Kooplijstje, graag advies

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.

Is dit een goede set om te beginnen?

Peiling eindigt op 12 Apr 2006 22:14

Ja, gewoon doen
9
39%
Nee, dit kan je beter doen, namelijk...
14
61%
 
Aantal stemmenCOLON 23
Frevo
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1021
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2005 14:49
WoonplaatsCOLON Zoelen
CONTACTCOLON

ahhh zo. Excuses voor het misverstand ;)
www.fredvanommeren.com | www.autofotografie.nl
[size=75]1DmkIII | 17-40 [color=red]L[/color] | 24-105[color=red]L[/color] | 50 | 70-200 f/2.8 [color=red]L[/color] IS | 1.4x+2.0x | Flitser, tas, kaarten, huis, auto, vrouw, kind, stop maar met lezen[/size]
Gebruikers-avatar
SanderL
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 3617
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2005 19:48

Ik zie de Tamron 28-75 vaak voorbijkomen en ik denk ook zeker dat dit een goede lens is, maar waarom worden er geen lenzen genoemd die het groothoekgat gelijk opvullen, zoals de Sigma 17-70 of de Canon 17-85 IS?
Zijn deze lenzen dan optisch zoveel minder dan de Tamron?
De Tamron wordt op diverse sites erg goed getest, sommigen beweren zelfs dat deze Tamron qua optische prestaties de Canon L zooms nadert, of evenaart...

De reden voor veel mensen om deze lens aan te schaffen. Hij is daarbij ook nog lichtsterk, en op een fullframe body te gebruiken. Dus mensen met een dure ff body, of een tweede body voor films kunnen deze lens over de gehele range toepassen.
Roland Pastoor
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2006 19:12
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

@marx: een vergrotingsfactor van maximaal 3 wordt aangeraden voor zoomlenzen. Dit zodat je dan het minst verlies hebt op het optische gedeelte, omdat zoomlenzen over het algemeen optisch minder zijn. Wanneer je de zoom dan beperkt tot maximaal 3keer hoeft er minder worden ingeleverd op de scherpte.

Ik heb voor de tamron gekozen omdat het mijn eerste walkaround lens wordt en het mij een erg goede lens lijkt voor dat geld. Een groothoek komt er ook zeker aan, volgende maand als het goed is, die dit gat dan zo veel mogelijk opvult. Dit zal een 17-35 bijvoorbeeld worden. Of een prime met een sigma 10-20mm erbij. (Die Sigma staat zowiezo al op de kooplijst voor als het budget het toelaat)

Ik ben trouwens ook 2.8 gewend op de hele range bij mn huidige camera en vind dit erg fijn. Ik ben dan ook van plan om zoveel mogelijk lenzen vanaf dit diafragma te kopen.

Ik ga trouwens 8 april mijn 30D afhalen. Kost me 1200 euro bij de eerder genoemde touchdown-photo.nl
Nederwin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2006 20:19

Ik heb pas geleden mijn canon powershot g5 camera verkocht en ben nu op zoek naar een goede SLR camera.

Ik zat er aan te denken om de volgende aankoop te doen:

De canon 20d (stuk goedkoper nu de 30d er is)
een CF kaartje van 2gb (later meer kopen)
en de Tamron AF 18-200/3.5-6.3 XR Di-II Macro
In totaal voor 1560 euro.

Mij leek dit de meest geschikte lens op dit moment. Hij heeft namelijk een redelijke groothoek en ook nog wel redelijk wat zoom.
Als ik langer bezig ben ga ik wel andere lenzen bij kopen maar ik denk dat ik dmv deze lens het beste kan uitzoeken welke volgende lenzen ik wil gaan kopen.

Kan het trouwens kloppen dat bij de verkoop van deze tamron lens niet altijd de macro functie wordt vermeld? De rest staat er namelijk wel altijd bij. (niet dat ik dadelijk de verkeerde lens koop!)

Graag advies over deze aankoop en alvast bedankt...
Nederwin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2006 20:19

O ja.. dat was ik nog vergeten te vermelden. Ik wil ook graag dingen zoals kikker, vlinders en hagedissen fotograferen. Zou dat met de gekozen lens ook al redelijk kunnen(ivm die macro functie). Met mijn powershot g5 kreeg ik er best mooie foto's uit alleen ik had vaak het probleem dat ik veel te dichtbij moest komen...
Groeten
Sarpa
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 2469
GeregistreerdCOLON 07 Nov 2005 20:25

Nederwin schreefCOLONO ja.. dat was ik nog vergeten te vermelden. Ik wil ook graag dingen zoals kikker, vlinders en hagedissen fotograferen. Zou dat met de gekozen lens ook al redelijk kunnen(ivm die macro functie). Met mijn powershot g5 kreeg ik er best mooie foto's uit alleen ik had vaak het probleem dat ik veel te dichtbij moest komen...
Groeten
@Nederwin, tip: start een nieuw topic. Voor deze topicstarter beter omdat zijn topic "on-topic" blijft en voor jou omdat jij dan gerichter antwoord krijgt.
succes!
Sarpa
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Ach, laat ik ook nog een duit in het zakje doen. 30D lijkt me een uitstekende keus. Zoomlens die je noemt ken ik niet, dus daar ga ik niets (on)zinnigs over zeggen. De mensen die zeggen dat je eerst een body en basisobjectief moet nemen geef ik groot gelijk. Ik dacht ook dat ik een zoomlens tot 300mm nodig had. Het ding staat nu vrijwel werkeloos in m'n kast. Zonde van m'n centen :cry: .

Wil je je echt richten op portretfotografie, dan zou ik serieus de 85mm F1.8 overwegen. Voordeel: nog scherper dan de 50mm F1.8 en je hebt iets meer afstand t.o.v. je model. Zeker als je, net als ik, krap gaat aansnijden. Bij de laatste shoot(s) die ik had is m'n 50mm er niet eens meer op geweest.

Wil je tzt nog iets onder je standaardobjectief richting groothoek, dan is de 17-40 ook het overwegen waard. Veel geld voor relatief weinig geld. Ik heb zelf 'de 17-35 F2.8 L en die zit er tegenwoordig vrijwel standaard op bij mij. Ook voor leuke effecten met modellen goed te doen. Op 17mm, ik op een krukje en voila, vreemd perspectief:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 1 op Ytos, in totaal 31 keer gewijzigd.
Roland Pastoor
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2006 19:12
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

@ Ytos:
De 85mm die jij noemt vind ik te groot voor mn 1.6x cropfactor. Aangezien mijn studio écht niet zo groot is heb ik dan nooit genoeg ruimte en is de 50mm meer dan genoeg.

De telelens heb ik even uitgesteld. Ik heb een goede prosumer compactcamera met 12x optische zoom die buiten in de zon geweldige platen oplevert, mét IS.

Over het groothoekbereik heb ik ook al nagedacht. Mijn volgende lens wordt de 10-20mm van Sigma. Het gat dat ik dan heb dicht ik later wel met een 17-35mm ofzo..(áls ik dat nodig heb!)

Voor de leuke effecten staat de peleng op de lijst, weinig haast verder ermee, is gewoon leuk om mee te spelen en kost eigenlijk niks.

@Nederwin:
Een eigen topic is denk ik makkelijker ja
Nederwin
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 30 Mrt 2006 20:19

Al een eigen topic begonnen :wink:
Gebruikers-avatar
Ytos
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5514
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2004 16:23
CONTACTCOLON

Nederwin schreefCOLONAl een eigen topic begonnen :wink:
Wellicht handig als je daar even een link bij opneemt.
Roland Pastoor
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 833
GeregistreerdCOLON 03 Mrt 2006 19:12
WoonplaatsCOLON Hoogvliet
CONTACTCOLON

BUTTON_POST_REPLY

Terug naar