Pixel Mago Speedlite

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Ik heb een Pixel Mago speedlite (http://pixelhk.com/Proshow.aspx?id=292) gekocht omdat ik een flitser zocht met alle opties en goed vermogen. Het moest ook nog betaalbaar blijven. Ik krijg alleen het gevoel dat ik beter een andere had kunnen kopen. Het is mijn eerste speedlite maar ik heb allerlei gekke storingen en problemen die haast alleen maar kunnen komen door een software of ontwerp fout. Er verspringen continu instellingen bij het maken van foto's. Daarnaast reageert hij vaak niet. Reageert hij wel dan staat hij opeens op Manual i.p.v. ETTL of hoor je opeens de zoom veranderen en staat de zoom op manual. Kan dat komen door een slecht contact met de camera? Ik heb verschillende software versies gebruikt maar allemaal hebben ze dezelfde problemen.
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Batterijen maakt geen verschil, toestel modus ook niet. Het is ook heel erg random, soms ook bij het verstellen van de zoom. Lijkt geen slecht contact met de camera te zijn want wat ik ook fysiek doe maakt niet uit. Het zit in de ETTL communicatie...
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Weer iets verder. Het gaat fout op het moment dat de TTL data stopt. Als ik AF-ON blijf indrukken en dus meting data heb blijft de Mago netjes volgen met zoom. Stop ik de meting stopt de Mago. Zover alles goed. Start ik weer met meten gaat de Mago niet verder. Ook flitst hij dan niet. Na de foto hoor je hem bijkomen en volgt hij de zoom weer en flitst hij ook als je snel genoeg bent. Bij het opnieuw meten zie je hem soms ook naar Manual of Multi springen. Wellicht een instelling ergens in de camera die stoort? Ik zal die eens volledig resetten.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Iets meer info is misschien handig. Op wat voor camera gebruik je flitser?

Groet!
Dward
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Op een EOS 70D. Reset had geen invloed.
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Ik zou kontakt opnemen met de leverancier. Vragen of ze bekend zijn met het probleem en ze vragen om een nieuwe te sturen.
Daarnaast wellicht even googlen op internet naar bijvoorbeeld 'Pixel Mago Speedlite issues'. Als er problemen zijn met die flitser dan staat dat al snel op het net.

Groet!
Dward
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Ik ken alles al op het internet over de Mago. Nergens zo'n issue bekend. Leverancier bel ik morgen maar die hebben geen op voorraad. Kan even duren ben ik bang. Vrijdag ga ik naar iemand met wat canon's zodat ik de camera uit kan sluiten. Ik heb nog nooit een andere speedlite gebruikt dus het zou de camera ook kunnen zijn......
Gebruikers-avatar
Dward
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1567
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2012 13:08
WoonplaatsCOLON Noorwegen

Ben benieuwd naar de testresultaten op andere camera's. Succes!

Groet!
Dward
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Vandaag nog eens goed gekeken naar de hotshoe connector. Ik vond het vreemd dat zowel de ETTL instellingen gek deden maar ook de flits trigger opzich. De trigger is een aparte pin en zou heel simpel en altijd moeten werken (naja, zo goed als dan), ook al werkt de ETTL niet. Aangezien beide functies stoorden heb ik eens goed gekeken naar de positie van de pinnen in de hotshoe. De voet van de Mago lijkt een fractie korter dan de ruimte in de Canon. Daardoor komen de contacten net niet overeen. Ik druk elke keer de Mago goed aan voordat ik hem vast zet. Er zit ongeveer 1mm verschil in de lengte dus heb ik hem 1mm terug getrokken en toen vast gezet. Wat denk je? Geen mode verspringingen meer gehad. Ook het flitsen gaat constanter al mist hij soms nog wel als ik net de zoom volledig aanpas op de camera en meteen schiet. Dan zoomt de Mago nog. Dat is logisch. Dus een heel klein opvul randje en hij werkt goed. Vrijdag probeer ik hem op andere camera's en kijk of daar hetzelfde probleem is.
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Extern werkt hij echt prima. op de hotshoe nu heel redelijk en heel af en toe een hapering. Ik ga de contacten nog eens goed nakijken. Het is wel een erg leuk ding om mee te spelen :)

Afbeelding
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Ik gebruik een 70D met 17-55 f2.8 lens. Ik heb alleen een gedrag wat ik niet kan verklaren. Als ik de flash direct naar voren richt werkt de TTL meting erg goed. Met zoom of niet regelt hij het vermogen prima en zijn de foto's ongeacht de instellingen zo goed als gelijk belicht zolang er voldoende vermogen is. Ook met een 70-300 f4-5.6L is het prima in balans. Het probleem ontstaat zodra ik ga bouncen. Met de 17-55 op 17mm stand wordt het vermogen ook goed geregeld en is de belichting zeer goed. Zoom ik dan in naar 55mm op een onderwerp dichtbij is alles onderbelicht en merk je ook dat hij een laag vermogen flitst. Neem ik een onderwerp 1 meter verder flitst hij opeens met veel vermogen en klopt het. Dichter bij kan ik het ook niet reproduceren. Het lijkt exact die afstand te zijn die een probleem is

Is het dus normaal dat een flitser bij bepaalde afstanden niet naar maximaal vermogen gaat ook is dat nodig? Ik snap de logica niet helemaal. Op de plek is het gedrag 100% constant en kan ik het keer op keer reproduceren. Hoe ik ook wissel, het resultaat is continu hetzelfde.
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Ik heb veel met de Mago lopen spelen. De storingen leken steeds minder te worden maar bleven soms terug komen. Soms een uur nergens last van en dan opeens verspringt hij of mist een paar flitsen. Druk uitoefenen op de connector maakt het altijd goed maar maakt het nooit erger. Aangezien het toch een prachtige flitser is qua opties en vermogen wou ik hem niet terug sturen en heb de connector eens goed bekeken vanbinnen. Er lopen vergulde veren door de voet welke de 5 connectoren verbindt met een printplaat. De printplaat is ook verguld. De 5 pennen aan de buitenkant helaas niet. Het moet haast wel een slecht contact van 1 van de pennen zijn. Ik heb alles goed schoongemaakt en voorzien van contact spray. Dat haalt vuil weg en laat een laagje achter waardoor oxidatie en corrosie niet kan gebeuren. Ik gebruik dat heel vaak en het helpt bijna altijd. Voorlopig werkt hij weer prima en reageert elke keer.

Jammer dat net de mijne hier last van moet hebben maar hij zit van binnen verder super netjes in elkaar. Een vuiltje kan in elke connector een probleem zijn.
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Helaas is de 35-55mm bug nog steeds niet opgelost..... maar toch heb ik een 2e besteld. Nog geen 65 euro.... belachelijk goedkoop gewoon. Ik gebruik hem veel draadloos in de kamer als hoofdlicht en dan de ingebouwde als opvul licht. Als het donkerder wordt, of de sluitertijd zo kort wordt door de spelende kinderen, dan is het achter in de kamer vaak nog erg donker. Daarom wil ik daar een 2e plaatsen zodat de hele kamer beter verlicht wordt. Binnen werkt de trigger via de ingebouwde flitser echt super goed, mist maximaal 1 op de 100 keer als hij al mist....
Kanon111
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 12 Jul 2014 13:39

Ik zou me blauw ergeren.
Als een flitser geschikt zou moeten zijn voor je Canon, dan moet hij goed werken.
Ik heb al jaren een 420ex en die weigert nooit, mijn 580ex II ook niet.

Ik zou eens kijken naar bijvoorbeeld een tweedehands 430ex. Kan bijna niets mis mee zijn.
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Dat is een stuk minder licht voor meer geld. Ook 2e hands nog. De bug is er alleen met bounce no camera, verder niet. Ik snap je punt goed maar de ergenis is niet groot. On camera bounce gebruik ik binnen niet want dat blijkt toch aardig onhandig. Off camera bounce kan je veel constanter gebruiken. On camera gebruik ik hem vooral als vul licht bv buiten en dan is het hoge vermogen nodig en zijn er geen problemen.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Wel, ik heb het verhaal gelezen. Het lijkt mij op een kortstondig slecht contact tussen de datapinnen van de cam en flitser en wel door uitlijning.
Af en toe fouten, zo te lezen direct wanneer je de flitskop hebt verdraaid/bewogen.
Bij flits instellen op de cam blijven fouten bestaan, bij flits instellen op de flitser treedt het niet op.
Rommelen/terugtrekken vd flitservoet heft een storing op.

De flitservoet lijkt mij te ruim in de cameraschoen te "passen", waardoor de contactjes elkaar net missen. Net even missen betekent dat het datasignaal dan even onderbroken wordt en jouw storing optreedt.
Ik kwam achter zo iets met een goedkope IR-trigger. Daarmee was het even zoeken en dan afblijven.

Die trigger bleef het wel doen met een off-camera cord.
De afmetingen van de flitsschoen veranderen weliswaar niet, maar bij het verstellen van de flitskop is er geen kans dat je de flitsvoet in de flitsschoen verschuift. Misschien een testje waard.
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

De communicatie storing is al lang geleden opgelost met een firmware update. Sindsdien heeft hij nooit meer iets geks gedaan. De enige bug die er nu nog is is dat tussen de 35 en 55mm hij de belichting niet goed berekend in bounce mode en hij met te weinig vermogen flitst. Direct gericht is het goed en met de flitser naast de camera in bounce is het ook goed.
aflits
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 673
GeregistreerdCOLON 08 Mei 2008 23:33

Aha, mooi dat het leeuwendeel van de storingen is opgelost. De opleving van het onderwerp was wellicht voor het laatste hikje.
Tadango
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 98
GeregistreerdCOLON 17 Jul 2014 09:38

Heb de 2e Mago ook binnen. Kwam ook netjes met een bounce cover, steun en tas. Voor 64 euro gewoon spot goedkoop. Vergeleken met de andere is het scherm net even anders. Beter leesbaar zonder back-light en iets minder met. Kan nu mooi met 2 spelen :) Op de camera mooi de verhouding aanpassen tussen de 2 voor het beste effect.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar