Gekruiste ontwikkeling in fotoshop?

Alles over computers, websites en software voor camera en PC.

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
Thoon_Loque
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 143
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2006 20:54
WoonplaatsCOLON Eindhoven
CONTACTCOLON

Wat ik altijd een geweldig mooie techniek heb gevonden is het gekruist ontwikkelen van films (bijv een dia-film die je in met c-41 (chemicaliën voor negatief-film) ontwikkeld)
Anton Corbijn heeft dit veel toegepast bij o.a. U2 (achtung Baby) Je krijgt dan foto's die wat wit-blauw aandoen.
Weet iemand hoe of je dit binnen fotoshop kunt doen (met een aanvaardbaar resultaat?)
fokkedeboer
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 7378
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2005 11:57
WoonplaatsCOLON De Bilt
CONTACTCOLON

Daar zijn o.a. speciale filters voor (Cross Processing heet het dan). De set filters van nik Color Efex heeft ze bijv (niet gratis), maar er zijn er veel meer.

Als je even googelt op "photoshop cross processing" vind je meer dan genoeg links, ook naar tutorials om het alleen met Photoshop te doen (zo te zien, niet alles gecontroleerd hoor!)
[size=75]Mijn foto's zijn niet perfect. Maar ik heb er wel lol aan om te proberen dat te bereiken![/size] http://www.fotofokke.nl
Gebruikers-avatar
flipya54
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 428
GeregistreerdCOLON 30 Jan 2006 22:28
WoonplaatsCOLON Freetown, Sierra Leone
CONTACTCOLON

Ik doe crossprocessing (in photoshop) als volgt, maar het kan makkelijker (scroll naar beneden):

-Open een foto en dupliceer deze twee keer. De reden hiervoor is dat het contrast effect en kleur effect in een andere mode (Lab en CYMK) worden gedaan.
-Convert één van de kopieën naar Lab Color. Dit wordt het kleur effect.
-Selecteer het 'a-kanaal' onder Channels, open de Levels en schuif de linker schuif naar rechts totdat je foto donkergrijs is. (In de navigator window zou je nu een flink Cyaan kleurzweem moeten zien)
-Selecteer het 'b-kanaal' onder Channels, open de Levels en schuif de linker schuif naar rechts totdat je foto donkergrijs is. Schuif vervolgens de middelste schuif wat naar links om ergens uit te komen tussen donkergrijs en het originele b-kanaal.
-Je hebt nu de kleur effect versie klaar
-Convert de andere kopie naar CMYK. Dit wordt het contrast effect.
-Selecteer het Magenta kanaal, open de Levels en schuif de rechter schuif ongeveer naar het midden
-Neem nu de donkere output schuif en schuif deze op ongeveer 1/3 van het spectrum.
-Selecteer het Yellow kanaal, open de Levels en schuif de rechter schuif ongeveer naar het midden
-Neem nu de donkere output schuif en schuif deze op ongeveer 1/3 van het spectrum.
-Je hebt nu de contrast / blow-out effect versie klaar.
-Selecteer de kleuren effect versie en plak die in het origineel (zorg dat het Lab kanaal geselecteerd is).
-Zet de nieuwe layer op 'Overlay'.
-Selecteer de contrast effect versie en plak die in het origineel (zorg dat het CMYK kanaal geselecteerd is).
-Zet de nieuwe layer op 'Hard-Light'.
-Pas de opacity van beide effect layers aan totdat het je bevalt
-Voeg een nieuwe Hue/Saturation Adjustment layer toe en speel wat met de saturatie (met name Cyaan) en hue totdat je tevreden bent.
Om een consistent effect te krijgen kun je het beste letten op de mid-tones in de foto en dan met name de hoeveelheid Cyaan hierin.
(met dank aan djengizz)



makkelijker:


Download http://www.shanzcan.com/photoshop/Shanz_XP_2002.atn, dit is een action voor photoshop... Scheelt behoorlijk wat tijd :D

[mod break = sullivan] link gefixed en topic verplaatst[/mod break]
compromise - conformity - assimilation - submission - ignorance - hypocrisy - brutality - the elite
know your enemy
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

flipya54 schreefCOLON...

makkelijker:


Download http://www.shanzcan.com/photoshop/Shanz_XP_2002.atn, dit is een action voor photoshop... Scheelt behoorlijk wat tijd :D
@Flipje.... link werkt niet bij mij..

Wieltje
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
Bartjebart
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2113
GeregistreerdCOLON 21 Mei 2005 15:13
WoonplaatsCOLON Coevorden
CONTACTCOLON

even de komma er achter weg halen.
[url]http://www.bartgrendelman.nl[/url]
Gebruikers-avatar
Wheely
Canon shooter pro+
Canon shooter pro+
BerichtenCOLON 2638
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2005 22:11
WoonplaatsCOLON midden in brabant

Bartjebart schreefCOLONeven de komma er achter weg halen.
Thanks Bart.. ik heb meteen maar even de soep uit mijn ogen weggepoetst... *SCHAAM*....
Wheely wil leren van forumleden !!

www.wheel-of-art.nl
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar