Ervaringen overstap 300D --> 20D [update 3, 10 nov.]

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
Gebruikers-avatar
fluppie
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 797
GeregistreerdCOLON 03 Aug 2005 11:35

kiMARCO schreefCOLON
thadon schreefCOLON
ranja schreefCOLON... Nu kan ik mij iets herinneren over een gratis CF kaartje bij de aanschaf van de 20D. Nu heb ik alllee boekjes doorgespit..op de doos gezocht naar stickers of wat dan ook maar geen verhaaltje over een kaartje. Ik heb overigens naar alle waarschijnlijkheid het internationale model (zit engels boekje in) maar zou er toch bij moeten zitten?

Hoe zat dat bij jullie?...
Kijk hier maar eens:
http://www.cig.canon-europe.com/user/co ... ction.html
Die link verwijst naar Canon Image Gateway. Registreer je daar en volg de instructies. Je moet echter wel een actiecode op de doos hebben staan!
(linksboven op de klep onder "Canon"
Als je geen actie code hebt kun je die aanvragen bij Canon via de mail, dan krijg je die opgestuurd (bij mij binnen een dag ook via email)

Qua overstap nar de 20D:

Heb jaren lang met veel plezier een 300D gebruikt maar kreeg onlangs een aanbieding van een 2dehands 20D (compleet met alles en factuur en doos) die ik echt niet kon laten lopen.

Sinds een weekje dus een 20D, mens wat is dat ding snel, alsof je een videocamera hebt met 8 mpixiels... Als je even niet oplet heb je dus 4 foto's razendsnel op je cf staan. Verder heb ik van de verbeterde AF niks gemerkt maar de extra AF-punten in je viewer zijn erg welkom. Veel handiger dan het kruis op de 300D, zeker met de af-punts selectie onder de joystick !

Het instelwiel op de achterkant is ook erg fijn, maar die zat ook op de 50e die ik heb dus was er al even aan gewend (miste hem dus ook op de 300D).

Verder ziet de 20D er een stuken beter uit dan dat lelijke zilver van de 300D. Ik moest alleen wel even een paar nagels knippen want die bleven precies achter het rubber zitten tussen de lensmount en de grip.

Er zit ook een BG-E2 bij, maar die heb ik snel verkocht, mij te groot en te zwaar, dat ding is ook nog eens lelijk. Als de batterijen er nou eens overdwars in zouden kunnen zou de grip wel beter zijn, nu is deze gewoonweg te dik, en je kunt niet bij de joystick in portretstand.

Al met al tevreden met de 20D, en dat voor "slechts" 735 euro. Nu de cashback en het 256 MB CF-je nog ...
Ja wat is het nou ? jaren met plezier een 300D gehad of een lelijk zilver ding :roll:
Canon 1D en een zwart ding met de naam 1D markII en nog een heleboel meer
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

fluppie schreefCOLONJa wat is het nou ? jaren met plezier een 300D gehad of een lelijk zilver ding :roll:
Ondanks de lelijke zilveren kleur heeft hij er jaren lang plezier mee gehad. :D
Highway Star
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 24 Jun 2004 18:06
WoonplaatsCOLON Woudrichem
CONTACTCOLON

eric_nl schreefCOLON
fluppie schreefCOLONJa wat is het nou ? jaren met plezier een 300D gehad of een lelijk zilver ding :roll:
Ondanks de lelijke zilveren kleur heeft hij er jaren lang plezier mee gehad. :D
Ik heb zelf ook ruim twee jaar veel plezier gehad van m'n (zilverkleurige) 300D,maar als 'ie in zwart leverbaar was geweest in het begin dan had ik die zeker genomen.
Zelfde als met m'n auto,ik haat witte auto's (vanwege o.a het vuil dat je makkelijk ziet) maar de aanschafprijs was dusdanig dat 'ie best wit mag zijn nu.
En datzelfde vond ik bij de 300D dus ook,ik heb vanwege de aanschafprijs die lelijke grijze kleur voor lief genomen
Grts ArieV

20 D +.............
PeterK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2005 20:16

Erik_l schreef:
Klopt, behalve in M, daarin heb je 2 wielen nodig voor zowel sluitertijd en diafragma verstelling.
Kan je voorstellen, sta je in het donker een foto te maken op M krijg je het diafragma niet ingesteld :oops:
Bij mij staat de "uit, aan, nog meer aan schakelaar" bijna altijd op "aan". Niet aan gedacht om h'm even een stapje verder te zetten.:shock:

20D gekocht omdat de 350 te klein was.
Nog wel een wens voor de volgende: Waterbestendigheid, ben heel erg voorzichtig (mogelijk te) indien het regent, mist enz.
Verder alles er op en aan wat ik nu gebruik (en meer).
xon
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 123
GeregistreerdCOLON 22 Mrt 2005 09:48
WoonplaatsCOLON Haarlem
CONTACTCOLON

PeterK schreefCOLON
Erik_l schreef:
Klopt, behalve in M, daarin heb je 2 wielen nodig voor zowel sluitertijd en diafragma verstelling.
Kan je voorstellen, sta je in het donker een foto te maken op M krijg je het diafragma niet ingesteld :oops:
Bij mij staat de "uit, aan, nog meer aan schakelaar" bijna altijd op "aan". Niet aan gedacht om h'm even een stapje verder te zetten.:shock:
ehmm ook ik heb me helemaal ROT lopen zoeken :D
Gebruikers-avatar
willemth
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2005 16:03
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Wat ik graag zou willen weten van de mensen die zijn overgestapt van de 300d naar de 20d of de foto's van de 20d scherper zijn van beeld dan de 300d.

Ik vraag dit omdat ik zelf het gevoel heb dat mijn foto's met de 300d niet gestoken scherp zijn maar wat soft zijn van karakter.

Mijn objectieve zijn van L kwaliteit dus daar zal het naar mijn bescheiden mening niet aan kunnen liggen.

Om die reden(soft) en ook uiteraard de andere vele voordelen van de 20d zou ik ook willen overwegen de 20d te kopen.
Groetjes Willem
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Ik heb niet de ervaring dat de foto's met de 20D scherper zijn, maar ik had ook niet het idee dat ik met de 300D onscherpe foto's maakte, integendeel ik had haarscherpe foto's. Een domme vraag, maar bewerk je je foto's wel?
Gebruikers-avatar
Kleintje Pils
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1626
GeregistreerdCOLON 24 Jan 2005 11:54
WoonplaatsCOLON Leusden
CONTACTCOLON

Misschien heb je goedkope filters op je L lensen zitten?
Mzzls Remco

[url=http://www.touchdown-aviation.com][img]http://img718.imageshack.us/img718/8660/tda.jpg[/img][/url] [url=http://www.twitter.com/tda_tweet][img]http://img20.imageshack.us/img20/1516/twitterlogoheadern.png[/img][/url]
Gebruikers-avatar
wvangerven
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 647
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2004 13:03
WoonplaatsCOLON Arnhem

fokkedeboer schreefCOLON
Jamie schreefCOLONBedankt voor de update! Mooi verslag opnieuw. De verleiding wordt steeds groter... :D maar ik heb absoluut geen haast dus wacht nog lekker even af 8)
Ik wel, maar mijn portemonnee laat dat niet toe! :-) Maar ben ook nog prima tevreden met de 300D hoor.
Ook voor mij een heel herkenbaar probleem, Fokke :D Ik spreek daarom meestal niet over mijn "portemonnee" maar over mijn "portemonniks" :wink:
Gebruikers-avatar
willemth
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2005 16:03
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Ik heb niet de ervaring dat de foto's met de 20D scherper zijn, maar ik had ook niet het idee dat ik met de 300D onscherpe foto's maakte, integendeel ik had haarscherpe foto's

De foto's zijn in het algemeen niet onscherp maar zeker niet haarscherp met daarbij een lichte waas het kan zijn dat ik in de bewerking iets verkeerd doe qua contrast of dergelijke.
Een vraag, maar bewerk je je foto's wel?
Ja ik bewerk de foto's altijd met USM en contrast e.d.
Misschien heb je goedkope filters op je L lensen zitten?
Ik heb speciaal canon filters er op zitten dus dat zal wel goed zijn.

Ik ga nog wat stoeien met de parameters kijken of dat voordelen opleverd.



Vast bedankt voor de reactie's
Groetjes Willem
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

WillemtH schreefCOLONWat ik graag zou willen weten van de mensen die zijn overgestapt van de 300d naar de 20d of de foto's van de 20d scherper zijn van beeld dan de 300d.

Ik vraag dit omdat ik zelf het gevoel heb dat mijn foto's met de 300d niet gestoken scherp zijn maar wat soft zijn van karakter.

Mijn objectieve zijn van L kwaliteit dus daar zal het naar mijn bescheiden mening niet aan kunnen liggen.

Om die reden(soft) en ook uiteraard de andere vele voordelen van de 20d zou ik ook willen overwegen de 20d te kopen.
Je geeft aan dat je objectieven van L-kwaliteit zijn, in je signature staat echter maar 1 L-objectief. Heb je de problemen bij alle objectieven? Stel je handmatig scherp? Gebruik je sluitertijden die te lang zijn om uit de hand te schieten?

Post anders eens wat foto's waarbij voor jou duidelijk is dat je scherpte mist, wellicht kunnen we helpen met zijn allen om wel tot acceptabele resultaten te komen.
[color=silver]18-55[/color]
Gebruikers-avatar
willemth
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2005 16:03
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Manny schreef

Je geeft aan dat je objectieven van L-kwaliteit zijn, in je signature staat echter maar 1 L-objectief. Heb je de problemen bij alle objectieven? Stel je handmatig scherp? Gebruik je sluitertijden die te lang zijn om uit de hand te schieten?
Ik ben nu in het bezit van een aantal objectieven waarvan er 2 zijn van L -kwaliteit dat zijn de prime 24 groothoek en de 70/200 tele.

Ik gebruik uitsluiten de Af instelling en ik vind in het algemeen bij alle objectieve dat ze wat wazig zijn.


Wat betreft de sluitertijden dat hou ik algemeen wel in de gaten wat betreft bewegingsonscherpte dus {brandpunt is minimale sluitertijd}.

Je kan als je wil even in mijn Album kijken naar wat foto's maar misschien zie ik het wel verkeerd wat betreft die waas of dat ik meer met contrast moet gaan werken ik wil graag alles leren en doen om voor mijn gevoelens een scherpe foto te maken.
Groetjes Willem
kiMARCO
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 181
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 10:57

eric_nl schreefCOLON
fluppie schreefCOLONJa wat is het nou ? jaren met plezier een 300D gehad of een lelijk zilver ding :roll:
Ondanks de lelijke zilveren kleur heeft hij er jaren lang plezier mee gehad. :D
Precies, als de zwarte te koop was geweest destijds had ik die wel genomen. Verder is de 300D nog steeds een prima ding en heb ik er dus ook veel plezier van gehad (en nog steeds trouwens ...).

Ben net terug van vakantie en heb beide bodies gebruikt. Opeens valt je dan op hoe "traag" de 300D is in verhouding met de 20D. En niet alleen qua fps maar eigenlijk met alles. AF is daadwerkelijk sneller, spiegel klapt snellere op en neer (dus het is minder lang zwart voor je ogen bij korte sluitertijden) en de preview staat sneller op je display etc.

Overigens ook de cashback gekregen en een 512 MB CF kaartje (omdat de 256MB niet meer te leveren was ;) ). Dus voor uiteindelijk 585 euro netto een 20D. Nu de 300D nog verkopen.
30D + 30 *Zoomt van 20-560 + 14/28/100* L-lens prul ala f/4 IS met extenders - wat primes f/1.8 - f/2.8 en 'EX' flits spulsels.
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Over snelheidsverschil gesproken:

Shutter release lag time 300D: 100 - 120 ms (sites geven verschillende waardes)
Shutter release lag time 20D: 65 ms

Mirror blackout time 300D: 170 - 225 ms (sites geven verschillende waardes)
Mirror blackout time 20D: 115 ms
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

En aanvullend op BasZ: opstarttijd 300D: 3 sec (of zoiets, gevoelsmatig)
Opstarttijd 20D: 0,1 sec! Ofwel, aanzetten en meteen schieten. Heerlijk....
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

Ik ben nog steeds niet gewend aan m'n 20D. Gekocht eind oktober. Maakte met m'n 300D betere foto's vind ik.
Kwestie van wennen. Hoop ik :wink: :oops: :?
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

fokkedeboer schreefCOLONEn aanvullend op BasZ: opstarttijd 300D: 3 sec (of zoiets, gevoelsmatig)
Opstarttijd 20D: 0,1 sec! Ofwel, aanzetten en meteen schieten. Heerlijk....
Aanzetten? Wat is dat? Die van mij staat maar in 1 stand, "ON".
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Capelle 1 schreefCOLONIk ben nog steeds niet gewend aan m'n 20D. Gekocht eind oktober. Maakte met m'n 300D betere foto's vind ik.
Kwestie van wennen. Hoop ik :wink: :oops: :?
Op welke manier betere foto's?
Moet in principe niet uitmaken... qua techniek zijn ze toch bijna identiek aan elkaar... diafragma / sluitertijd e.d. werkt allemaal hetzelfde...
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

eric_nl schreefCOLON
fokkedeboer schreefCOLONEn aanvullend op BasZ: opstarttijd 300D: 3 sec (of zoiets, gevoelsmatig)
Opstarttijd 20D: 0,1 sec! Ofwel, aanzetten en meteen schieten. Heerlijk....
Aanzetten? Wat is dat? Die van mij staat maar in 1 stand, "ON".
Dat ook, maar hetzelfde geldt bij "wakker maken" ;-)
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
Capelle 1
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1562
GeregistreerdCOLON 21 Nov 2004 18:19
WoonplaatsCOLON Capelle aan den IJssel
CONTACTCOLON

BasZ schreefCOLON
Capelle 1 schreefCOLONIk ben nog steeds niet gewend aan m'n 20D. Gekocht eind oktober. Maakte met m'n 300D betere foto's vind ik.
Kwestie van wennen. Hoop ik :wink: :oops: :?
Op welke manier betere foto's?
Moet in principe niet uitmaken... qua techniek zijn ze toch bijna identiek aan elkaar... diafragma / sluitertijd e.d. werkt allemaal hetzelfde...
Je hebt in principe helemaal gelijk, daarom verbaast het me ook dat ik voor mijn gevoel nog niet die foto's maak als met m'n 300D. Nou is het moeilijk aan te geven wat de exacte oorzaak is. Zou ook simpel aan de tijd van het jaar kunnen liggen. ER is in deze donkere maanden nu eenmaal minder licht. Eigenlijk wil ik maar zeggen: mensen die overstappen van een 300D naar een 20D, verwacht niet dat je opeens betere foto's gaat maken. Je hebt wel de beschikking over een stel extra mogelijkheden, maar het is geen wonderapparaat. Het blijft de fotograaf.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar