j.jennekens schreef: ↑20 nov 2020 18:26
MarcoEOS550D schreef: ↑19 nov 2020 09:00
Ik vraag me bij deze vaak gegeven reactie dan steeds af, Jo, of je ook iets met de door andere forumleden reacties doet. Persoonlijk zou ik het fijn vinden als gegeven feedback ook beantwoord wordt. Zomaar even een tip tussendoor

Als je een deel uit de opmerking van Paul bedoelt, klopt dit wel enigszins, hoewel Paul niet fout zat en ik hem dus niet hoefde te verbeteren.
Bij de overige opmerkingen is het veelal een smaakkwestie en die wil ik uit respect voor eenieders mening dan niet tegenspreken....Het moge duidelijk zijn dat ik de foto maak zoals ik het op dat moment zie(Dit doen we allemaal toch?). Als ik dan de mening van anderen beantwoordt, vind ik dit persoonlijk negatief en ontevreden overkomen. Ik neem de opmerkingen wel degelijk mee als ik vind dat ik er wat aan heb en dan zal ik daar ook iets van zeggen. In alle overige gevallen vind ik dit niet zinvol en mogelijk aanvallend ten opzichte van de mening van een ander.
Als jij iets anders bedoelt (dan mijn uitleg hierboven) dan hoor ik dit graag van je.

De reden dat ik mijn reactie plaatste, Jo, was niet eens specifiek op dit topic gebaseerd, maar komt mede voort uit het feit dat ik me dat al veel langer en vaker afvraag. Je plaatst veel foto's (gelukkig!), en die foto's hebben een voor jou kenmerkende stijl. De ene keer levert dat bij wijze van spreken alleen applaus op, de andere keer juist niet. Maar vrijwel altijd wordt er inhoudelijk gereageerd op scherpte(ligging), DOF, pit, contrast, compositie, noem maar op. Meestal positief, soms negatief.
Als "reageerder" ben ik dan benieuwd wat de gegeven feedback met jou doet. Levert het je nieuwe inzichten op, leer je er iets van, vindt je het onzin, herken je er iets in? Geen idee... want heel vaak is de enige reactie "dank u heren". Als er alleen complimenten gegeven worden is dat logisch, maar als er feedback gegeven wordt niet. Dan wil je als reageerder het liefst weten wat jij, als maker, van die feedback vindt. wellicht heb je een invalshoek die we nog niet herkend hadden, misschien is het gewoon slechts jouw smaak, verzin het maar.
Eosdigitaal is een forum, dat wil zeggen dat discussie en gesprek een wezenlijk onderdeel zijn. Dat is een groot verschil met Facebook, waar het vaak (en helaas) alleen maar om de duimpjes gaat. Maar discussie en gesprek vereist twee deelnemers, en dat is wat ik mis.
Jij hebt meermaals aangegeven dat je veel geleerd hebt hier. Ik herken dat. De tijden van weleer zijn verdwenen, en komen niet meer terug. Maar het lerende effect van een forum gaat ook (juist) verloren als er niet gereageerd wordt op feedback, als keuzes niet meer uitgelegd worden. En dat zou zonde zijn.
Ik geloof je direct als je zegt dat je uit respect niet regaeert op de feedback. Het effect is alleen (bij mij in ieder geval) andersom: als mede-forumleden moeite doen om feedback te geven, vind ik het juist respectvol om daarop te reageren. Ons in het ongewisse laten van wat de feedback met jou doet, vind ik juist niet van respect getuigen. Kijk, ik vergeet ook wel eens te reageren als ik reacties heb gehad. Het hoeft ook niet altijd natuurlijk. Maar in de basis is reageren op feedback wel gewenst.
Mijn reactie is uiteraard niet bedoeld als aanval, maar als verklaring voor de vraag die ik stelde (in de hoop dat het een mooie fotografische discussie oplevert in toekomstige topics).