geen ettl op 580 ex II

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Hallo mensen,

Ik heb onlangs bovengenoemde flitser (tweedehands) gekocht. De eerste 2 dagen werkte de flitser feilloos op ettl. Voor de rest nog niets anders geprobeerd omdat ik eerst een beetje gevoel voor o.a. het gewicht van de flitser te krijgen.
Op dag 3 zette ik de camera (even een 550d aangezien mijn 70d in reparatie is) en flitser weer aan. In eerste instantie verscheen gewoon ettl, maar nadat ik de ontspanknop had ingedrukt veranderde dat in ttl. Ik heb de flitser overigens nog niet op de 70d geprobeerd, maar wel op een 7d in de lokale fotozaak, die me helaas ook niet verder kon helpen. De flitser vertoonde op de 7D hetzelfde gedrag.
Ik heb dit probleem via google heel veel voorbij zien komen, en ook alle oplossingen geprobeerd, dus een nacht zonder batterijen, alle persoonlijke voorkeuren wissen etc. Dat laatste werkte overigens wel even, maar na enkele opnames veranderde het weer in ttl.
Als ik op de camera naar flitsbesturing- func.inst. externe flitser ga krijg ik de melding: "kan dit menu niet weergeven. flitser in incompatibel of uitgeschakeld".
Alle persoonlijke voorkeuren staan op 0. Ook heb ik alle instellingen van de camera gewist, helaas zonder resultaat. Als laatste toch maar ook de contacten van flitser en camera gereinigd, helaas zonder resultaat.

Vreemd is ook dat, als ik de flitser op de camera zet en weer aanzet, ettl verschijnt, maar dat dit dus weer verdwijnt na het indrukken van de ontspanknop.

Zoals gezegd denk ik dat ik alle filmpjes en fora op het internet wel gezien heb. Daarom leg ik de vraag nu hier neer.

Overigens... De handleiding heb ik ook helemaal doorgenomen en afgezien van a- of b-camera's (te vinden op volgens mij elke speedlite handleiding, pag.2) kom ik ook niet verder.

Ik hoop dat er iemand op dit forum met een geniale oplossing komt.

Alvast dank!

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Anoniem 4

Dit duidt op een communicatieprobleem tussen flitser en camera.
Als je in de camera bij flitsbesturing > func.inst. externe flitser de melding krijgt: "kan dit menu niet weergeven. flitser in incompatibel of uitgeschakeld", dan is er iets met de contacten in de flitsschoen van de camera of de contacten in de voet van de flitser.
Vaak zijn het de micro switches in de flitsschoen die blijven hangen of één van de vijf verende bolletjes in de voet van flitser maakt geen goed contact.
Kwestie van testen nu. Doet de flitser het op een andere camera wel goed, dan moet je in de flitsschoen van de camera zoeken. Doet de flitser het op een andere camera ook niet, zoek dan in de contacten in de voet van de flitser.
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank je Gerard,

Ik heb alle contacten zoals je voorstelde even manueel behandeld. ETTL verschijnt weer in het display, maar verdwijnt ook af en toe gewoon, na een paar shots. Als ik dan op mode druk gaar hij wel weer op ETTL. De camera kan echter nog steeds niet communiceren via flitsbesturing.
Zoals gezegd deed hij dat ook niet in de fotozaak op een 7D.
Ik denk dat ik even afwacht tot mijn 70D terug komt en dan het vorige nogmaals controleer.

Mocht het toch echt aan de flitser liggen vraag ik me af of het te repareren is en of dat dan financieel gezien de moeite waard is... Heb er 200 euro voor betaald en zou het dus toch wel fijn vinden als camera en flitser met elkaar praten. Wil later toch zeker ook de manuele kant gaan bestuderen en gebruiken.

Nogmaals dank,

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Anoniem 4

Als de flitser het echt niet meer doet en je bent een beetje handig, dan zou je dit nog kunnen proberen.
http://blog.soskiphoto.com/2012/01/how- ... 580ex.html
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Nou ja...echt niet meer doet. Hij doet het nog. Kan nog steeds ttl en manueel instellen... Handig...eeeh, nee. Laten we dat maar laten. Kan natuurlijk altijd een prijsopgave vragen bij rofa of zo.

In ieder geval bedankt!

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

Het klinkt alsof 1 (of meer) pinnen van de voet stuk/los is.
Hij flitst wel dus de GND is ok en de flash pin (midden boven) zijn nog goed

Heb je nog wel focus licht? (Focus Servo mode uitzetten op de camera)
en in het camera menu moet geloof ik ook een optie aanstaan.
Als die het nog doet dan is de pin Links onder (onderaan zicht flitser ) nog goed.
Recht onder zou de Ettl pin moeten zitten.
Als dat pinnetje niet goed veert of het draadje intern los zit dan is het gedrag van je flitser makkelijk verklaard.

Verder kun je nog proberen of het zoom mechanisme nog reageert op veranderingen van je zoom lens.

Als alleen de communicatie faalt dan zal een reparatie nog wel de moeite kunnen maar goedkoop zijn reparaties nooit.
Hoe is het contact met de verkoper, is daar misschien ruimte voor gedeelde smart?
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Dank ook jij voor het meedenken Seoman.

Heb de pinnetjes allemaal goed aan de tand gevoeld vandaag maar helaas. Toen schoot me te binnen dat de interne flitser problemen heeft met opklappen en dacht dat het daar evt. mee te maken zou kunnen hebben, hoewel dat niet strookte met het feit dat de flitser de eerste 2 dagen normaal gefunctioneerd had...
Intussen kreeg ik een telefoontje van de de fotozaak die mijn 70D had opgestuurd naar Techrepair, met het bericht dat de camera terug was. (mag ook wel na 3 weken...).
Snel naar die winkel dus, en maar meteen de flitser geprobeerd op de 70D, en warempel, de flitser werkt zonder problemen.
Bleef natuurlijk het feit dat de flitser ook niet gefunctioneerd had op de 7D in de winkel...
Ik denk zelf dat tijdens het verplaatsen van de flitser van de 550d naar de 7d iets is blijven hangen of zo.

In ieder geval werkt de flitser EN de communicatie tussen flitser en camera tot dusver feilloos.
Het blijft dus een beetje gissen waar exact het probleem zit, maar dat de flitser niet functioneert op de 550D zal toch echt met het probleem van de interne cameraflitser te maken hebben.

Dank allen voor het meedenken. Er is voldoende leeswerk voor de hele zomer, en over filmpjes zwijg ik maar helemaal...


Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
Gebruikers-avatar
seoman
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1144
GeregistreerdCOLON 28 Apr 2010 10:50
WoonplaatsCOLON nijmegen

En hoe doet ie 't nu op de 550?
Of is dat de goden verzoeken?

Maar fijn dat ie 't doet
6d - EF 16-35mm f/2.8 L II USM - EF Macro 100mm F2.8 L IS USM - EF 70-200 L F/4 IS USM - EF 24-105 F/4 L IS USM - Sigma 50mm F/1.4 DG Art - 430EXIIringed
fred6
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 297
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2012 21:05

Inderdaad... Niet meer geprobeerd. Wel op de 7D in de winkel, en ook daarop functioneerde alles normaal.

Nogmaals dank!

Groet,

Fred
canon 70d met wat stm en macroglas, allemaal samen in een tas!

"ergens ben ik nergens ben ik ergens anders"
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar