Hoekzoeker C

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
fredvr
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 55
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2011 19:38

Voor 'dicht bij de grond' fotografie maak ik graag gebruik van een hoekzoeker. Ik had een seagull. Beetje gammel maar werkte op zich perfect en optisch niet slecht. Helaas camera om de nek gehangen met de zoeker er nog. aangezien die niet zo vast zat uiteraard kwijt geraakt.

Heb 2e hands een Canon C hoekzoeker aangeschaft vnl om een degelijker ding te hebben. Een ander voordeel is dat de schakelaar om v van 1.25x naar 2.5x aab d zijkant zit en niet op de onmogelijke plek van de seagull aan de bovenzijde. Wat een verschil in uitvoering!
Komt 200x degelijker over en zit stevig op de camera, echter...

in de 1.25x stand kan ik de dioptrie prima scherpstellen, hoewel ik eea dan wel tegen het eind van het bereik heb moeten instellen.
(Bijna helemaal ingedraaid, hetgeen overigens redelijk overeen komt met de dioptrie instelling die ik op de camera moet doen tbv de normale zoeker)
Zet ik hem echter in de 2.5x stand dan kan ik hem met geen mogelijkheid ook maar enigszins scherp krijgen. ik kan nog maar net zien dat er in de zoeker blijkbaar iets van info wordt getoond..
Dit probleem had ik met de Seagull helemaal niet.

Als ik hem los neem van de camera en er doorheen kijk dan kan ik in beide standen de zoeker goed scherp stellen op een voorwerp die op een 50cm afstand staat.

Het lijkt er dus op het middelpunt van het dioptrie bereik van de hoekzoeker een flink stuk zou moeten verschuiven zou ik er in beide modi goed mee kunnen werken. Vind ik wel wat vreemd omdat de seagull dit helemaal niet had en ik wel een bril moet dragen maar echt niet zo'n extreme afwijking heb.

Klinkt iemand dit bekend in de oren en/of heeft iemand een idee of er wellicht wat mis is met de hoekzoeker en hoe ik dat zou kunnen vaststellen?
Zou uiteraard helemaal top zijn als iemand een oplossing heeft voor dit probleem. Canon heeft dioptrie correctie lenzen maar die vervangen de normale oogschelp. Die kun je er dus niet 'tussenin' zetten.

Fred
Gebruikers-avatar
Foto-Xje
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 72
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015 01:29
WoonplaatsCOLON Valthermond (Drenthe)

Hoi Fred,

Ik heb onlangs ook een tweedehands hoekzoeker-C gekocht (Canon).
Ik had hetzelfde probleem, wat bleek.................................
Na het verwijderen van de hoekzoeker zag ik de dioptrie draaiknopje naast de zoeker van de camera zitten.
Deze stond nog ingesteld, deze op "0" gezet en toen was het probleem over.
Ik weet niet of daar bij jouw camera ook zoiets zit.

Geert
Foto's liegen niet, mensen wel :lol:
MichielBroerse
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 928
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2012 09:32

Fred,

Inderdaad, eerst eens proberen het doptrie wieltje van de camera ook te verstellen.
Misschien dat de combinatie "rare" dingen doet met de scherpte.
Ik weet niet of het werkt, maar lijkt me zeker de moeite waard om te proberen.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar