Herstel accu

Datastorage, flitsers, filters, macro, tassen, statieven en alle overige accessoires

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

En ineens bleek mijn camera dood. Accu was leeg terwijl ik de camera met nog een volle accu had weggelegd. Een 2e accu werkte wel, ook op de lader wilde de lege accu niet gezien worden. De 2e accu is de originele Canon die al wat slechter was en deze 2650mAh accu had ik ooit goedkoop uit China laten komen en ook prima werk heeft gedaan. Na de voltages intern te meten bleek inderdaad 1 cel onder spanning.

De accu in kwestie:
Afbeelding

Als elektronicus ga je toch verder kijken, maakte ik de behuizing open en zie wat er op de cel gedrukt staat:
Afbeelding

1400mAh is toch bijna de helft dan wat ze op het doosje aangeven, hoe word je genept. Nu weet ik dat die Chinezen bij een serieschakeling van cellen ook graag de capaciteiten van de cellen optellen voor de totale capaciteit maar helaas is dat niet de bedoeling bij een serieschakeling.
Het gaat om zgn 18500 Li-Ion cellen welke je vrijwel overal kunt kopen. Een bekende winkel genaamd NKON in Nederland heeft een groot aanbod in dit soort cellen. De hoogste capaciteit leverbaar waren 2050mAh maar voor de helft van die prijs had ik 1900mAh. Voor een tientje inc verzending had ik de 2 cellen de volgende dag in huis.
Afbeelding

De oude waren er zo uit en de nieuwe er weer zo in, wel waren deze een fractie langer dus net even meer proppen.
Afbeelding

Eerst even op de lader de voltages controleren.
Het printplaatje wat erin zit heet een BMS (Battery Management System) en zorgt er onderandere voor dat de 2 cellen een gelijke spanning krijgen en dat kregen ze naarmate de accu voller werd. Dus dan maar het dekseltje erop met wat lijm.
Afbeelding

Ik kan hem nog even op de modelbouwlader een paar keer ontladen en laden om ook uit te lezen hoeveel capaciteit er nu werkelijk in gaat en tegelijk de accu op conditie te brengen maar een eerste keer tot geheel leeg gebruiken moet voldoende zijn.
Anoniem

Interessant en leerzaam.
Gebruikers-avatar
sschot
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 430
GeregistreerdCOLON 21 Jan 2018 01:11

Leuk, ook weer prettig om te weten dat er gewoon 18500 cellen in zitten!
Groet, Steven
_____________________________________
Canon EOS 7D Mark II | EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM | Sigma 70-200mm f/2.8 EX DG OS APO HSM | TAMRON 90MM 2.8 MACRO DI SP | Canon Speedlite Flash 580EX |
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

sschot schreefCOLON 08 Jul 2021 21:49 Leuk, ook weer prettig om te weten dat er gewoon 18500 cellen in zitten!
Eigenlijk 18490 wat dus ook een standaard maat schijnt te zijn, scheelt maar 1mm in lengte. Maar er is genoeg ruimte voor die ene mm extra.
Anoniem 4

.
. . .
.
Laatst gewijzigd door 1 op Anoniem 4, in totaal 7 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
MarcoEOS550D
Moderator
Moderator
BerichtenCOLON 8042
GeregistreerdCOLON 03 Sep 2010 16:47

Exact mijn gedachte. Ben altijd een beetje huiverig voor gepruts aan/ met accu's.
Eos 80D, EF 100mm L Macro IS USM, EF-S 10-22mm USM, EF-S 17-55mm IS USM, EF 100-400mm L IS USM, EF 50mm f-1.4 USM, Speedlite 320EX, RC-6, Powershot S120
Marco Weening Fotografie
kiran
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3706
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2008 14:58
WoonplaatsCOLON Zaanstreek
CONTACTCOLON

Ik ben het eens met Marco en Illuminatus. Ik zou het risico niet willen lopen met een dure camera.
http://www.kiranphoto.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar
RoelofT
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 163
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2018 19:48
WoonplaatsCOLON Sassenheim
CONTACTCOLON

Nu zijn Li-Ion in een metalen cilinder veel degelijker en veiliger dan LiPo in een softpack waar in de modelbouwwereld heel veel goede maar ook veel slechte ervaringen mee zijn. En ja, omdat 1 cell onder zijn spanning was heb ik achteraf tijdens het laden de spanningen gecontroleerd en de BMS regelde netjes beide cellen naar 4.2v. De BMS is overigens geen laadcircuit maar alleen een circuit om de 2 cellen tijdens het laden in balans te houden en tegen een over- en onderspanning te beschermen.

Dit soort reparaties worden al een hele tijd gedaan, met name laptop accu's die intern niets anders zijn, het internet staat vol met dergelijke handleidingen.

Wat betreft goedkope accu's. Ja, ik zag dezelfde al op Amazon voor 16 euro maar ja, wetende wat bij de mijne intern zat ga je je toch afvragen wat ze er dan weer in gestopt hebben, nu weet ik het.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar