dpp vs lightroom proefversie

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
jis77
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2015 19:10

Gisteren honderden fotos gemaakt. Nu zo snel mogelijk bijsnijden, ophalen (was erg weinig licht) en doorsturen.

Heb net DPP gedownload maar nog niet eerder mee gewerkt. Exporteren in JPEG? of TIFF of beiden?
Tot vandaag deed ik de simpele bewerkingen in windows fotogalerie maar die opende geen RAW en stelde een update voor, zodoende kwam ik uit op DPP.

Welke software raden jullie (voor nu) aan? Zodra ik een andere laptop ga kopen koop ik ook lightroom maar nu is het een kwestie van niet zoveel tijd omdat ik die fotos eruit wil hebben.

Groet Jis
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Dpp! Geschikt voor alle normale raw bewerking.
En dpp neemt je camera settings over.
De foto's die je inlaadt worden weergeveven zoals de jpgs op je kaart.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
jis77
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2015 19:10

als ik ze ga bijsnijden heeft dpp geen optie voor originele verhoudingen behouden. ? welke verhouding kan ik het beste nemen?

lijkt me wel zo netjes als je een serie zoveel mogelijk in dezelfde verhoudingen hebt? of maakt dat niet uit?
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Er zijn diverse crop settings.
Maar je mag ook je eigen crop verhouding ingeven.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
jis77
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2015 19:10

Oh haha ik wist niet dat 3-2 de standaard verhouding is die uit je camera komt...

dus die vraag is beantwoord.

Ik merk dat de fotos nogal donker zijn uitgevallen. als ik er licht bij doe worden ze flets. Indien je dan met rgb aan de gang gaat zie ik ze wel veel helderder worden maar hoe voorkom je dat de kleurverschillen tussen de fotos dan niet te groot worden? Sorry voor de beginners-vraag. fotografeer al langer maar bewerken heb ik (nog) geen verstand van :wink:

Gr Jis
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik doe nooit iets met rgb.
Hooguit de belichting, shadow, highlight en kleursaturatie.

Maar dpp heeft een auto button als ik me niet vergis.

Maar zijn de foto's zo extreem onderbelicht?
Post er eens 1. Er zitten heel wat bewerkings experts op dit forum
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
jis77
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2015 19:10

zal zo proberen een foto te plaatsen. licht is nu redelijk, maar mis wel scherpte. Denk dat dat aan mij ligt, maar wel apart want tijdje terug schoot ik met een minder goede lens en had ik wel scherpte...
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Ik denk dat die onscherpte komt door het achter af opschroeven van de iso waarden (kort door de bocht gezegd)
Alle imperfecties van de sensor worden ook versterkt wat verlies van detail geeft.

Speel eens wat met de ruisreductie en scherpte waardes. Maar heel veel scherpte zul je er misschien niet mee krijgen

Ik heb vrijdag nog flink tegen het licht in geschoten en kon ook niet straffeloos de helderheid opschroeven zonder verkleuring en verlies van detail in de te donkere delen.

welke versie van DPP gebruik je eigenlijk
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
jis77
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2015 19:10

dpp versie 3.14

Heb niet het gevoel dat de onscherpte komt door de bewerking achteraf. Zijn gewoon weinig ragscherpe platen bij. Schoot ook wel bijna alles op 1000 iso op een 40d en 50d dus miss is dat ook een lastige combi?

Ik vond het wat verwarrend dat bij zowel raw als jpg dezelfde schuifjes zitten. Schroef je bij jpeg licht op wordt het flets en doe je dat bij raw wordt t helderder.

Het gaat hier overigens om een jeugdwedstrijd, weet niet of ik daar foto's van moet plaatsen..

Gr Jis

Vanmiddag gaat het fb op, ben benieuwd naar de reacties
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

jpg is niet te bewerken zonder kwaliteitsverlies.
En je schiet niet voor niets met RAW dus laat het bewerken van jpg maar gewoon achterwege.

In Dpp zit een optie dat JPG genegeerd wordt.
Tools - preferences - View settings - Raw and Jpeg : Display only CR2 images for cr2 and Jpg of the same name.
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar