macro lens

ModeratorCOLON Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels.
BUTTON_POST_REPLY
boswachter
Shooter
Shooter
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2004 21:00
WoonplaatsCOLON Nederland
CONTACTCOLON

Hoi luitjes

ik wil een macro lens aanschaffen, ik heb nu een 55-200 lens van sigma en wil dus inplaats van ver nu heel dicht bij kunnen fotograferen.

wie weet wat een goede betaalbare macro lens is en waar ik hem kan kopen

alvast erg bedankt

edwin
Ik schiet graag op wild , maar dan wel met mijn camera
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Hoort it niet gewoon in Objectieven-deel?
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

BasZ schreefCOLONHoort it niet gewoon in Objectieven-deel?
Je bedoelt Macro BasZ, in Objectieven zitten we nu :)
boswachter, ik heb de Sigma AF 70-300/4.0-5.6 DL MAKRO SUPER II dat is een combi lens. Die gebruik ik om bijvoorbeeld vliegtuigen te spotten maar ook om macroshots mee te maken. Zelf gebruik ik dat bijna nooit maar dat is een goede lens voor niet teveel geld. www.foto-konijnenberg.nl
Gebruikers-avatar
BasZ
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 14056
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2004 13:48
WoonplaatsCOLON Gouda

Hij stond dus niet in het Objectieven-deel hoor ;)
Nu wel dus :)
[size=75]Canon EOS 5D II + grip | Canon 17-40 [color=red]L[/color] | Canon 24-105 [color=red]L[/color] IS | Canon 50mm/1.4 | Canon 70-200 F4 [color=red]L[/color] IS | Soligor tussenringen | Canon 580EX II | PD70X + wat CF'jes[/size]
JackRabbit
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 426
GeregistreerdCOLON 13 Jun 2004 12:24
WoonplaatsCOLON Den Haag

:lol: :D :lol:
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Ik gebruik zelf de Sigma 50 mm 1:2.8 Macro.
Ben er zeer tevreden over. Kan in de M-stand tot zeer dichtbij komen (paar centimeter) alleen is dan je scherptediepte gering.
Wat ook leuk is, is reversefotograferen. Zoek maar eens in dit forum op het woord "reverse" en er gaat een wereld voor je open wat betreft supermacro. Vooral Hades-1 is daar nogal actief mee bezig (geweest).
Je kunt met reversefotograferen tot superdichtbij fotograferen. Leuk bijv. bij het fotograferen van ogen van bijv. een vlieg of zo. Ook relatief een goedkope manier van macrofotografie. je hoeft alleen, naast je zoomlens, een primelens van minder dan 100 euro aan te schaffen.
Zoek maar eens en geniet! :D
MarkR
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 272
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2004 14:14

Je kunt met reversefotograferen tot superdichtbij fotograferen.
Dat is dan ook gelijk het nadeel van reverse-macro, je kunt alleen van heel dichtbij fotograferen. Dus niet zoals met een normale macro van ietsje verderaf.
Groeten, Mark
djc
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 883
GeregistreerdCOLON 15 Jun 2004 20:51

Dat is dan ook gelijk het nadeel van reverse-macro, je kunt alleen van heel dichtbij fotograferen. Dus niet zoals met een normale macro van ietsje verderaf.
Dit hangt ook van je zoomstand af. Als je reverse fotografeert komt je primelens omgekeerd tegen je zoomlens te hangen. Afhankelijk van hoe sterk je zoomt, is dit van invloed op je hoeveelheid dieptescherpte die je kunt halen.
Als ik mijn primelens aan mijn 75-300 hang en maximaal zoom dan kan ik tot super dichtbij komen maar heb ik heel weinig dieptescherpte. Naarmate ik de zoom kleiner maak kan ik verder weg blijven bij mijn onderwerp en haal ik ook meer dieptescherpte.
Nu is er natuurlijk wel een verschil tussen normaal macro en supermacro.
Bij normaal macro blijf je normaal gesproken "verder weg" van je onderwerp dan bij supermacro. Supermacro (=reverse) is echt bedoeld om met je lens "bovenop" het te fotograveren onderwerp te zitten.
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar