Estimating Distance

Voor alle macro en close-up foto's van bloemen, dieren en natuur

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Bloemen vastleggen is leuk, maar geef mij toch maar de kleine insecten. :wink:

Afgelopen donderdagavond even weer eens een keertje gekeken bij mijn macroplekje naar juffers of libellen. Helaas nog niks gezien daar, maar wel veel doorntjes en sprinkhaan/krekel nimfen gezien.

Dus liggend in het gras opzoek naar een interessante plek en een nimf(want die zijn heel leuk).
De muggen trotserend was de grootste uitdaging. Lastig fotograferen met de muggen op je hoofd en handen.(meteen de volgende dag Deet gekocht :mrgreen: )

Deze nimf van het gewone spitskopje is ca. 0.8cm groot zit op een sporenkapsel van het ruig haarmosje. De gele kleur komt van de ondergaande zon die mooi op dit geheel scheen.

*Estimating Distance
Afbeelding
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Heel mooi plaatje, Jeffry.... Met bijpassende titel.

Hoewel naar mijn smaak zou je de volgende keer kunnen proberen om ietsje dichterbij te komen, ik vind het nimfje nu wel erg klein (ietsje groter had van mij wel gemogen). Mijn ervaring met deze nimfjes is, dat als je rustig beweegt je ze wel tot enkele centimeters kunt benaderen.
Ik kom ze bijna elk jaar weer tegen, Reeks vorig jaar Klik

Maar zoals gezegd, nu ook een hele mooie hoor.... :wink:


Rob, 8)
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ondanks het feit dat de nimf erg klein is, valt ze onmiddellijk op. Ik vind het wel mooi zo.
Gebruikers-avatar
wibo53
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 2732
GeregistreerdCOLON 24 Apr 2013 20:22
WoonplaatsCOLON Best

Nou petje af! Prachtige achtergrond voor dit kleine schepseltje... en mooi scherp!
Apple fan, Canon volger...
Gebruikers-avatar
Blauwe Lori
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 13 Mei 2016 12:44

Zeer fraai
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Iedreen bedankt voor jullie reactie.

@Rob,

Je kunt idd heel dicht bij de nimpfjes in de buurt komen. Ik hou er zelf van om de beestjes wat meer met hun omgeving vast te leggen om zo de omgeving een deel van de foto te laten worden, ipv dicht erop te gaan zitten en de nadruk op, in dit geval, de nimpf te leggen.

Ik ga ook zeker nog terug om wel dichter op een nimpf te "kruipen" om te kijken tot hoever ik kan gaan met mijn Laowa 60mm.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Jef-W schreefCOLON @Rob,

Je kunt idd heel dicht bij de nimpfjes in de buurt komen. Ik hou er zelf van om de beestjes wat meer met hun omgeving vast te leggen om zo de omgeving een deel van de foto te laten worden, ipv dicht erop te gaan zitten en de nadruk op, in dit geval, de nimpf te leggen.
Ik snap dat je de omgeving een rol wilt laten spelen,Jeffry, dat had ik wel in de gaten... maar je noemt nu meteen 2 uiterste op (alsof het elkaar uitsluit) , ik bedoelde: 'iets dichterbij met omgeving had nog wel gekund', dat wilde ik eigenlijk zeggen.
Deze foto is met mijn Tamron gemaakt, met omgeving maar toch wel iets closer, KLIK dat is eigenlijk wat ik bedoelde.... maar goed, doe het vooral zoals je het zelf het mooist vind... anders zouden we allemaal dezelfde foto's maken.... je moet ook nooit een clone van een andere fotograaf worden, dan loop je altijd in de schaduw. :mrgreen: :wink:



Rob, 8)
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik geef zelf ook de voorkeur aan opnames zoals de "KLIK "van Natuurfreak. Maar fotografie is ook aan mode onderhevig. Ik zie vooral op Facebook veel van dit soort opnames en ook veel met ontzettend veel onscherpte rondom het onderwerp bejubeld worden. Het zij zo. :)
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

@Rob,

Ik snap je helemaal. Zulke feedback waardeer ik ten zeerst en neem ik weer mee naar een volgende keer.

En gelukkig maakt iid niet iedereen dezelfde soort foto's, anders wordt het wel heel saai.

@Henriëtte,
Van dat onscherpte ben ik ook al lang afgestapt, vind het persoonlijk mooier dat je de structuren van de omgeving terug ziet in de achtergrond.
Denk dat je als beginnend macrofotograaf al blij bent dat je een onderwerp lekker close en scherp in beeld hebt met een zachte bg, later ga je denken hoe kunnen mijn foto's opvallen tussen die massa ander foto's.
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Natuurfreak
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 6953
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2006 16:35

Jef-W schreefCOLONlater ga je denken hoe kunnen mijn foto's opvallen tussen die massa ander foto's.
Wil hier toch nog even op reageren Jeffry, wat mij betreft gaat het niet zozeer om het doelbewust op willen vallen tussen de andere foto's want dan ga je een beeld vormen van wat de norm is van mooie unieke foto's en vervolgens hol je een beeld achterna. Ik denk dat als je echt heel dicht bij jezelf blijft en datgene doet wat echt je passie is dan maak je vanzelf unieke foto's, welke stijl dat ook moge zijn... Als ik voor mezelf spreek durf ik wel te zeggen dat ik elk type macrofoto, of het nou (sfeer/met of zonder omgeving/abstract/dromerig is) zou kunnen maken, maar de laatste tijd/jaren beleef ik het meeste plezier aan de MP-E 65.... Ik weet dat er 'sfeerfotografen' zijn (heb het niet over jou hoor) die met een bepaald dedain spreken over foto's die close en scherp zijn alsof zei bepalen wat de norm is... Tegen die fotografen zou ik willen zeggen, als ik op dezelfde plek zou zijn waar zij een sfeerfoto maken dan zou ik met gemak dezelfde sfeerfoto kunnen maken, maar als zij op dezelfde plek zouden zijn als ik en geef ze een MP-E 65, dan bakken ze er weinig van.

Ps dit is meer een verhaal in het algemeen hoor jeffry, het slaat niet per se op jou. Kortom: volg vooral jezelf dan ben je al uniek... Ik zie zoveel fotografen en kan bijna meteen zien van wie ze een clone zijn...



Rob, 8)
Gebruikers-avatar
jonggolde
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3525
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2007 21:31
WoonplaatsCOLON Borsele
CONTACTCOLON

Ik weet dat er 'sfeerfotografen' zijn (heb het niet over jou hoor) die met een bepaald dedain spreken over foto's die close en scherp zijn alsof zij bepalen wat de norm is... ... Tegen die fotografen zou ik willen zeggen, als ik op dezelfde plek zou zijn waar zij een sfeerfoto maken dan zou ik met gemak dezelfde sfeerfoto kunnen maken, maar als zij op dezelfde plek zouden zijn als ik en geef ze een MP-E 65, dan bakken ze er weinig van.
Heel goed gezegd! Zo is het maar net. Het is altijd een stuk moeilijker om een retescherpe foto te maken dan een onscherpe.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Natuurfreak schreefCOLON
Jef-W schreefCOLONlater ga je denken hoe kunnen mijn foto's opvallen tussen die massa ander foto's.
Wil hier toch nog even op reageren Jeffry, wat mij betreft gaat het niet zozeer om het doelbewust op willen vallen tussen de andere foto's want dan ga je een beeld vormen van wat de norm is van mooie unieke foto's en vervolgens hol je een beeld achterna. Ik denk dat als je echt heel dicht bij jezelf blijft en datgene doet wat echt je passie is dan maak je vanzelf unieke foto's, welke stijl dat ook moge zijn... Als ik voor mezelf spreek durf ik wel te zeggen dat ik elk type macrofoto, of het nou (sfeer/met of zonder omgeving/abstract/dromerig is) zou kunnen maken, maar de laatste tijd/jaren beleef ik het meeste plezier aan de MP-E 65.... Ik weet dat er 'sfeerfotografen' zijn (heb het niet over jou hoor) die met een bepaald dedain spreken over foto's die close en scherp zijn alsof zei bepalen wat de norm is... Tegen die fotografen zou ik willen zeggen, als ik op dezelfde plek zou zijn waar zij een sfeerfoto maken dan zou ik met gemak dezelfde sfeerfoto kunnen maken, maar als zij op dezelfde plek zouden zijn als ik en geef ze een MP-E 65, dan bakken ze er weinig van.

Ps dit is meer een verhaal in het algemeen hoor jeffry, het slaat niet per se op jou. Kortom: volg vooral jezelf dan ben je al uniek... Ik zie zoveel fotografen en kan bijna meteen zien van wie ze een clone zijn...
Rob, 8)
AMEN!

Dat gezegd hebbende: ik vind de foto van de nimf érg mooi! In dit geval mede door de context.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
Gebruikers-avatar
mikeeagle
Wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding
BerichtenCOLON 3545
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2011 22:20
CONTACTCOLON

yep, mooie plaat, fraaie sfeer.

Michiel>=-
Canon 1DmkIV - Canon 70D. Canon 50mm II - Canon 17-40mm L F4. Canon 100-400mm L IS USM. Canon 70-200mm L F4 non IS.

https://www.flickr.com/photos/mikeeagle
website: http://mike-eagle.squarespace.com
Insta: https://www.instagram.com/breitlingmike/
Sisterray
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 279
GeregistreerdCOLON 16 Apr 2016 13:03

Dat heldere groen-ding springt er zo uit bij deze hele, gele, oranjegrond ! :)
Mooie foto en goed geslaagd.
Grtz, Jack
Gebruikers-avatar
j.jennekens
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 15258
GeregistreerdCOLON 03 Jan 2008 22:32
WoonplaatsCOLON Kunrade/Voerendaal (Zuid-Limburg)

Prachtig totaalbeeld!!! :D :D :D
"De ontwikkeling gaat door zonder dat er nog ontwikkeling aan te pas komt!"
"Niet iedere foto is een plaatje"
KLIK OOK EENS HIER
Jef-W
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 4021
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2011 20:12
WoonplaatsCOLON Hengelo (O)
CONTACTCOLON

Marco, Michiel, Jack, Jo,

jullie ook bedankt voor het reageren 8)
Mijn site: www.jeffrywesterhoff.nl
Tevens op: flickr
Gebruikers-avatar
MPvD
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 92
GeregistreerdCOLON 14 Jun 2014 09:42

Prachtige foto!! Mooie kleuren.
Met vriendelijke groet,
Maarten
Gebruikers-avatar
Ferry Passchier
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 329
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2015 13:39
WoonplaatsCOLON Den Haag
CONTACTCOLON

Persoonlijk vind ik deze foto erg goed zo.
Ik denk dat het advies van Natuurfreak ook zou werken, maar een totaal ander beeld op zou leveren. In mijn optiek niet per se een beter beeld. Hier vind ik het juist sterk dat er zoveel ruimte over is, gezien ik nu meer de springkracht van het beestje besef.
Gebruikers-avatar
XXXL
Memoriam
Memoriam
BerichtenCOLON 1391
GeregistreerdCOLON 17 Okt 2009 16:23
WoonplaatsCOLON Doeternietoe

Ik vind het een hele mooie foto van een klein beestje in een (voor hem) grote buitenwereld. Het contrast tussen het groen en de oranje achtergrond accentueert dit heel mooi.
Groet,
Gerard

You only live twice!

Flickr
@BigfootGerard
Gebruikers-avatar
Canon Balls
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 40
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2016 14:20

Prachtig die kleuren en dan dat mooie beestje
Ik vind het een prachtige plaat

Mooi dat groen en de fijne oranje achtergrond

Groetjes
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar