 2013 iMac heb ik 2 * 8 GB van crucial bij het al aanwezige geheugen gepropt. Loopt als zonnetje.

Mijn early 2008 iMac heb ik jaren geleden al eens uitgebreid naar 6 GB, (1 * 2GB + 1 * 4GB) (max supported is 4 GB, dus unsupported 6 GB, maar het werkt prima). Ik weet zo niet meer welk merk geheugen ik daarvoor gebruikt heb, maar maakt ook niet zoveel uit denk ik. Zou het zeker doen, gaat ie toch weer iets soepeler van lopen, want 2 GB is wel erg weinig.
Gebruikers-avatar
Photokid
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 509
GeregistreerdCOLON 27 Aug 2008 10:59
WoonplaatsCOLON München, Duitsland
CONTACTCOLON

Heb 2x8 Gig van Crucial in mijn early 2011 Macbook Pro gezet (ook al kan dat officieel volgens Apple niet). Draait als een zonnetje. Crucial is een prima merk.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Een welgemeend dank jullie wel allemaal. Ik ga dus upgraden. Of ik het risico wil gaan lopen om er 2 x 4 GB in te stoppen weet ik nog niet maar wie niet waagt die niet wint. :P
Zal a.s. maandag naar de winkel hier in Amsterdam gaan. En zal jullie op de hoogte houden! Ga informeren of ik de iMac mee kan nemen en e.e.a. daar testen. Ik haal dan eerst de beide sleuven met de huidige 1 GB geheugen vast leeg.

Vr. gr.

Roel J.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Roel Jansen schreefCOLONEen welgemeend dank jullie wel allemaal. Ik ga dus upgraden. Of ik het risico wil gaan lopen om er 2 x 4 GB in te stoppen weet ik nog niet maar wie niet waagt die niet wint. :P
Zal a.s. maandag naar de winkel hier in Amsterdam gaan. En zal jullie op de hoogte houden! Ga informeren of ik de iMac mee kan nemen en e.e.a. daar testen. Ik haal dan eerst de beide sleuven met de huidige 1 GB geheugen vast leeg.
Roel J.
Succes! Het is echt heel simpel te doen... Vergeet het schroevendraaiertje niet ;-)
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Als die Imac 32Bits is heeft het totaal geen zin om er meer dan 3,2 Gigabyte in te zetten.
4G blijft aan te raden maar meer is zinloos.

Het is gewoon een intel bak met intel duo core processor en die kunnen op een 32bit moederbord niet meer dan 3,2Gigabyte aansturen.

http://www.everymac.com/mac-answers/sno ... -mode.html
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Seoman,

Mijn specificatie zegt dat ik een 2,66 GHz Intel Core 2 duo processor heb. En wanneer hoger dan 4 Gb geen zin heeft dan zal ik niet hoger gaan.

Even off topic mijn zoon heeft een seo bedrijf. Zo te zien zit jij ook in die branche?

In ieder geval bedankt voor die link.

Vr. gr.
Roel Jansen
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

de 2,66 GHz Intel Core 2 duo processor is waarschijnlijk wel 64 bits.
Het gaat om de totale machine (inc operating systeem)
Als jij een early 2008 imac 20 hebt dan zou het wel 64 bits moeten zijn (volgens het lijstje).
Maar ik weet niet hoe het geheugen systeem is opgebouwd.
Er zijn meerdere voorwaarden nodig om boven de magische 32bit geheugen adressering te komen.

Ik ben gewoon techniek freak die computers ook leuk vind en heb bij het bouwen van mijn eigen PC dit verhaal regelmatig tegen gekomen. een imac is gewoon een PC met andere vormgeving dus ik dacht laat ik je waarschuwen voor geld verkwisting
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
sunblade
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3174
GeregistreerdCOLON 20 Mrt 2008 19:39

sunblade schreefCOLON Mijn early 2008 iMac heb ik jaren geleden al eens uitgebreid naar 6 GB, (1 * 2GB + 1 * 4GB) (max supported is 4 GB, dus unsupported 6 GB, maar het werkt prima).
Je moet natuurlijk zelf weten waar je je advies vandaan haalt, maar ik gaf je hier al aan dat ik ook over een early 2008 iMac beschik waar ik 2 + 4 = 6GB in heb zitten. Dit is het maximale waar dit type iMac mee overweg kan.
Roel Jansen
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 532
GeregistreerdCOLON 10 Mei 2013 12:22
WoonplaatsCOLON Amsterdam

sunblade schreefCOLON
sunblade schreefCOLON Mijn early 2008 iMac heb ik jaren geleden al eens uitgebreid naar 6 GB, (1 * 2GB + 1 * 4GB) (max supported is 4 GB, dus unsupported 6 GB, maar het werkt prima).
Je moet natuurlijk zelf weten waar je je advies vandaan haalt, maar ik gaf je hier al aan dat ik ook over een early 2008 iMac beschik waar ik 2 + 4 = 6GB in heb zitten. Dit is het maximale waar dit type iMac mee overweg kan.
Precies en dat is precies wat ik ook ga doen! Biedt me na ampele overweging de meeste zekerheid!

Adviezen etc. lees ik altijd vind ik best leuk om te doen. Maar een advies uit de praktijk spreekt me het meeste aan.

Zo in de trend van onderzoek alles en behoud het goede.
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

Roel Jansen schreefCOLON Mijn vraag is of iemand enige ervaring met dit merk heeft?.
Crucial is een prima merk.

Ook prima zijn de KTA reepjes van Kingston. Die kosten circa €70 per setje (2x2GB).
http://tweakers.net/pricewatch/219300/k ... k2-4g.html
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

seoman schreefCOLONAls die Imac 32Bits is heeft het totaal geen zin om er meer dan 3,2 Gigabyte in te zetten. 4G blijft aan te raden maar meer is zinloos. Het is gewoon een intel bak met intel duo core processor en die kunnen op een 32bit moederbord niet meer dan 3,2Gigabyte aansturen.
Beetje een klok-klepel verhaal.
De link die je geeft gaat over de mogelijkheid om wel/niet direct in 64-bit op te starten.
Dat staat los van het draaien van 64-bit applicaties op een 64-bit OS zoals OS X.
Voor een uitgebreide uitleg zie http://arstechnica.com/apple/2009/08/mac-os-x-10-6/5/
seoman schreefCOLONIk ben gewoon techniek freak die computers ook leuk vind en heb bij het bouwen van mijn eigen PC dit verhaal regelmatig tegen gekomen. een imac is gewoon een PC met andere vormgeving dus ik dacht laat ik je waarschuwen voor geld verkwisting
Daar ga je dus de mist in. Een Mac is geen gewone PC. Een Mac draait OS X. :D


De iMac van de TS kan in principe zelfs nog de actuele versie van OS X draaien, Yosemite.
http://www.everymac.com/systems/apple/i ... specs.html
This system can run the current version of OS X 10.10 "Yosemite" as well as the last version of OS X 10.8 "Mountain Lion" and OS X 10.9 "Mavericks" including booting in 64-bit mode. However, it does not support OpenCL nor does it support AirDrop, AirPlay Mirroring (which also requires a 2nd Gen or later Apple TV), Power Nap, or other advanced features, either.

Please note that OS X "Lion" 10.7 and subsequent versions of OS X -- like Mountain Lion, Mavericks, and Yosemite -- are not capable of running Mac OS X apps originally written for the PowerPC processor as these operating systems do not support the "Rosetta" environment. To run PowerPC applications on this Mac, it will be necessary to use Mac OS X 10.6 "Snow Leopard" or earlier.
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

@pieter

Tuurlijk is het een klok klepel verhaal en natuurlijk heeft een Imac een ander OS.
Ik heb geen Apple en weet al helemaal de verschillen tussen een apple moederbord en een intel referenced moederbord.
Die 32 adresserings problemen zijn op moederboard niveau prima te tackelen en zo te lezen ook op kernel nivo.
De kans dat apple en microsoft dit weigeren die grens te tackelen is reeel want dat koop je maar een nieuw bord of nieuw OS.

een geheugen uitbreiding op een oud bord met oud OS kan problemen geven boven de 4Gigabyte.
Soms moet je de Bios updaten, of een ander OS installeren en soms werkt het meteen.
Het is een beetje lullig als je van die aangeschafte 8Gig maar 4gig terug ziet. Als die 8Gig even duur is als de 4Gig (kans is aanwezig) dan maakt het niet uit als het systeem maar met de geheugen modules overweg kan. en dat is ook niet van alle modules zeker. Sommige geheugen aansturing kunnen niet overweg met double sided modules, andere weer niet met modules met grote chips.
Wat Apple heeft gedaan met die ene specifieke imac weet ik niet.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
Pieterr
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6580
GeregistreerdCOLON 26 Jul 2009 19:49

@seoman: Op zich had je met je link wel precies de goede website te pakken. Op everymac.com kun je van iedere Mac opzoeken hoeveel geheugen er maximaal in kan. De informatie op die website is betrouwbaarder in dat opzicht dan de website van Apple zelf; Apple vermeldt namelijk slechts het maximum wat er ten tijde van de lancering maximaal in past. Later komen er vaak nog grotere reepjes op de markt die ook werken.

Wat de iMac van de TS betreft: 2x2GB werkt sowieso. Als hij ergens een 4GB 800MHz reepje weet te vinden (die zijn zeldzamer en een stuk duurder) dan kan hij zelfs maximaal 6GB in zijn iMac gebruiken.
http://www.everymac.com/systems/apple/i ... specs.html
By default, 2 GB of RAM was installed as two 1 GB SO-DIMM modules. No slots free.

Apple officially supports 4 GB of RAM, but third-parties have been able to upgrade the system to 6 GB of RAM using one 2 GB and one 4 GB SO-DIMM module.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar