Crop- zoomfactor 1.6

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Topcat
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 548
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2004 20:52
WoonplaatsCOLON Houthulst

Bij welke lenzen moet je rekening houden met de "extra" cropfactor?
Ik ben wel zeker dat al m'n oude lenzen daaronder vallen, maar als ik bvb een nieuwe lens koop wanneer weet ik dat 50mm een digitale 50 is en geen analoge 50.
Zijn EF en EF-S het analoge en digitale type?

Hoe verreken ik het brandpunt met een teleconverter?
(Lens x 1.6) x (telec. x 1.6)
of
(lens x telec.) x 1.6
of
....ergens tussenin

(ô¿ô)
Patrick
Wat je niet probeert, weet je niet...
[size=75] EOS--EF 28/2.8--EF 50/1.8 II--EF 65 MPE--EF 85/1.8 USM--EF 100/2.8 Makro USM--EF 200/2.8L USM-- EF17-40/4L USM--EF 70-210/3.5-4.5 USM--EFS 18-55--Tamron 2X C-AF--550EX--MR-14EX-- veel geduld -- [/size]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

EF is de "vorige" mount van Canon, maar deze wordt nog steeds gebruikt op diverse analoge en digitale camera's. EF-S is een mount speciaal voor enkele digitale modellen. De EF-S objectieven steken verder het camera-huis in, waardoor ze alleen op camera's passen waarvan de spiegel is aangepast (=300D en 20D). Bij andere modellen zal de spiegel tegen het objectief aan klappen en kapot gaan.

Bij elk objectief moet je met factor 1,6 vermenigvuldigen. Op objectieven staat namelijk de brandpuntsafstand gebaseerd op 35mm-camera's. De CMOS van je 300D is kleiner een 35mm-film, waardoor je een "verlengingsfactor" krijgt van 1,6. Optisch gezien zit het overigens iets anders, maar dit is de makkelijkste manier om het uit te leggen.

Kortom: je 18-55mm kitlens is op de 300D vergelijkbaar met een 29-88mm objectief op een 35mm camera, want je moet elke waarde in mm vermenigvuldigen met 1,6.

Als je een converter gebruikt van 2x, dan is het (objectief * convertor) * 1,6.

Hopende u hiermee voldoende van dienst te zijn geweest, :)
Topcat
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 548
GeregistreerdCOLON 09 Okt 2004 20:52
WoonplaatsCOLON Houthulst

hehe Ytos,
U hebt me inderdaad voldoende geïnformeerd, waarvoor m'n oprechte dank, lol,voel me net een notaris of zo... (ô¿-)

M'n portemonnee is in ieder geval gelukkig met de tip ivm het spiegeltje en vooral het breken ervan.
Mezelf kennende zou ik zeker de lens op m'n 1000 getest hebben.
Eigenlijk wel raar dat Canon die configuratie toelaat. (EF-S op oude body's).

(ô¿ô)
Patrick
Wat je niet probeert, weet je niet...
[size=75] EOS--EF 28/2.8--EF 50/1.8 II--EF 65 MPE--EF 85/1.8 USM--EF 100/2.8 Makro USM--EF 200/2.8L USM-- EF17-40/4L USM--EF 70-210/3.5-4.5 USM--EFS 18-55--Tamron 2X C-AF--550EX--MR-14EX-- veel geduld -- [/size]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Topcat schreefCOLONhehe Ytos,
U hebt me inderdaad voldoende geïnformeerd, waarvoor m'n oprechte dank, lol,voel me net een notaris of zo... (ô¿-)

M'n portemonnee is in ieder geval gelukkig met de tip ivm het spiegeltje en vooral het breken ervan.
Mezelf kennende zou ik zeker de lens op m'n 1000 getest hebben.
Eigenlijk wel raar dat Canon die configuratie toelaat. (EF-S op oude body's).

(ô¿ô)
Patrick
EF-S lukt niet op een andere body. Er schijnt iets in de vatting toch anders te zijn. Je zult iets moeten afzagen van een EF-S om 'm op een EF-vatting te krijgen. Ik heb er ergens op Internet wel eens foto's van gezien, maar ik zou niet meer weten waar.

Blij dat ik je verder heb kunnen helpen.
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Ja ik heb ook van die hobbyisten gezien die een kitlens op een 10D wouden zetten..
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar