Foto Klein failliet?

Ervaringen met fotozaken, winkels en leveranciers, zoals serviceverlening, afhandeling van problemen, printkwaliteit en verzendtijd.

ModeratorCOLON Global Moderators

Gebruikers-avatar
RienW
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1625
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2012 23:10
WoonplaatsCOLON Almere

Ik hoorde net op het nieuws dat foto Klein failliet is.
http://www.telegraaf.nl/dft/ondernemen/ ... en___.html
https://www.flickr.com/photos/rienwanders
Veel te veel mooi Canon L speelgoed.
Nu met uitstekend zicht, bedankt http://www.optolia.nl
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Triest... als het klopt...
Maar we doen het zelf... Al dat kopen via het net...
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
RuBo
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 836
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2008 21:35
WoonplaatsCOLON Barendrecht

Foto Klein verkocht ook via het web.
Maar als je prijzen hoger liggen en je bent niet onderscheidend genoeg, dan houd 't een gegeven moment op.
Ruud.
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

En zo gaat er weer een winkel dicht. Lang leve internot!
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
Apple
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1143
GeregistreerdCOLON 02 Okt 2010 16:09
CONTACTCOLON

Dit stond gister op NU.nl. Ze hebben het over betalingsachterstand.
http://www.nu.nl/ondernemen/4206092/fot ... lemen.html

Als ze failliet gaan vind is het jammer dat er weer aantal winkels weg zijn, maar vooral voor het personeel dat opzoek mag naar nieuwe werkgever. Lets hope the best voor ze ;-)

Kreeg twee maanden terug nog een Hoya filter kit opgestuurd om te testen van Klein. Ze hadden nog extra een bureau ingeschakeld voor extra PR.
* Wagner-fotografie - Workshops fotografie -_- april 2016 & 2017 Reisfotografie @ Bali & Jakarta Indonesië
.
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

Dat de webshop nog steeds open is om te bestellen is toch wel apart, als je van niets weet kan je dus bij de curator achter je geld aan. :wink:

Op Marktplaats staan zelfs nog advertenties van gisteren en vandaag, hetgeen eigenlijk niet zou moeten kunnen...
Laatst gewijzigd door 1 op ajbeefde, in totaal 30 keer gewijzigd.
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Gebruikers-avatar
BertusL
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 469
GeregistreerdCOLON 22 Okt 2009 21:23
WoonplaatsCOLON Houten

wibo53 schreefCOLONTriest... als het klopt...
Maar we doen het zelf... Al dat kopen via het net...
Zekers; eerst naar een winkel gaan, deskundig advies vragen; alles even testen en proberen en dan voor de goedkoopste webshop gaan als het op kopen aankomt is voor een "echte" winkel niet vol te houden. Webshops hebben kosten als, personeel, huur winkelpand etc niet. Ook andere branches kampen met dit probleem.
Canon 90D | Sigma 10-20 F4-5.6 | Tamron 17-50 F2.8 | Canon 70-200 F4L | Sigma 150-600 F5-6.3 C | Sigma 105 F2.8 OS Macro | Canon 50 F1.8 II
Mijn Flickr
Gebruikers-avatar
leerling foto
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 60
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 19:29
WoonplaatsCOLON Hoek van Holland

Het verbaast mij eigenlijk niet dat ze dicht zijn. Het heeft weinig met internet te maken maar in mijn beleving en gevoel met de service en klantvriendelijkheid. Mijn ervaringen van de afgelopen 1 1/2 jaar is dat ik in 4 verschillende filialen van Foto Klein niet echt lekker behandeld ben als klant.

Bestellingen via internet en afhalen in een filiaal gaat verkeerd en wordt niet ter plekke opgelost.
Produkten die bij de concurrent apart kunnen worden verkocht maar dat is niet mogelijk bij Foto Klein.
Mijn moeder wil alleen maar info hebben over een bepaald produkt en komt met van alles thuis wat zij niet nodig heeft en als ik dan bij de desbetreffende verkopers gaat vragen waarom dan werd ik niet echt hoffelijk behandeld maar na dreigement van brief schrijven naar hoofdkantoor worden de produkten terug genomen.

Nee het is niet mijn prettige winkel waar ik mijn spullen ga kopen en er zijn vast meerdere oorzaken waardoor Foto Klein het niet gaat redden in deze huidige vorm. Misschien moeten ze maar een doorstart maken naar de basis toen ze begonnen, als een goed gesorteerde fotozaak met goed verstand van zaken en waar je als klant het gevoel kreeg dat je ook werd geholpen. Je kan in deze tijd alleen maar blijven bestaan als je de klant voor de volle 100% helpt.
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

Vervelende ervaring inderdaad. Ik heb gelukkig alleen maar goede ervaringen.
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
Robert14
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 130
GeregistreerdCOLON 20 Nov 2014 10:54

Aanvankelijk was ik ook positief over Klein. Het is prijsbeleid is echter verschrikkelijk. Vraag je niet door over de laagste prijs, dan betaal(de) je letterlijk de hoofdprijs. Meegemaakt dat een filterset eerst werd aangeboden voor bijna € 100. Ik legde uit dat dit boven mijn budget lag, maar ineens kon er korting af van 30%. Op mijn vraag of dit de laagste prijs was, keek de knorrige verkoper nog even op internet en mocht ik de set "meenemen" voor € 55,-. Ik weet dat dit ook gebeurt bij de Media Markt, maar de manier waarop de verkoper dit afhandelde was nu niet bepaald klantvriendelijk te noemen. Over de koppelverkoop van energie maar te zwijgen.
Ik mis er niets aan dat ze in mijn woonplaats vorige maand de boel al gesloten hebben.
P71
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 28 Mrt 2015 20:40

Dat zal met bedrijfsbeleid te maken hebben. Vraag je niks, krijg je niks. Ik ben van mening dat als je goed service verleend, de klanten bij je terugkomen, ongeacht of het op internet iets verdeliger is.

Ik betaal liever iets meer voor goede uitleg en service.
EOS 700D # 18-135mm IS STM # 24mm f2.8 # 10-18mm IS STM
ajbeefde
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 221
GeregistreerdCOLON 20 Dec 2014 10:40

P71 schreefCOLONDat zal met bedrijfsbeleid te maken hebben. Vraag je niks, krijg je niks. Ik ben van mening dat als je goed service verleend, de klanten bij je terugkomen, ongeacht of het op internet iets verdeliger is.

Ik betaal liever iets meer voor goede uitleg en service.
Daarom koop ik b.v. niets op het internet, en gezien de drukte bij Cameratools vanochtend zijn daar meer mensen die er zo over denken..... :wink:
Canon 70D // EF 50mm f/1.4 USM // EF 100mm f/2.8L Macro IS USM // EF-S 24mm f/2.8 STM // EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM // Sigma 18-300mm F3.5-6.3 DC Macro OS HSM "C" // Sigma AML 72-01 // Canon Speedlite 430 EX // FalconEyes SSK-2150D
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

P71 schreefCOLONDat zal met bedrijfsbeleid te maken hebben. Vraag je niks, krijg je niks. Ik ben van mening dat als je goed service verleend, de klanten bij je terugkomen, ongeacht of het op internet iets verdeliger is.
En daarom kom ik dus niet meer bij Klein. Tot 2x toe blijkt een door mij gewenst objectief, wat volgens de webshop op voorraad was in de betreffende winkel in Den Bosch, daar niet voorradig te zijn.
Ongeïnteresseerde en onvriendelijke verkopers deden geen enkele moeite om te helpen en mompelden alleen maar van; u kunt het via internet bestellen en gingen vervolgens weer de kantine in.
Nu kan je het altijd een keer slecht treffen, maar 2x achter elkaar is toch wel frappant en bovendien had ik enkele weken later in Breda wederom een totaal ongemotiveerde werknemer die totaal geen zin had om mij meerdere tassen te demonstreren en doodleuk zij u vindt het zelf wel he? en vervolgens weer ging staan hangen achter de balie. (er was geen enkele andere klant in de winkel)

Nee dan 100x liever naar Verschoore hier in Den Bosch: groot assortiment, goede prijzen, klantvriendelijk, uitstekend opgeleid en net personeel. Als ik diverse objectieven wil testen is dat geen enkel probleem, zelfs als ik mijn body niet mee heb wordt er gewoon even eentje uit de vitrine gehaald. Iets niet op voorraad: ze bieden een alternatief of zorgen ervoor dat het zo snel mogelijk aan mij geleverd wordt.
Kortom serviceverlening staat hier op een hoog plan. Wat mij betreft een voorbeeld voor veel ander zaken.

Het droevige van alles is natuurlijk dat een dergelijke service vanzelfsprekend zou moeten zijn maar dat ik tegenwoordig al blij ben als een verkoper het kan opbrengen om zelfs maar vriendelijk te zijn.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Anoniem 4

Heeeeeeeeeeeel vroeger zat er op de Karel Doormanstraat in Rotterdam een winkel van Foto Video Klein. Die had heel klantvriendelijke, betrokken en vooral deskundige medewerkers op het gebied van video- en geluidsregistratie. Het was klein en propvol, bovendien was het er voortdurend druk. Zij verstonden de kunst om vaak drie klanten tegelijkertijd te informeren, te adviseren en te verkopen. Jij nam de tijd voor hen en zij voor jou.
Die medewerkers bestaan allang niet meer bij Foto Klein, ook niet op de Karel Doormanstraat in Rotterdam.
Mijn ervaring met diverse van hun winkels is dat de medewerkers van nu voortdurend verveeld achter hun balie staan en alleen als je er uitdrukkelijk om vraagt even tijd voor je vrij willen maken. Informatie die je vraagt, lezen ze van het kaartje en wat daar niet op staat fantaseren ze er vaak bij.
Ik zorg zelf wel voor mijn informatievoorziening tegenwoordig. Medewerkers van winkels zijn niet van meerwaarde, uitzonderingen daargelaten. De beroemde “service” dan.
Wederom vroeger had ik een televisiemonteur die ik op ieder tijdstip kon bellen, dan kwam hij zelfs ’s-avonds of in het weekend en repareerde hij blind mijn televisie door een kapotte condensator eruit te solderen en een nieuwe erin. Dat voor een bedrag waarvoor welk onderhoudsbedrijf dan ook tegenwoordig niet eens meer komt voorrijden.
Aan de apparaten van nu valt niet meer te solderen. Die worden gewoon opgestuurd, printplaat of zelfs het hele apparaat vervangen. Dat opsturen doe je tegenwoordig ook sneller zelf dan via de winkel waar je het apparaat hebt gekocht. Binnen de garantietermijn dan, want daarna ben je aangewezen op coulance. Bij winkels is die nou niet bepaald groot. Hoe vaak ik niet heb moeten horen dat ik de eerste was met zo’n probleem en dus gewoon zou moeten betalen.
Dan het argument waarom de prijzen in winkels altijd hoger zijn dan die van webshops. Winkels hebben personeel, showroomruimte en service. Over het eerste en laatste heb ik het al gehad. Winkelmedewerkers zijn ook meestal niet meer dan magazijnbedienden. Ze pakken een doos, rekenen af en zwaaien je uit. Webshops hebben grote, veel m3 magazijnen, dure logistieke systemen, magazijnmedewerkers, inpakkers en verzenders.
Denk zo maar dat die zelfs meer kosten hebben, ook gezien bedenktijden en RMA’s.
Winkels moeten niet zeuren en met hun tijd meegaan. V&D en Foto Klein hebben dat duidelijk niet gedaan.

Bij het faillissement van Foto Klein zit nog een klein addertje. Nog niet zolang geleden heeft een/de “eigenaar” van Foto Klein het Rotterdamse Foka overgenomen. Of dat nu ook ergens in één of andere holding zit, weet ik niet. Ook loert nog altijd het fenomeen van sterfhuisconstructies, al zijn curators tegenwoordig heel alert op faillissementsfraude.
Verder is er geen zekerheid dat Foka niet zal worden meegesleurd in de val van Foto Klein.
Het is dus wel oppassen geblazen.
Gebruikers-avatar
jans1960
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 630
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2009 10:56
WoonplaatsCOLON 's-Hertogenbosch

Illuminatus schreefCOLONDan het argument waarom de prijzen in winkels altijd hoger zijn dan die van webshops. Winkels hebben personeel, showroomruimte en service. Over het eerste en laatste heb ik het al gehad. Winkelmedewerkers zijn ook meestal niet meer dan magazijnbedienden. Ze pakken een doos, rekenen af en zwaaien je uit. Webshops hebben grote, veel m3 magazijnen, dure logistieke systemen, magazijnmedewerkers, inpakkers en verzenders.
Denk zo maar dat die zelfs meer kosten hebben, ook gezien bedenktijden en RMA’s.
Winkels moeten niet zeuren en met hun tijd meegaan. V&D en Foto Klein hebben dat duidelijk niet gedaan.
Je hebt helemaal gelijk vwb het met de tijd meegaan. Betreffende de kosten redeneer je iets te gemakkelijk in mijn ogen:

Winkels in binnensteden betalen een vele malen hogere huur als eigenaren van bedrijfspanden op een industrieterrein. Dat kan in sommige gevallen, afhankelijk van welke gemeente en de locatie van de vestiging, wel oplopen tot wel 35 a 40 maal zoveel op jaarbasis.
De winkels zijn dus wel degelijk een factor in het prijsverhaal.
Binnen de winkels worden bijvoorbeeld goederen uitgepakt, in een vitrine geplaatst, voorzien van een prijskaartje en na verkoop weer uit de vitrine gehaald en ingepakt. Ook dit zijn duidelijk hogere kosten dan het verzenden via een magazijn, al deze extra werkzaamheden kosten nu eenmaal tijd en dus geld.
Winkelpersoneel is duurder als magazijn en inpakpersoneel. Voor deze laatste groep worden vaak Oost-Europeanen gebruikt die, als ze geluk hebben, het minimumloon krijgen. Helaas is dit vaak niet het geval. Ook wordt er vaak gewerkt met 0-uren contracten waarbij je dus uitsluitend per daadwerkelijk gewerkt uur wordt betaald en soms zijn dat er maar 20 of soms nog minder per maand.
Het personeel in de winkels verdient in ieder geval het minimum loon en heeft een werkweek via CAO (36 uur of meer, muv de oproepkrachten) Dit personeel is gedurende de openingstijden aanwezig terwijl het inpak/magazijn personeel vaak pas in de middag of avond begint en onder het motto klaar naar huis vaak maar enkele uren werkt.
Simpel: al komt er geen klant in de winkel, toch heb je de vaste personeelslasten. Wordt er in de webshop een dag niets verkocht, wordt er ook geen personeel opgeroepen.
Vwb de service: het is dus zaak om goed personeel te hebben en deze goed op te leiden en dat kost........ inderdaad wederom geld.
Op personeelskosten van het winkelpersoneel zou er natuurlijk flink bespaard kunnen worden als we jonge ongeïnteresseerde mensen nemen met een 0-uren contract, maar ja dan krijgen we hetzelfde als waar we allebei over klagen bij Klein.
Retouren heb je ook net zo goed in de fysieke winkel en ook daar zit arbeid aan verbonden.

Ik werk zelf bij een bedrijf met 3 fysieke zaken plus een webstore. De kosten van de webstore (incl personeel, energie, etc) liggen beduidend lager dan in de fysieke vestigingen, grotendeels door de hierboven beschreven redenen.
Fujifilm X-T1, Fujifilm X-E2, Fujifilm XT2, Fujifilm X-T20, 10-24mm F4, 16-55mm F2.8, 18-55 F2.8, 50-140mm 2.8, 35mm F2.0, 23mm F 2.0, 56mm F1.2, 90mm F2.0, 60mm F2.4 macro, Lensbaby Velvet 56mm 1.6, 2.0 & 1.4 convertor.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

RuBo schreefCOLONFoto Klein verkocht ook via het web.
Maar als je prijzen hoger liggen en je bent niet onderscheidend genoeg, dan houd 't een gegeven moment op.
Sta bekend als een (online) shop hopper, maar ik blijf nu bij eentje een beetje hangen :mrgreen:

Webshop en meerdere fysieke winkels, je bent gemiddeld iets duurder uit maar altijd service met een glimlach :D
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
Anoniem 4

Voor wat betreft de vergelijking van fysieke winkels met webshops kunnen we heel ingewikkelde discussies opzetten. Bij fysieke winkels kun je gaan zitten op haast onbetaalbare toplocaties met veel m2 of wat meer achteraf met minder m2.
Ook webshops kun je op dure locaties of minder dure locaties vestigen. Beide soorten hebben hun eigen kostenvormen, maar dat is op zich niet zo interessant.
Belangrijk is dat je voldoende klanten krijgt voor een omzet waarmee je in staat bent om in deze tijd in business te kunnen blijven. Je moet zorgen voor een goed klantcontact met de juiste informatie en dat moet weer leiden tot klantenbinding.
Als je in deze tijd artikelen in dozen verkoopt waar voor iedereen hetzelfde zit, moet je niet aanmerkelijk hogere prijzen rechtvaardigen met argumenten dat je zo goed advies geeft, een mooie zaak hebt, om de hoek zit en goede service levert.
Een klein deel van je klanten zit maar om de hoek, goede service kan je wel beloven, maar moet in de praktijk ook maar blijken. Vrijwel alle klanten hebben tegenwoordig al op internet gekeken en beschikken daardoor al over veel informatie. Vaak hebben ze hun keuze al gemaakt. Klanten komen naar een fysieke winkel omdat ze hun aanschaf meteen kunnen meenemen en gaan gebruiken. Als er besteld moet worden, gaan ze net zo makkelijk naar een webshop. Vandaag besteld, dan is het er morgen, waar dan ook in Nederland.
Een klant in Breda gaat niet naar een fysieke winkel in Den Bosch.
Feit is dat je goed klantcontact moet hebben, goede info moet geven, marktconforme prijzen moet hanteren, snel leveren en betrouwbare aftersale.
Foto Klein heeft op al die gebieden flink steken laten vallen. In Barendrecht, waar ook de oorsprong van Foto Klein ligt, had je de beschikking over zowel fysieke winkels, de grote shop achter de webshop en de webshop zelf. Keus te over dus, maar toch was kopen daar geen plezierige bezigheid. Je hebt alles, maar mist het inzicht om er een modern concept van te maken.
Ik hou mijn hart vast voor Foka na de overname door Klein. Foka zelf was ook al geen sterk, modern concept. Kijk vandaag maar eens op hun website. De internet afdeling wordt vernieuwd en dat in het licht van wat er met Foto Klein aan de hand is. Voor mij een reden om extra voorzichtig te zijn. De reactie op de BTW-actie van de Mediamarkt is ook al knullig.
Niks voordeel op de website. Je moet echt naar de winkel komen, maar wat je daar voor voordeel krijgt blijft een raadsel. Dat kan een flinke teleurstelling worden.
Nee, zo moet het ook niet.
Gebruikers-avatar
Bollie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 413
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012 21:15

Goed verhaal Gerard, en om heel eerlijk te zijn... De fysieke winkel waar ik op doel zit op fietsafstand van mijn woonadres, dat is is dus niet voor iedereen vanzelfsprekend.

Dank voor je bijdrage!
Om vooruit te komen moet je soms een stap terug doen...

Flickr

Canon. What else...
GdH
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 318
GeregistreerdCOLON 27 Mei 2007 10:50

Illuminatus schreefCOLONBij het faillissement van Foto Klein zit nog een klein addertje. Nog niet zolang geleden heeft een/de “eigenaar” van Foto Klein het Rotterdamse Foka overgenomen. Of dat nu ook ergens in één of andere holding zit, weet ik niet. Ook loert nog altijd het fenomeen van sterfhuisconstructies, al zijn curators tegenwoordig heel alert op faillissementsfraude.
Verder is er geen zekerheid dat Foka niet zal worden meegesleurd in de val van Foto Klein.
Het is dus wel oppassen geblazen.
In het kader van de halve waarheden.....
In december is een bestuurder bij foto Klein opgestapt, die zag de bui natuurlijk allang hangen, en heeft daarna met eigen kapitaal Foka overgenomen waar de eigenaar van met pensioen is gegaan.
Beide zaken hebben dus helemaal niets met elkaar te maken.

Helemaal niet oppassen dus ... althans niet meer dan normaal. Gewoon niet aanbetalen en alleen bestellen met een creditcard en er kan je weinig gebeuren. En niet teveel waarde hechten aan acties zoals lange garantie...
Anoniem 4

Wat de hele en wat de halve waarheid is, wordt wellicht ooit duidelijk.
Op dit moment moeten we het doen met wat er nu al dan niet aan halve waarheden/geruchten voorhanden is.
Het faillissement van Foto Klein is ook nog niet bevestigd. Geen surseance van betaling zelfs, dus ook geen rechterlijke uitspraak.
Feit is wel dat de medewerkers te horen hebben gekregen dat het bedrijf failliet is. De winkels zijn gesloten en telefonisch contact kan er niet gelegd worden.
Wat betreft de overname van Foka schrijft het AD op 13 januari 2016 het volgende.
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... part.dhtml
Plaats dit verhaal tegen de huidige ontwikkelingen, dan is er in ieder geval voor mij een reden om voorzichtig te zijn, maar daar mag ieder verder het zijne van vinden.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar