RAW of JPEG

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.

Schiet je foto's in RAW of JPEG

Altijd RAW
56
50%
RAW als nodig anders JPEG
20
18%
Altijd RAW en JPEG (RAW achter de hand voor nabewerkingen)
12
11%
Altijd JPEG
14
13%
RAW of JPEG ik ben er nog niet uit
9
8%
 
Aantal stemmenCOLON 111
Gebruikers-avatar
FotoRemko
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 135
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2006 20:25
WoonplaatsCOLON Utrecht

Ben net begonnen aan het schieten in RAW. Nu lijkt me leuk eens te pollen wie er hier in RAW en/of JPEG schiet en waarom.

De voordelen zijn natuurlijk helder, maar nadelen zijn er ook.

Voordelen:
+ betere kwaliteit
+ nabewerken zonder verlies (witbalans, belichting)

Nadelen:
- altijd bewerken (kost tijd)
- vreet ruimte

Ik ben er voor mezelf nog niet uit. Kan me ook voorstellen dat je een beetje gemakkelijk wordt door RAW, zo van ik schiet maar raak en kijk later wel (eerst schieten daarna denken en instellen ipv eerst denken instellen en daarna schieten).

Groet Remko
Canon EOS 500D; wat LenΣjes, flitsertje en filters
Gebruikers-avatar
Koekiemonster
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1326
GeregistreerdCOLON 03 Jun 2005 22:22
WoonplaatsCOLON Versen (D)
CONTACTCOLON

Normaal altijd in jpg, alleen bij bijzondere foto's (bijv nachtopnamen) schakel ik over naar RAW.
Rens

-- EOS 80D / EF-S 10-22 / Sigma 17-70 / 70-300 IS USM / 50 1.8 / Tamron 18-400 / 420EX --
Gebruikers-avatar
Manny
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1540
GeregistreerdCOLON 25 Feb 2005 20:24
WoonplaatsCOLON West-Brabant

Altijd in JPEG, tenzij een situatie om uitgebreide nabewerking vraagt.
[color=silver]18-55[/color]
Gebruikers-avatar
Falerossi
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1041
GeregistreerdCOLON 13 Sep 2005 20:41
WoonplaatsCOLON Friesland
CONTACTCOLON

Ik weet niet echt goed hoe ik die RAW foto's moet bewerken.
ik open ze in PS maar hoe dat allemaal werkt is me tot nu toe niet echt duidelijk.
www.sport-picture.nl | Canon EOS 7D Mark II | 70-200 2.8L | 11-16 2.8 | 300 2.8 |
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Uitsluitend RAW. Echt nadelen zie ik er niet aan, alleen voordelen. Nabewerken doe ik zowieso en opslagruimte heb ik genoeg.
Gebruikers-avatar
redmar
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1433
GeregistreerdCOLON 10 Dec 2005 21:26
CONTACTCOLON

eric_nl schreefCOLONUitsluitend RAW. Echt nadelen zie ik er niet aan, alleen voordelen. Nabewerken doe ik zowieso en opslagruimte heb ik genoeg.
Idem
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

Ik altijd allebei. JPEG is wel makkelijk om snel even foto's te laten zien.
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
PeterK
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 136
GeregistreerdCOLON 21 Sep 2005 20:16

Bartjebart schreefCOLONIk altijd allebei. JPEG is wel makkelijk om snel even foto's te laten zien.
Ik ook.
Van de JPEG (hoogste resolutie) kan je makkelijk even snel een afdrukje maken op het foto printertje (voor familie of zo). Hoogste resolutie omdat ik regelmatig een deel afdruk maak. (niet altijd in de gelegenheid om lens te wisselen)

Op een 2GB kaart gaan dan nog zo'n 160-170 foto's met de 20D. Voor mij genoeg voor een dagje fotograferen.

RAW is het enige formaat wat foto bewerking toelaat zonder gelijk aan kwaliteit te gaan inleveren. Maar dat is een ander topic.

Peter
Gebruikers-avatar
Pief
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 506
GeregistreerdCOLON 02 Mrt 2005 23:35
WoonplaatsCOLON Zaandijk
CONTACTCOLON

Tot nu toe vrijwel altijd in JPEG (1x RAW, maar weet nog steeds niet goed wat ik er mee 'moet')
Wellicht als ik het allemaal wat beter begrijp hoe het nabewerken gaat dat ik overstap, maar ik heb er nu nog geen behoefte aan..
[b]gr Pief[/b]
[size=75]EOS 1D mkIII ~ Peleng 8/3,5 ~ Sigma 24-75/2,8 ~ EF 50/1,8 ~ EF 70-200/2,8 L USM~EF 35-350/3,5-5,6L USM~Speedlite 380EX~Speedlite 430EX[/size]
Nielsracing
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 81
GeregistreerdCOLON 02 Dec 2005 18:38
WoonplaatsCOLON Zwanenburg

Ik ben wel benieuwd welke instellingen jullie standaard bij het converteren gebruiken. Hiermee bedoel ik tint, contrast, shadows etc.
Tuurlijk heb je uitschieters, maar wat gebruiken jullie gemiddeld het meest? Ik heb 't in ieder geval nog niet ontdekt :?
Canon 20D + 70-200[color=red]L[/color] + 28-75 f2.8 + 18-55 + 50mm f1.8 + 550EX + imagetank + overige meuk
Klaas
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3420
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2004 13:36
WoonplaatsCOLON Nunspeet
CONTACTCOLON

Bartjebart schreefCOLONIk altijd allebei. JPEG is wel makkelijk om snel even foto's te laten zien.
De Microsoft Raw Image viewer maaktanders ook hele mooie slideshows van een map rawbestanden...
Groetjes, Klaas Lingbeek- van Kranen
[size=75] [url]http://www.digitalrebel.nl[/url] - [url=http://www.digitalrebel.nl/equipment.html]Equipment(klik meer info)[/url] - [url=http://www.istockphoto.com/lingbeek]IStockPhoto Portfolio[/url] [/size]
zzzzzzzzzzzz
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 167
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2005 19:30
WoonplaatsCOLON Voorhout
CONTACTCOLON

Ik schiet eigenlijk altijd in jpeg.

Ik doe dit voornamelijk omdat ik toch niet echt toe kom aan uitgebreid nabewerken.

Als ik echter ergens speciaal een aantal foto's ga maken (bijv. groepsfoto's of ik wil 1 ding goed op de foto) dan meestal RAW.

Voor de mensen die niet weeten wat ze met de RAW foto's moeten:

wacht tot maced weer een photoshop workschop geeft. Ik had precies hetzelfde probleem. tijdens zijn workshop zijn ongeveer al mijn vragen over dit onderwerp weggewerkt :) (nogmaals mijn complimenten Ed!!)
[size=75]
Canon EOS 350D | EF-S 18-55 | EF 28-135 f/3.5-5.6 IS USM | EF 50 f1.8 | wat geheugen en wat accu's[/size]
Gebruikers-avatar
rsmt
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 320
GeregistreerdCOLON 29 Mrt 2005 19:34
CONTACTCOLON

Voor de mensen die niet weeten wat ze met de RAW foto's moeten:

wacht tot maced weer een photoshop workschop geeft. Ik had precies hetzelfde probleem. tijdens zijn workshop zijn ongeveer al mijn vragen over dit onderwerp weggewerkt (nogmaals mijn complimenten Ed!!)
Sinds de geweldige cursus van maced ook voor mij alleen nog maar RAW, maar dan met RawShooter Premium 2006 als converter in plaats van PS.

Ron.
"[b]A smile is the shortest distance between two people[/b]" - Victor Borge

[size=75][b][color=blue]EOS 50D[/color][/b] | BG-E2N | Canon 17-55 F2.8 | Sigma 70-200 F2.8 | Sigma Converter 1.4 EX | EF 50 f/1.8 II | Speedlite 580 EX II |[/size]
Gebruikers-avatar
willemth
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2005 16:03
WoonplaatsCOLON Amsterdam

Het laatse half jaar schiet ik alleen nog maar in Raw.

Ik vindt de nabewerking geen probleem omdat het in mijn ogen zeker een betere foto oplevert.

Voor de nabewerking gebruik ik Adobe Cs2.
Groetjes Willem
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

Klaas schreefCOLON
Bartjebart schreefCOLONIk altijd allebei. JPEG is wel makkelijk om snel even foto's te laten zien.
De Microsoft Raw Image viewer maaktanders ook hele mooie slideshows van een map rawbestanden...
klopt. Maar ik vind hem traag en als ik snel even wat wil sharen met iemand is jpeg toch makkelijker, want de meeste mensen hebben geen raw-viewer op hun computer. En raw neemt toch al zoveel ruimte in, dat een jpeg-je erbij niet zoveel meer uitmaakt. :wink:
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Als ik onder kunstlicht werk, gebruik ik altijd RAW vanwege een eventuele correctie. Wel altijd een handmatige witbalans instellen, maar toch......
De huis-tuin-en-keuken-snapshotjes zijn zowiezo altijd in JPG, daar doe ik nooit zoveel mee.
Eigenlijk: hoe zwaarder de eisen hoe sneller de neiging om in RAW te schieten.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
arend
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 638
GeregistreerdCOLON 02 Feb 2005 20:47
WoonplaatsCOLON Middelburg
CONTACTCOLON

Altijd in jpeg, en dan iets verscherpen voor het internet , voor het afdrukken via een fotocentrale doe ik er niets aan, hoogstens een crop.
:D
Ik maak geen perfecte Foto's, maar ik doe wel mijn best.
[color=red] Neem eens een kijkje op mijn Site
www.arendbevaart.nl [/color]
TomR
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 209
GeregistreerdCOLON 10 Jul 2005 20:02
WoonplaatsCOLON Arnhem
CONTACTCOLON

Ik schiet alleen maar in RAW, wil graag zelf de controle houden over wat ik met een foto kan doen, de camera moet niet alvast bewerkingen gaan doen voor mij. Je hebt ook geen verlies als je op RAW schiet, iedere keer als je de jpg bewerkt verlies je qualiteit.

Ik had eerst een apart programma voor het bewerken van de RAW's maar sinds bridge (cs2) werk ik uitsluitend nog maar met het Photoshop pakket.
Nielsracing schreefCOLONIk ben wel benieuwd welke instellingen jullie standaard bij het converteren gebruiken. Hiermee bedoel ik tint, contrast, shadows etc.
Tuurlijk heb je uitschieters, maar wat gebruiken jullie gemiddeld het meest? Ik heb 't in ieder geval nog niet ontdekt :?
In het algemeen gaat bij mij de contrast richting de +80/100 en iets de saturation veranderen.
Real urbex photography > [ [url=http://www.decayedplaces.nl]DecayedPlaces.nl[/url] ] < Real urbex photography
schoffie
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 10370
GeregistreerdCOLON 26 Aug 2005 08:15
CONTACTCOLON

Alles in RAW tenzij er hele erg haast is met de foto's en ik dus geen tijd heb om te converteren naar JPG.

Ik probeer de foto's altijd zo te schieten dat zo min mogelijk nabewerking nodig is, ik gebruik de RAW variant dus niet als vangnet voor mijn mislukte instellingen. conversie doe ik in CS2 waarbij ik alleen de exposure aanpas als dat nodig is, meestal ook niet. De andere zaken zet ik altijd uit. Evt. pas ik de kleurtemperatuur aan. Verder doe ik croppen en horizonrechtzetten ook meteen in de RAW convertor. Dan opslaan als PSD file en bewerken in PS. Wat bewerking betreft pas ik de levels aan voor meer contrast, voeg ik iets kleur verzadiging toe en verscherp ik iets. That's all.
www.johanvanderwielen.nl
Actiefotografie
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 80
GeregistreerdCOLON 19 Dec 2005 12:35

Ik schiet in RAW en medium formaat JPG. De reden is dat dat medium formaat dient als input voor Faststone waarmee ik foto´s heel snel kan verkleinen, lichter maken en een logo erin kan zetten. Daar is snelheid en nieuwswaarde het belangrijkst en niet dat de foto optimaal is bijgewerkt. De grootste JPG is dan niet nodig en dan duurt het converteren met faststone weer een stuk langer.

Dat optimaal bijwerken kan met een enkele foto achteraf, en daarvoor is dan het RAW bestand. Ook als er foto´s naar een drukker moeten of zo. Dan maak ik een grotere wel goed bijgewerkte JPG uit het RAW bestand.

En zo heeft iedereen zijn redenen. Ik ben blij dat het kan.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar