Mijn eerste studio foto's

Voor alle foto's die in een (thuis)studio omgeving zijn gemaakt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik heb mijn studiospulletjes nu net een maandje denk ik. En ik heb er drie keer mee kunnen oefenen (tja gezinnetje hé ;) ).
Dit zijn dus niet helemaal de allereerste, maar wel de eerste die ik laat zien. Ik heb natuurlijk wel eerst een beetje geoefend op mijzelf. Mijn ouders kwamen afgelopen weekend wat eerder binnen dan verwacht en ik was druk bezig wat dingen uit te proberen. Ik had natuurlijk lekker kunnen gaan zitten en thee gaan drinken met ze, want doorgaan met oefenen is natuurlijk niet heel gezellig. Tenzij je ze natuurlijk betrekt bij je activiteiten, dus ik vroeg of ze model wilden zitten. En dat wilden ze wel. Hieronder het resultaat.

Nog tips, opmerkingen of suggesties?

1) Mijn vader, Theo
Afbeelding

2) Mijn moeder, Lia
Afbeelding
Anoniem 4

Verdienstelijke eerste poging, keurige brillen zonder reflecties. Bij Pa lijkt het of het hoofdlicht teveel van opzij komt, misschien wat opschuiven richting camera.
De linkerkant had iets opgelicht kunnen worden met een reflectiescherm waardoor je minder harde slagschaduwen krijgt.
Bij Ma zitten er wat glimmertjes op voorhoofd en wang, hoofdlicht iets hoger zetten?
Op beide foto's mag de kleurbalans iets anders, wat minder geel/rood. Met grijskaart gemeten?
Persoonlijk vind ik de vignettering wat te zwaar, maar dat is een kwestie van smaak.
Hopelijk heb je er wat aan. Succes met je verdere ontwikkeling.
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Dank je wel Gerard. Ik heb bij mijn vader een reflectie scherm gebruikt, en dan onder de kin om daar de schaduw in te vullen. Mijn idee was dat bij mannen de schaduw zijde prominent aanwezig mag zijn. Ik heb bewust geprobeerd een beetje Rembrandt effect te krijgen. Als ik het hoofd licht richting camera verplaats dan wordt dat minder.
Mijn moeder heeft een wat reflecterende huid. Ik wist niet dat het licht iets hoger zetten dat minder zou maken. Goede tip, dank je wel.
Kleur balans twijfelde ik al over, hoewel ik mijn foto's graag wat warmer maak.
Ik heb er zeker wat aan Gerard, dank je wel voor de tijd en moeite voor het becommentariëren van mijn foto's!
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

eMKay schreefCOLONMijn idee was dat bij mannen de schaduw zijde prominent aanwezig mag zijn. Ik heb bewust geprobeerd een beetje Rembrandt effect te krijgen.
heb je 100% gelijk in. Onder andere Rembrandt deed dat regelmatig. En ook vele andere schilders zoals Frans Hals.
Alleen moet je ook even terugkijken naar die werken. Dan zul je zien dat het toch iets anders uitgevoerd is waardoor het effect wel werkt en nu niet.

Jouw vader staat met beide schouders op dezelfde hoogte. Hij staat parallel aan de sensor/beeldvlak. Ga je kijken naar de oude schilderijen dan zie je dat die schouders gedraaid staan, van het licht af. Ook al is het gezicht dan weer wel naar de camera gedraaid, als je dan de schaduwzijde donker laat dan werkt dat wel. Vergelijk het maar eens met dit tweeluik:

41467

Gemaakt door Frans Hals. In beide gevallen komt het licht van de zijkant. Van links om precies te zijn. De man zit, voor de kijker, naar rechts gedraaid en daardoor van het licht af. Kijkt hij in de camera dan valt een gedeelte van zijn gezicht in de schaduw.
De vrouw zit precies andersom waardoor haar gezicht wel vol aangelicht wordt.

Wanneer je dus naar oude schilderkunst kijkt; het is iets meer dan alleen een stukje schaduw, er zit meer aan vast ;)
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Dank je wel Jeroen dat je mij daar op wijst. Ik moet toch eens wat vaker naar het museum zie ik haha
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

D'r is zoveel uit oude schilderijen te halen wat je in je foto's kunt stoppen. Daar zou eigenlijk meer aandacht aan besteed moeten worden in de fotografieopleidingen
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ik heb geen fotografie opleiding gedaan dus het scheelt dat ik dan misschien iets minder in dat curriculum denk :) En jouw werk is een inspiratie, dat motiveert ook iets meer in die hoek te kijken.

Ik ga even een tripje naar het Rijksmuseum plannen :)
Gebruikers-avatar
Marian Korte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2014 17:05
CONTACTCOLON

Brillen op de foto zetten zonder reflectie is zo lastig maar dat heb je toppie gedaan!
Ik gebruik standaard een matte poeder met grote kwast om het glimmen tegen te gaan. En nee geen dure hoor, gewoon eentje van de hema:)
En dan ben je meteen de glimplekken kwijt, en ja ook de mannen moeten gepoederd worden. Welliswaar altijd heel licht bij iedereen, alleen de T vorm op het gezicht. Dus voorhoofd neus en kin:)
Het werken met een grijskaart is een aanbeveling. Zo kan je als je meerdere dezelfde beelden schiet met dezelfde lichtopstelling, deze in 1 keer synchroniseren en hebben ze allemaal dezelfde kleur. Maar zodra je het licht verschuift weer opnieuw met grijskaart schieten.
Ik heb zelf ook geen fotografie opleiding gedaan maar er is een site met mooie voorbeelden voor studio opstellingen. Ik zal eens zoeken voor je:)
Ik heb daar veel aan gehad aan dat soort sites.

Oh...en gewoon je ouders af en toe een koekje geven en veel koffie dan blijven ze langer poseren hhahahahhaa..werkt bij die van mij wel:)

Hier een link die RIJK laatst doorgaf aan iemand, heb er ook weer even toen zitten kijken..handig..! http://strobox.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Have fun in life :)
www.mariankorte.nl
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Zeker voor een vrijwel eerste keer is dit toch een mooi resultaat, Martijn. Ik vind het mooie foto's, waarbij alleen de al genoemde reflecterende huid wat stoort.

Leuk ook om te zien hoe kennis hier gedeeld wordt, dat maakt een topic ineens veel waardevoller!
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Marian, dank je wel! Ik zie mijzelf al aankomen met poeder bij mijn vader haha. De nuchterheid zelve :D maar je tips zijn waardevol, dank!

Die grijs kaart is een bekende voor mij, maar zit nog niet in mijn systeem. Wordt altijd vergeten, het is net die lens dop... Ik ga meer moeite doen om deze wel in het systeem mee te krijgen.
Gebruikers-avatar
Marian Korte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2014 17:05
CONTACTCOLON

eMKay - hahaha..zo herkenbaar mijn vader vond dat ook helemaal niks. Maar als je weet dat ik bijna 50 bikers met een poederkwast heb gedaan gaat het bij je vader ook zeker lukken hoor :)
Ik heb mijn grijskaart aan mijn lichtmeter hangen! Kan ik m ook nooit vergeten...
Have fun in life :)
www.mariankorte.nl
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Ah, da's een goeie. Ik heb alleen moeite mijn lichtmeter werkend te krijgen (ligt waarschijnlijk aan de gebruiker), dus die blijft in mijn tas voorlopig (heb de goedkoopste sekonic).

Het probleem is dat ik geen reactie op de naald krijg als ik de flitser af laat gaan. Theoretisch zou die f-veel moeten aangeven bij de hoogste setting, maar dat doet ie niet.
Gebruikers-avatar
Marian Korte
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2014 17:05
CONTACTCOLON

Die ken ik niet......ik heb een digitale van Sekonic.
En daar moet ik wel eens een batterij in vervangen ahahha..dat is het enige probleem wat ik een keer gehad heb.
Dus..nee sorry daar kan ik je niet mee helpen:)
Have fun in life :)
www.mariankorte.nl
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Geen probleem, met trial en error kan je ook een opstelling maken :)

Edit: nooit geweten -> maar blijkbaar is de L-208 enkel geschikt voor continu licht en niet voor flitslicht. :( Moet je ook maar weten.
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Het staat er toch hoor: ""The Sekonic L-208 TwinMate is a palm-sized analog light meter for hand-held incident and reflected ambient light readings.""
Daar komt het woordje flash niet in voor: http://www.sekonic.com/products/l-208/overview.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

Tweedehands gekocht en ervan uitgegaan dat een licht meter een licht meter is. Niet meer vanuit gaan dus....
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Een lichtmeter is inderdaad een lichtmeter. Een lichtmeter is nog niet zomaar een flitsmeter :D
Neemt niet weg dat deze ook wel handig kan zijn hoor
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
Gebruikers-avatar
eMKay
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1948
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2013 09:30

What's in the name :)

De flits meters meteen ambient licht niet?
Gebruikers-avatar
fotojeroen
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 22137
GeregistreerdCOLON 13 Jan 2005 11:57
WoonplaatsCOLON Wolluk

Ik ben nog geen flitsmeter tegengekomen die geen omgevingslicht (ambient) kan meten dus ik denk dat ze dat allemaal wel kunnen
Opvallend en reflecterend zijn weer wel dingen die niet iedere flitsmeter kan. Net zoals spotmeting; daar heb je op een flitsmeter toch een aparte zoeker of opzetstukje voor
Ik ben Commandeur in de orde van de Gulden Snede :D :D
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar