Lenzen van 200mm of 300mm zonder IS

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Kristof Rennen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2004 23:22
WoonplaatsCOLON Edegem (Antwerpen)
CONTACTCOLON

Ben van plan om een nieuw objectief aan te kopen maar ik ben er eigenlijk nog niet echt uit wat voor iets te kopen.

Kben aant twijfelen tussen een 55-200mm of een 70-300 (allebei van sigma). Dien 55-200mm is wel een speciaal DC voor digitale camera's en die andere kan op allebei gebruikt worden.

Nu zegt de ene winkel mij da je met een lens van 300mm (480 omgerekend) altijd sluitertijden van tussen de 1/500 of 1/250st moet gebruiken wat mij heel snel lijkt om een beetje in alle omstandigheden baat te hebben bij uw 300mm. De andere winkel daarentegen meldt mij da ik gerust op 1/60 kan schieten zonder bewegingsonscherpte te krijgen in mijn foto's.

Ik ben eigenlijk nog niet lang genoeg bezig met fotografie om eigenlijk zelf te kunnen inschatten hoe moeilijk het is om stil te houden bij zulke afstanden.

Zijn er mensen die mij een beetje raad kunnen geven en eventueel eigen ervaringen kunnen delen. Het zou mij een pak helpen om mijn keuze te maken.
PetervdK
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 19:51
WoonplaatsCOLON 't Gooi

Ruwe stelregel: altijd minimaal schieten op 1/brandpuntsafstand (dus 1/300 bij 300mm) om beweging te voorkomen.
1/60 op 300mm kan wel, maar dan wel op statief (of je moet een heeeeeeel vaste hand hebben, of niet erg vinden dat er beweging in zit).

Iets anders: heb meen ik hier en daar gelezen dat de focus van de Sigma 70-300 nogal traag is. Wel iets om rekening mee te houden, denk ik.
Mr. Bones

hmmm, als je op 300mm zit is 1/300ste de vuistregel, maar 1/500 is zeker geen overbogide luxe! :wink:
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Mr. Bones schreefCOLONhmmm, als je op 300mm zit is 1/300ste de vuistregel, maar 1/500 is zeker geen overbogide luxe! :wink:
1/300 klopt inderdaad, als je 'm op een 35mm cam hebt hangen. Maar met de 300D moet je ook nog de cropfactor meerekenen, dus x1,6 doen. De focal length is dan 480mm. Kortom: minimaal schieten op 1/500, als je tenmisten volledig ingezoomd bent. Daarom heb ik dus wel een cam met IS, want dan kun je wel met mindere sluitertijden toe :). Realiseer me wel dat dat wat meer kost :?.
Kristof Rennen
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 230
GeregistreerdCOLON 04 Nov 2004 23:22
WoonplaatsCOLON Edegem (Antwerpen)
CONTACTCOLON

Dus dan misschien toch maar beter gaan voor de 55-200mm vermits dit dan al 320 wordt
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar