Geen kleurprofiel

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Een foto doorgestuurd van een klant om af te laten drukken op hout en krijg onderstaande 3 emails van de drukker..iemand enig idee wat en waar het fout zit?
Als ik de info van de foto bekijk dan zit het profiel er gewoon bij..

Beste Judith,

Ik wilde de printfile doorsturen naar de printer want het paneel wordt morgen geprint. Het valt me nu pas op dat er geen profiel aan je afbeelding hangt. Bij de eigenschappen staat "niet gekalibreerd" . Dat wil zeggen dat je waarschijnlijk tussen de kamera en je fotobewerkingsprogramma een conflict hebt. Ik zie dit bij andere fotografen ook steeds meer voorkomen. Waren het er eerst enkele zijn het nu tientallen. Is er ergens misschien een update geweest die een en ander anders heeft ingesteld? Ik heb nu in PS er een sRGB profiel aangehangen. Op mijn monitor ziet het printbestand en het origineel het hetzelfde uit. Wil je zelf hier nog eens naar kijken of zet ik de print door?

Beste Judith

Ik wil wel graag weten hoe dit komt of fouten te voorkomen. Alle afbeeldingen die ik van andere mark2 of 3 bezitters krijg geven deze aanduiding bij het profiel. Ik heb hier met 4 ander programma's de foto geopend en allemaal zeggen die hetzelfde, onbekend of niet gekalibreerd profiel. En wat ik net al aangaf allemaal van de mark 2of 3. Zit daar iets in op onder waardoor het profiel niet weergegeven wordt. Mijn printsjablonen staan in PS en die geeft dan ook de melding dat er iets met het profiel aan de hand is. Sommige afbeeldingen komen dan ook rood uit de printer en sommige zijn dan weer goed. Enig idee

Beste Judith

Ik heb wat zitten proberen. Als ik de afbeelding eerst omzet naar adobe blijft de melding "niet gekalibreerd" en als ik omzet naar sRGB geeft die dat wel aan???? Ik wil zelf niets veranderen aan de afbeeldingen dus doe ik dat liever ook niet. Als ik nu weet hoe ik kan zien dat er alsnog een profiel aanhangt ben ik al wat verder. Ik wil niet in de wilde weg gaan printen zonder de controle dat het profiel goed is.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Hans van Wijk
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2008 13:40
WoonplaatsCOLON Nieuw-Buinen

Hier een uitleg over kleurprofiel, http://www.digitalefotografietips.nl/na ... te-kiezen/
Verder kan ik hier ook niets mee. Hoop voor jou dat de fout snel boven water is, veel succes er mee.
Met vriendelijke groet,

Hans.
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

"Niet gekalibreerd" wil niet zeggen dat er geen kleurenprofiel aan hangt.

Er zit een prachtig veld in de EXIF informatie genaamd "ColorSpace". Als dat veld op '1' staat is het per definitie een sRGB file (en hoeft er verder geen kleurprofiel aan te hangen), staat het veld op iets anders (meestal 65535) dan betekent dat "uncalibrated" volgens exif specificatie versie 2.2 Met versie 2.21 is ook '2' gedefinieerd (betekent dan AdobeRGB), maar als de drukker / printer een V2.21 spec krijgt terwijl hij een 2.2 spec verwacht, dan is 2 ongedefinieerd.

Los daar van kan er wel degelijk een kleurprofiel aan hangen.

Kan je een ongemodificeerde foto ergens neerzetten? Dan kan ik er naar kijken voor je.
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Klinkt vast heel blond nu Jev....wat bedoel je met "ongemodificeerd"?
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Gaat o.a om deze foto..heb er meerdere gestuurd van diverse klanten en daar schijnt ook geen kleurprofiel bij te zitten...

Afbeelding
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Kreeg net een mailtje van de leverancier...


Beste Judith,

Ik heb inmiddels PS 6 geïnstalleerd. Daar geeft hij wel de kleurprofiel aan in tegenstelling van PS 4. Wel vreemd dat hij zoals in de eigenschappen niet gekalibreerd aangeeft dit meestal een afbeelding van een mark 2 of 3 is. Werkt die dan anders met de opslag van het profiel? In iedergeval bedankt voor de info, weer wat wijzer geworden.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
Gebruikers-avatar
Mozes
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 697
GeregistreerdCOLON 12 Dec 2012 07:43
WoonplaatsCOLON AccountKiller
CONTACTCOLON

Als ik een foto opsla via PS met de optie Save as, dan hangt er keurig het kleur ptofiel aan.
Sla ik dezelfde foto op, met de optie save for web, dan wat ik ook doe, is het steeds zonder kleur profiel, zelfs als ik die dan uitdrukkelijk kies.

probleem lijkt me toch echt niet bij jou te zitten.
veel fotograven hebben hun software geupdated naar de laatste nieuwe versie.
Als daar dan nog gewerkt word met versie 4, en nu dan 6 mmmm, dat kan probleempjes geven lijkt mij.
https://www.accountkiller.com/removal-requested" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
jev
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 185
GeregistreerdCOLON 24 Jul 2014 10:04
WoonplaatsCOLON Earth

Judith schreefCOLONKlinkt vast heel blond nu Jev....wat bedoel je met "ongemodificeerd"?
Liefst de originele opname zoals je hem ook naar de drukker gestuurd hebt (maar die zal wel erg groot zijn), maar in ieder geval via een website die NIET aan je exif informatie zit te sleutelen.

------8<------------------
Edit:

Anyway. De foto die je net gepost hebt heeft een geldig kleurprofiel. Die drukker weet gewoon niet waar die mee bezig is als dit idd. dezelfde foto is (komt wel vaker voor bij drukkers overigens, zodra hun software het niet automagisch oplost weten ze van hoed noch rand).

------8<------------------
Edit #2:
Q.E.D. :mrgreen:
Judith schreefCOLONIk heb inmiddels PS 6 geïnstalleerd. Daar geeft hij wel de kleurprofiel aan in tegenstelling van PS 4. Wel vreemd dat hij zoals in de eigenschappen niet gekalibreerd aangeeft dit meestal een afbeelding van een mark 2 of 3 is. Werkt die dan anders met de opslag van het profiel? In iedergeval bedankt voor de info, weer wat wijzer geworden.
Nogmaals: "ongekalibreerd" wil zeggen: "iets anders dan sRGB". Bijvoorbeeld AdobeRGB.

Checked: de foto die je poste heeft een EXIF versie 2.3 (komt uit Lightroom zie ik), die oeroude photoshop 4 zal dat wel niet begrijpen. EXIF v2.3 stamt uit 2010 (en is gewijzigd in 2013). Photoshop CS4 komt uit 2008, dus dat het zaakje dan niet werkt is wel te snappen ;).
The Artist Formerly Known As Jeveos
Gebruikers-avatar
Judith
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6247
GeregistreerdCOLON 24 Sep 2010 11:57
WoonplaatsCOLON Rotterdam
CONTACTCOLON

Thanks voor de uitleg!
Had zelf ook al het vermoeden dat het niet aan mij zou liggen aangezien bv een Profotonet geen problemen heeft en daar stuur ik met grote regelmaat foto's naar toe om af te laten drukken.
http://www.jgphotography.nl
Bij vlagen ben ik geniaal, alleen is het nu even windstil.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar