macro foto's standaard lens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
djepie
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 20
GeregistreerdCOLON 19 Aug 2004 10:24
WoonplaatsCOLON Hart van Nederland
CONTACTCOLON

Ik overweeg al tijdje EOS 300D. Dealer zei dat je ook daarmee tot op paar centimeter van bv bloem kan komen. Op het 18-55 mm objectief zie je echter bloemetje met 28cm; het lijkt me dat je dus niet dichter bij kan komen.

Iemand voorbeelden van macrofoto's met de 18-55 of 55-200?
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Hee djepie,

Welkom hier. Ben je al tegengekomen op www.zoom-magazine.nl. Wellicht is het leuk je hier ook voor te stellen.

Wat je vraag betreft: ik heb geen macrofoto's helaas, dus daar kan ik je niet aan helpen. Wel weet ik dat je voor goede macro's eigenlijk een macro-lens moet hebben.

Een andere oplossing is de reverse-lens methode. Deze wordt op het forum wel beschreven. De truc is om een telelens te gebruiken en er vervolgens een 50mm 1.8 objectief verkeerd om tegenaan te plaatsen. Dit doe je met adapterringen, die je aan elkaar plakt. Die ringen schroef je gewoon op beide opbjectieven. Het is een "goedkope" manier om macro's te krijgen, als je tenminste al een zoom-lens hebt. De aanschaf van de 50mm 1.8 kost je rond de € 100,-.

Kropot weet er veel meer van.

Er is trouwens een apart macro-hok op dit forum. Daar had je je vraag ook kunnen stellen.
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Op mijn site is onder de knop micro macro een voorbeeld van de reverse lensen truc te vinden, hierboven omschreven door Ytos.

De kitlens is niet echt goed voor macro, echte macro lensen geven het beste resultaat.
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

djepie schreefCOLONIk overweeg al tijdje EOS 300D. Dealer zei dat je ook daarmee tot op paar centimeter van bv bloem kan komen. Op het 18-55 mm objectief zie je echter bloemetje met 28cm; het lijkt me dat je dus niet dichter bij kan komen.

Iemand voorbeelden van macrofoto's met de 18-55 of 55-200?
Om hier nog even op door te gaan. Diverse personen hebben al bewezen dat het met de 300D perfect mogelijk is om macro-foto's te maken. Het gaat er gewoon om dat je het juiste objectief erbij kiest. En als je dat juiste objectief hebt, dan is het inderdaad mogelijk om op een paar centimeter van die bloem een mooie macro te maken. De verkoper heeft dus niet echt ongelijk, tenzij hij bedoelt dat het met de kitlens perfect lukt. Het gaat er maar om hoe je z'n verhaal interpreteert.

Als je een mooie cam wilt, en nog niet zoveel ervaring hebt met D-SLR, dan is het nu de tijd om een 300D te kopen. De prijzen zijn interessant (ik wou dat ik even gewacht had :)) en je hebt zeker veel waar voor je geld. Zeker met de geld-terug-actie van Canon zelf (zie elders op het forum). En die centen die je overhoudt kun je mooi besteden aan een mooi macro-objectief met eventuele accessoires zoals een ringflitser ofzo.

Succes met je keuze en laat je niet alleen leiden door de macro-mogelijkheden. Bekijk hier op het forum eens wat er allemaal mogelijk is met de 300D.

Hoezo, verkooppraatje ;)
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar