converter

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Koops
Shooter+
Shooter+
BerichtenCOLON 37
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2004 09:43

hallo ik heb een vraag
ik heb de 300d digitale spiegel reflex en een tamron lens 300mm
maar ik hou van vogelsspotten dus zo dichtmogenlijk natuurlijk
can ik tussen mijn camera en de 300mm lenz niet een converter zetten ?
eric_nl
Veteraan
Veteraan
BerichtenCOLON 3773
GeregistreerdCOLON 19 Okt 2004 10:52
WoonplaatsCOLON NL
CONTACTCOLON

Dat hangt van meerdere dingen af.

Ten eerste, als je een consumenten klasse lens hebt dan zal een converter over het algemeen niet veel zin hebben, omdat de converter altijd wat beeldkwaliteit kost. Daarom werken converters vaak alleen met lenzen uit de professionele lijn (ik weet niet welke lens jij hebt, de vaste 300 of de zoom 70-300)

Ten tweede, je verliest licht met een converter. Bij een 1,4x converter 1 stop en bij een 2x converter 2 stops. Afhankelijk van je maximale diafragma van je lens kan dat betekenen dat je je autofocus verliest. De meeste camera's kunnen nog focussen met diafragma's van F/8. Als je bijvoorbeeld een 70-300 hebt die op 300mm een maximale diafragma van F/5.6 heeft dan kun je met een 2x converter niet meer focussen (die wordt dan namelijk F/11)

Ten derde, meerdere merken maken converters, die allemaal een verschillende kwaliteit hebben.

Kortom, heb je een consumenten klasse lens dan bereik je nagenoeg dezelfde (of misschien wel betere) kwaliteit als je gewoon je foto cropt. Heb je een lens uit de professionele lijn dan heeft een converter zin (als je lens tenminste lichtsterk genoeg is).

Welke converters met jouw lens werken en wat de uiteindelijke kwaliteit van die combinatie is dat weet ik niet. Dat zal een kwestie van proberen zijn denk ik, eventueel in combinatie met zoeken op forums zoals dpreview.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar