Nieuwe NIDF-norm 2015

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Photomp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2015 14:46
WoonplaatsCOLON Bussum
CONTACTCOLON

http://www.nidf.nl/nidf-norm/nidf-norm-2015.pdf

De nieuwe norm wordt al zo veel mogelijk door mij toegepast
Hij is te downloaden volgens bovenstaand linkje

De NIDF-norm is bedoeld om het uitwisselen van foto's tussen maker en gebruiker zo goed mogelijk te laten verlopen
door er voor te zorgen dat niet alleen de foto's zelf worden uitgewisseld, maar dat als onderdeel van die foto's ook alle
noodzakelijke informatie over de technische informatie wordt gecommuniceerd.
EOS 6D / EOS 5D mark II / EOS 1N/E1 | Sigma DG 12-24mm 1:4,5-5,6 II DG / Sigma 24-105mm 1:4 DG Art / Sigma DG 150-500mm 1:5-6,3 APO / Sigma DG 50mm 1:1,4 / Lensbaby / Sirui M-3004X & K-40X | Apple | Adobe Creative Suite CS6

Http://www.photomp.nl
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Kun je ook uitleggen waarom dit nodig is? Wat gaat er nu fout?
Of snap ik nu niet wat de norm doet?
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Photomp
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 15 Jan 2015 14:46
WoonplaatsCOLON Bussum
CONTACTCOLON

geen idee of je iets fout doet,
het is ook geen wet, maar een richtlijn.

Als je deze norm zoveel mogelijk aanhoudt, en je werkwijze er zo op aanpast is de kans dat er overbodige fouten wordt gemaakt kleiner.

De norm is geschreven voor fotografen die voldoende technische bagage hebben om te begrijpen wat het inhoudt, en waarom.
EOS 6D / EOS 5D mark II / EOS 1N/E1 | Sigma DG 12-24mm 1:4,5-5,6 II DG / Sigma 24-105mm 1:4 DG Art / Sigma DG 150-500mm 1:5-6,3 APO / Sigma DG 50mm 1:1,4 / Lensbaby / Sirui M-3004X & K-40X | Apple | Adobe Creative Suite CS6

Http://www.photomp.nl
Gebruikers-avatar
Rocker
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 6828
GeregistreerdCOLON 17 Feb 2009 09:35
WoonplaatsCOLON Zeewolde
CONTACTCOLON

Photomp schreefCOLON De NIDF-norm is bedoeld om het uitwisselen van foto's tussen maker en gebruiker zo goed mogelijk te laten verlopen
door er voor te zorgen dat niet alleen de foto's zelf worden uitgewisseld, maar dat als onderdeel van die foto's ook alle
noodzakelijke informatie over de technische informatie wordt gecommuniceerd.
Mijn eerste gedachte was.. hoe kom je nou weer bij die definitie!? Dat was niet bepaald het beeld dat ik zelf met deze norm heb, maar kennelijk staat dit letterlijk zo in die norm zelf :D

Wat dat betreft vind ik deze quote uit die norm meer recht doen aan de inhoud ervan:
De NIDF-norm bestaat uit regels en aanbevelingen die bedoeld zijn om de fotograaf te helpen bij het beheren van het
fotoarchief en zeker ook om te zorgen voor eenduidigheid over de gebruiksrechten en de kleurweergave bij het leveren
van digitale foto’s door fotografen aan gebruikers van die digitale foto’s.
Dit geeft m.i. meer weer wat het doel is namelijk.. Richtlijnen om als fotograaf zo consistent mogelijk te zijn in wat je uitlevert, de verlichting op je werkplek, de beelscherm calibratie, de gebruikte kleurprofielen, tot aan de bestandsnaamgeving aan toe... En als je dat als fotograaf voor elkaar hebt, en de opdrachtgever verwerkt die informatie dan ook op de juiste manier, dan verloopt die communicatie met de opdrachtgever (eerste definitie) inderdaad ook vlekkeloos... Want dan drukken ze af op het juiste kleurprofiel, etc.

Dus @Wibo, het is niet zozeer dat er nu iets fout gaat, maar wel een normering om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk ruis in communicatie is. Deze norm is ook alweer heel wat jaartjes oud, gebruik hem zelf ook al een jaar of 5 (of althans... onderdelen eruit)
Anoniem 4

Helemaal mee eens. Zeker beginnende fotografen doen er goed aan dat verhaal (NIDF-norm) eens te lezen.
Je hoeft niet meteen alles volgens die norm te doen, maar je pikt er allicht iets van op waarmee je je fotografie kunt verbeteren.
In de (beeldende) kunst zijn regels geen wetten op overtreding waarvan straf staat. Ga je dus zorgeloos te buiten.
Gebruikers-avatar
Canon Benny
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1911
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2007 17:08
WoonplaatsCOLON Gelderland
CONTACTCOLON

Hoi,

Ik werk grotendeels via via de NIDF-norm, maar ik vind er ook enkele kleine dingen instaan waar ik niet mee eens ben...

De norm is goed, als je voor je eigen voorspelbaar wilt werken, maar dan moeten andere collega's dat ook doen. En normale leken/mensen, bekijken foto's in 99% van de gevallen op een niet gekalibreerd beeldscherm.

Wanneer jij zelf als fotograaf voorspelbaar werkt - lees geijkt, dan kan een ander nooit zeggen zoiets van bijvoorbeeld: "Ik vind de foto té rood", of zoiets. Omdat jij dan weet, dat je in een geijkte omgeving de kleurcorrecte hebt gedaan en hun het op een niet gekalibreerd beeldscherm bekijken.

Benny
http://www.bennyvandewerfhorst-fotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar