Tips over kalibratie camera's en lenzen

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Ik wil mijn camera's en lenzen kalibreren en heb dit eigenlijk nog nooit gedaan.
Toch denk ik dat mijn foto's niet meer zo scherp zijn en zou dus graag deze willen kalibreren.

Vraag;
Welke software kan ik het beste gebruiken of moet ik het laten doen?

Ik heb diverse lenzen en een 5D mark iii en de 7D mark ii.

Alvast bedankt.
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
llubse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 108
GeregistreerdCOLON 03 Mei 2006 18:53

Ik heb de techniek die gedemonstreerd wordt op onderstaande link gebruikt.
https://www.youtube.com/watch?v=7zE50jCUPhM" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes
Leon
[size=75]Powershot gevalleltje met onderwaterhuis + EOS ding met variabele verrekijker er opgeschroefd.[/size]
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ik gebruik focal al een jaar en ben hier dik tevreden over.
http://www.reikan.co.uk/focalweb/index. ... focal-pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Ik denk dat ik die focal-pro ga aanschaffen, die lijkt mij het meest geschikt.

Bedankt voor de reactie..
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Ik was te lui om het zelf te doen. In sommige gevallen liet ik dit doen onder CPS als software matig was dan ging ik naar chipclean. Hier gebeurde dat vrij vlot en netjes. Voor die prijs had ik geen zin om zelf te gaan rommelen. Vond het zelf redelijk lastig karwei om te doen. Ik deed het immers niet dagelijks ;-)

Vind je het zelf lastig om te doen. Dan zijn er ook aantal adressen in NL die het kunnen.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Ga je geen spijt van krijgen, het programma is accuraat, simpel en snel.
Je ben dan ook niet afhankelijk van anderen.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Je bent waarschijnlijk op zoek naar het placebo effect.... twee verschillende camera's en dan hopen dat een calibratie je foto's scherper gaat maken. Erg onwaarschijnlijk.

Begin eens met je camera op een statief of andere vaste ondergrond te zetten en kijk dan eens wat er scherp en onscherp is. De micro calibratie is bedoeld om de kleine verschillen die er in combinaties lenzen/bodies die er kunnen zijn tussen AD punt en het daadwerkelijke scherptepunt voor die combinatie op te lossen. Met een paar testopnames kun je eenvoudig vaststellen of je een probleem hebt. Zijn de afwijkingen groter dan is er meestal iets met de lens aan de hand.

Waarom geld uitgeven voor je eerst hebt vastgesteld of er wel een probleem is?
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

GdH schreefCOLONJe bent waarschijnlijk op zoek naar het placebo effect.... twee verschillende camera's en dan hopen dat een calibratie je foto's scherper gaat maken. Erg onwaarschijnlijk.

Begin eens met je camera op een statief of andere vaste ondergrond te zetten en kijk dan eens wat er scherp en onscherp is. De micro calibratie is bedoeld om de kleine verschillen die er in combinaties lenzen/bodies die er kunnen zijn tussen AD punt en het daadwerkelijke scherptepunt voor die combinatie op te lossen. Met een paar testopnames kun je eenvoudig vaststellen of je een probleem hebt. Zijn de afwijkingen groter dan is er meestal iets met de lens aan de hand.

Waarom geld uitgeven voor je eerst hebt vastgesteld of er wel een probleem is?
Dank voor je reactie..

Ik ga vandaag natuurlijk eerst testen hoe groot de afwijking is, als ie er al is, dan pas ga ik kijken of het nodig is te kalibreren.
Was alleen op zoek naar jullie ervaringen en welke software ik zelf kan gebruiken al het nodig zo zijn.

Alvast bedankt voor de reactie..
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Ik heb het laten doen bij ChipClean.

Voor dat geld ga ik niet lopen knoeien.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Jef-W schreefCOLONIk heb het laten doen bij ChipClean.

Voor dat geld ga ik niet lopen knoeien.
Die laatste opmerking vind ik raar, omdat jij geen vertrouwen in je eigen heb is het blijkbaar knoeien wat andere mensen doen.
Als ik al mijn objectieven jaarlijks laat doen ben ik ten eerste een veelvoud aan geld kwijt als dat ik nu kwijt ben, Ten tweede ben ik een hoop tijd kwijt, ik zal naar een zaak toe moeten gaan, chipclezn of een ander, en daar gaan zitten wachten tot de hele handel klaar is.
Wat een tijd en geld verspilling vind ik dat.
Nu doe ik het met de focal software, op mijn tijd en kost veel minder.
Ik heb het ook handmatig gedaan en er zijn ook objectieven door een zaak gecalibreerd, alle keren heb ik het daarna over gedaan met focal en de uitkomsten waren gelijk.
Als jij dit niet wil, of er geen vertrouwen in heb of wat voor reden dan ook dat je het laat doen is prima, maar ga niet zomaar beweren dat andere manieren knoeiwerk is want dat slaat nergens op.
Wel heb ik mijn 10-22 door tech repair laten calibreren maar dat is eenmalig geweest en dat kwam door een beperking van mijn camera.
De 10-22 zou op 10mm op 0 uitkomen en op 22mm op +5.
Op mijn body kan ik maar 1 instelling doen, niet op 10mm een andere waarde dan op 22mm, dus moet ik een gemiddelde doen, tech repair heeft er voor gezorgd dat beide kanten gelijk zijn.
Op de 7D markII kan je dit wel voor de in en uitgezoomde kant instellen en ik dacht de 5D mark III ook.
De TS hoeft dus hier ook niet mee te "knoeien"
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Dat "knoeien" slaat terug op "ik". Jef geeft hier alleen maar aan dat HIJ niet gaat lopen knoeien, maar liever naar Chipclean gaat. Hij zegt niets over de TS of zelf kalibreren in z'n algemeenheid.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Prima hoor, zal het wel verkeerd lezen, HIJ gaat niet knoeien!!!
Wie gaat er dan wel knoeien dan?
Volgens mij zegt hij precies wat hij bedoelt, vind ik prima, en maakt mij ook niet uit maar als ik de vraag hier had gesteld en dan lees dat iemand niet gaat lopen knoeien dan komt dat raar over.
Maar dat terzijde, we dwalen nu weer af.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Ik heb een aantal jaren met de schuin op te stellen print gewerkt. Daarna even met de moiré-beeldschermcalibratie waar boels069 een onderwerp over heeft gemaakt. Die laatste vond ik niets, het bleef steeds wisselende en dus inconsistente waarden geven. Terug naar de schuingezette print.
Maar ik bleef ontevreden, de vorige 40D + 17-55 was scherper dan de 5D2 + 24-70 II.

Focal gekocht, de goedkoopste versie om te proberen. Nu ben ik tevreden met het resultaat.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

aflits schreefCOLONIk heb een aantal jaren met de schuin op te stellen print gewerkt.
Dat heb ik ook nog gedaan, ik had daar zelfs deze voor gekocht, heb hem nog liggen en gebruik hem af en toe nog eens om iemand te helpen.
Het werkte voor mij ook prima alleen erg tijdrovend vond ik, de camera en de target goed uitlijnen en dan de resultaten allemaal zelf beoordelen welke het scherpste is.
Het uiteindelijk resultaat was bij mij hetzelfde als met focal, alleen focal doet het allemaal zelf bekijken en instellen en is daardoor een heel stuk sneller en niet afhankelijk van mijn beoordelings vermogen
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Zucht, voor sommigen is een tekst interpreteren kennelijk wat lastiger dan een lens calibreren.
Leek mij eigenlijk ook geen moeilijk stuk tekst.

Ik bedoel dus dat IK ZELF geen zin en tijd heb om zoiets zelf te doen. Dank je Marco.

Jammer dat je zo reageerd Woody, je had ook gewoon kunnen vragen wat ik met "knoeien" bedoeld zou hebben ipv in de aanval te gaan. Maar dat zal wel persoonseigen zijn.

Waaruit haal jij in godsnaam dat ik geen vertrouwen heb in mijzelf? Bedoel je daarmee dat ik in het algemeen geen vertrouwen in mijzelf heb of dat ik geen vertrouwen heb in het zelf calibreren van een objectief?

Dit vind IK nogal een uitspraak. Val je mij hier nu even persoonlijk aan? Je trekt een conclusie terwijl je mij niet eens kent :?

Dat jij je lenzen elke 2 jaar calibreert, leuk toch, zul jij je redenen wel voor hebben.
Ik ben ook maar een amateurfotograaf die dat dus niet nodig heeft en uit gemak gewoon naar ChipClean is gegaan.

PS: en met "ook" bedoel ik dus niet dat jij ook een amateurfotograaf bent, voordat je daar weer over valt.

Voor nog meer geneuzel over dit pb me dan maar.

On topic:

TS waarom plaats je hier niet een paar testfoto's waarvan je denkt dat ze niet scherp meer zijn. Mss is er wat anders aan de hand.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Het kwam op mij over dat jij conclusies trok.
OOK ik ben slechts amateur, dus daar hoeven we geen discussie over te hebben.
Je heb gelijk dat ik beter had kunnen vragen wat je met knoeien bedoel, zal het de volgende keer gelijk doen.
De laatste 2 keer dat ik dat gedaan heb werkte redelijk averechts (was niet hier overigens ).
Dus sorry bij deze.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Bedankt allen voor de tips...
Ik zal laten weten wat de resultaten zijn...
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

Ik heb nu al mijn lenzen op de camera's gekalibreerd en heb best wel enkele adjustments moeten doen.
Allereerst heb ik het geprobeerd met een eenvoudige manier en met de hand, maar dit gaf niet het gewenste resultaat en is tijd rovend.
Heb toen toch besloten, na tips, toch het programma aan te schaffen van Focal en ik moet zeggen dit werkt fantastisch..
Ik ben tevreden...

Bedankt nogmaals voor de tip...
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
Gebruikers-avatar
woody111
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1910
GeregistreerdCOLON 09 Dec 2008 19:09
WoonplaatsCOLON Alblasserdam
CONTACTCOLON

Mooi, ik weet niet welke versie je heb maar kijk ook eens naar de rest van de mogelijkheden van het programma. Er zitten nog wel een paar leuke opties bij.
Just my opinion, groeten John
http://www.johnmaasfotografie.nl
Gebruikers-avatar
leike
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 131
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2008 12:01
WoonplaatsCOLON Zaltbommel

woody111 schreefCOLONMooi, ik weet niet welke versie je heb maar kijk ook eens naar de rest van de mogelijkheden van het programma. Er zitten nog wel een paar leuke opties bij.
Ik heb de laatste nieuwe versie van de pro u uitvoering.....enne daar zitten hele leuke dingen in het programma. ..
Zal binnenkort eens gaan " spelen" hiermee.
camera en lenzen...statief en flitser...vrouw en 2 katten...
Lid van de Orde van de Gulden Snede.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar