Concertfoto's ?

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Helga schreefCOLONBedankt voor de duidelijke uitleg! De prijs is inderdaad een stuk aangenamer dan die van de Canon EF 85mm f/1.8 USM die ik heb uitgekozen :? Ik ga nu steeds af op de mm en het diafragma-getal in de hoop dan scherpe plaatjes te kunnen schieten :wink: Over een jaar maak ik vast om duidelijkere redenen mijn keuze.
Die 85 mm is ook een hele mooie lens: meer tele, maar ook geen zoom!
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
Helga
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 133
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2005 12:12
WoonplaatsCOLON Wijchen
CONTACTCOLON

Ik kon niet op de kerstman wachten en heb net de 50mm gekocht :D Misschien ga ik vanavond wel eens even kijken of ik ergens een optreden kan vastleggen............vrouwtje ongeduld he :wink:
Nog even wat is het verschil dan tussen tele en zoom, ik dacht dat tele alles van ver dichterbij haalt en zoom eigenlijk ook :roll:
Dat ik fotografeer wil nog niet zeggen dat ik alles scherp zie....
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Tele betekend dat de lens lang (mm) is, dwz je haalt het onderwerp dichterbij. Dat kan ook een niet zoomlens zijn. Dat heet een prime, zoals je 50 mm is. Een zoom wil zeggen dat je van een aantal mm kan zoomen naar een ander aantal mm. Prime is dus vast, zoom kan in en uitzoomen. Zoom is altijd softer dan prime.
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
Ralf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 188
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 21:23
WoonplaatsCOLON Nuenen

50mm is voor muziekkorpsjes echt te lang... :x

Afbeelding

Link naar fullsize:
http://zeekoe.net/eos/gmkehv2.jpg
(1/15 F4 ISO800)

Scherper kreeg ik het niet :(
10D - 100-300 USM - 50 F1.8 MK-I - 380EX
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Klopt, je schiet op 1/15. Dan is er al snel bewegingsonscherpte. Dwz, dat de tijd dat de lens open staat zo lang is dat je beweging registreerd van de mensen. Als je dit uit de hand schiet is het bijna niet mogelijk het scherp te houden.
Als je dit vanaf een tripod doet dan zou je kunnen proberen er 2 te maken en die aan elkaar te palkken, maar dan is nog de veranderende positie van de muzikanten tussen de shots in spelbreker denk ik. Hier moet je of verder achteruit, of je moet een kortere lens nemen. Beter is ook een kortere sluitertijd.
Soms kan je eignelijk niet zo schieten als je zou willen. Flash is te ver weg, licht te weinig voor Iso 800, diafragma te open om veel scherpte te krijgen etc. Het blijft altijd puzzelen.
Ik weet niet of je zat, maar je zou kunnen proberen het orkest meer vanaf de zijkant te schieten. Je kan niet altijd de hele band erop krijgen, zeker niet zonder groothoek vervorming. Kwestie van acceptatie.
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
Ralf
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 188
GeregistreerdCOLON 04 Dec 2005 21:23
WoonplaatsCOLON Nuenen

Dit is vanaf een tripod geschoten...
Ik heb er idd 2 gemaakt, aan elkaar geplakt, moest in de krant dus boeide niet zoveel.

Kortere sluitertijd, en dan ISO 1600? Komt de foto om van de ruis..
Ik heb gewoon alles geprobeerd wat ik kon bedenken, elke mogelijke instelling, dit is het beste resultaat.
Concert hierna heb ik met een 28-200 tamron geschoten, 28mm past het een stuk beter mee op 10D.
10D - 100-300 USM - 50 F1.8 MK-I - 380EX
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Goed belicht en dan de krant in op Iso 1600 kan prima hoor. Ruis is een uit de hand lopende mythe aant worden. Indien goed belicht is 1600 voor de krant goed te doen, leggen ze toch een dik raster over. Ik weet dat iso 800 ook ruist, zeker op mijn pc. Als ik dan naar offset drukwerk ervan kijk, zie ik geen ruis meer en is er veel meer scherpte dan ik op mijn computer kan zien. Ik denk dat een monitor maar 72 DPI kan weergeven, en een raw is er 300. Dus ik mis wat, en zie dan ook nogf eens ruis die ik in de drukgang niet meer terug zie.
Probeer het eens goed af te drukken. De ruis valt vaak erg mee, indien goed geschoten en belicht.
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
triaxis130
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3713
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2005 12:54
WoonplaatsCOLON BE

Kro,
Ik las eerder vandaag in een ander topic over je ervaring met schieten op hogere resolutie met daarbij enkele bewerkingen die ruis konden verhelpen en toch een mooi scherpte konden geven in tegenstelling tot de meeste ruisonderdrukkers.. Ik heb je nog nooit iets gevraagd maar ik ben er zeker van dat het forum je eeuwig dankbaar zou zijn voor een kleine tutorial...
Kropot
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2081
GeregistreerdCOLON 11 Jul 2004 02:12
WoonplaatsCOLON Ernem
CONTACTCOLON

Je moet oppassen om er te veel aan te willen doen. Dat is al een klassieke fout.
Je kan de ruis vaak beter bewerken door een serie stappen in je fotobewerkings progje. Je houd wel een iets kleiner formaat over, maar voor de meeste toepassingen is dat voldoende tot goed.
Ik werk met PSP.
Daarin kan je scripts maken. Je kan zo per shoot en ruisniveau een scriptje maken. Elke shoot zal net iets anders zijn.
Wat ik doen is eerst de normale handelingen, als er zijn contrast, helderheid en scherpte. Pas vooral op met scherpte, overdrijf het niet. Het is nu eemaal zo dat ruis ook versterkt word door de gemiddelde verscherper. Meestal gebruikt ik eerst de Tool Edge Perserving Smooth. Die verzacht de ruis wat, en moet niet te hoog worden ingesteld. Ik heb hem meestal op 1 staan. Soms op 2. Dan een Unsharp Mask, dit versterkt de scherpte iets, ik stel die laag in, radius 1 en clipping 50. De sterkte kijk ik naar mijn foto voor, meestal tussen 35 en 50.
Dan komt een verkleining van de foto naar 95 % van het orgineel. Ik herhaal dan de Edge Perserving Smooth, op 1, en de Unsharp Mask.
Dan kijk je hoe het effect is. Niet genoeg, dan nogmaals verkleinen en EPS en UM.
De truk is dat je zo heel rustig en in stappen kan zien wat er gebeurd. Heb je voor je shot de juiste instellingen te pakken, maak je er een script van. Ik maak meestal alleen van de ESP en UM en het verkleinen een script. De foto moet wel individueel beoordeeld worden op helderheid, contrast en begin scherpte. Nogmaals, overdrijf het scherpte verhaal niet, het word er mn in drukken niet mooier van.
Je maakt zo eigenlijk je eigen noise script. Ik werk vaak lang met de zelfe instellingen die ik al ken, als ik bandjes en theater schiet. Ik varieer dan heel weinig. Daardoor kan je ook een lange shoot toch snel bewerken. De waarden en wijze is vrij constant, dan werkt een eigen noise script beter, dan de noise kill progjes. Die strijken het toch te veel uit, wat je mn in printen goed ziet. Daar zie ik dan nog liever ruis. IMHO ;)
[size=75]Canon G2 - 300D - 350D - Canon kit - EF 28 - 135 USM IS, Canon 50mm F1.8, Tamron 28 - 75mm F2.8, Tamron 17-35 mm F2.8, VP2160 - 40Gb imagetank, 420 EX, 2 Gb Cf Cards[/size]
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar