Flitser lens verbrandt bij minimale zoom en maximaal vermoge

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Jaja, ik weet het... goedkoop is duurkoop... Maar ik wou toch eens een goedkope speedlite met veel vermogen gebruiken (gebruik het te weinig om een dure te kunnen verantwoorden en heb wel het vermogen nodig (wil het graag ;))

Het gaat om de Pixel Mago. Als ik deze op de kortste zoom afstand zet (20mm) zit de lamp vlak bij de binnenste plastic lens. Als je de ingebouwde diffusor gebruikt staat de camera ook op 20mm. Het probleem ontstaat als je met 20mm op vol vermogen gaat flitsen. In een donkere omgeving heb je dan super veel licht maar de lens gaat eraan. Je ziet de plastic lens zwart worden en verbranden in het midden van de lamp. De roet slaat ook op de glasplaat voor de lamp.

Komt dit bij andere speedlites ook wel eens voor? Misschien flits ik te veel op vol vermogen in korte tijd (stuk of 20 keer, elke keer 5 sec ertussen oid)? De lens is nooit heet, net voelbaar iets warm hooguit.

Gelukkig ben ik handig en kan ik het plastic met korrel 800 mooi schoonschuren en daarna polijsten. Ik zou graag een keer een 2e willen maar twijfel nu. Bouwkwaliteit is gewoon erg goed (heb hem helemaal uit elkaar gehad om te bekijken) en op ebay zijn ze voor weinig te vinden. Firmware updaten ze ook regelmatig (nog niet perfect maar best goed al).
Amberes
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 241
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2013 10:46

Ja, kan en zal ook voorkomen bij andere flitsers. https://www.flickr.com/photos/davidhobb ... 5/sizes/o/" onclick="window.open(this.href);return false;

Probeer de lichtopbrengst te optimaliseren. Gebruik een aparte, veel grotere bouncer en niet dat ingebouwd stukje wit plastic (dat zal trouwens ook een verkleuring krijgen).

Experimenteer met ISO en F/stop.

De flash heeft maar 1 vermogen, je krijgt meer licht door de lamp dichter bij de plastic lens van de flash te brengen en/of de duurtijd van de flits te verlengen.

Wil je dus een flash die meer licht kan leveren dan moet je zoeken naar een flash met een hoger GN nummer.
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Bedankt voor de info. Ik weet niet of het aan de ingebouwd reflector ligt of niet, maar het valt me dan vaak opeens op dus kan wel. De ingebouwde heeft een plastic kaartje die haaks op de lens staat. Over de lens komt nog een extra lens om het licht te verdelen (is ook helder transparant). De opzet diffusor kap heeft genoeg afstand tot de lens / lamp. Het liefst bounce ik met 20mm naar het plafond zonder diffusor. Dat lijkt het meest efficiënt en verdeeld prima.

Het is ook een hoop vermogen met een richtgetal van 65 dus ik zal er op letten het minder nodig te hebben (veel vermogen maakt lui denk ik...)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar