Mijn honden (UPDATE)

Voor alle andere natuurfoto's die je in de andere categorieën niet kwijt kunt

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
HaRoLD®
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 146
GeregistreerdCOLON 04 Jun 2006 16:25

Aangezien ik toch weer druk bezig ben geweest en dit keer de honden als slachtoffer heb gebruikt, toch nog een nieuwe poging. Na het een en ander te hebben gelezen heb ik volgende dingen in acht genomen. Geprobeerd de scherpte beter te krijgen en onderwerp minder in het midden te plaatsen. Foto 3 is wel midden, aangezien ik niet weet hoe ik hier zou kunnen bijsnijden omdat ik de kop zoveel mogelijk en dichtbij wilde hebben. Foto 2 is denk ik wat minder scherp, blijkbaar is een glimmende zwarte hond problematischer als een lichte hond. Foto 1 is een actiefoto, ik denk niet scherp genoeg, maar ik vond de actie wel mooi. Hoe zou ik in de foto meer actie kunnen krijgen? :?: :?: :?:

De laatse foto (later bijgeplaatst) iets bewerkt, is dit een beetje de bedoeling of had de hond nog meer ruimte voor moeten hebben? Ik had helaas niet de ruimte echt over om die te geven!

1 [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=43742[/img]
2 [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=43744[/img]
3 [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=43745[/img]
4 [img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=43774[/img]

Groeten Harold
Laatst gewijzigd door 2 op HaRoLD®, in totaal 13 keer gewijzigd.
RiniB
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1295
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2004 08:46
WoonplaatsCOLON Arnhem

Kijk, je leert in ieder geval snel :wink:

Deze zien er al een stuk beter uit. Nu heb je bij de eerste inderdaad de hond mooi uit het midden gezet, maar het zou nog veel mooier zijn geweest als de "lege" ruimte aan de andere kant had gezeten, dus in de richting die de hond op kijkt.
De scherpte van de eerste is niet top, maar het stoort me niet echt, het geeft echt de snelheid goed weer. Wat je zou kunnen proberen is de lens 'meetrekken' met de hond. Dan is je hond scherp, en de achtergrond krijgt dan van die mooie 'snelheidsstrepen' (dit wordt bijvoorbeeld ook veel bij auto- en motorsport gedaan, zoek anders ff naar voorbeelden).

Foto 2 en 3: gewoon heel netjes, technisch ziet het er goed uit. De uitsnedes vind ik ook wel goed. De compositie is niet heel erg bijzonder, maar ik vind het zeker niet verkeerd zo!

Gewoon lekker zo doorgaan, dan komt het allemaal best wel goed :wink:

Succes,

Reinier
Rugzak vol met apparatuur.....
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Over vorderingen gesproken :!:
Het ziet er prima uit Harold, absoluut.
Waar ik qua compositie op zou letten in foto 1 is dat de hond ahw uit de foto springt. De meeste ruimte zit achter het dier. Probeer je eens voor te stellen hoe de foto er uit zou zien als je de hond aan de rechterkant van de foto zou hebben. Kijk eens in de tutorials hier op het forum en zoek naar Schoffie's tut over de gulden snede, daar staat behoorlijk goed uitgelegd hoe je een goeie compositie kunt vinden.
Foto 2, daar is toch niks mis mee? :D De onscherpte die je ziet is niet dat je niet goed gefocusd hebt maar meer een een gevolg van de scherptediepte. Door je diafragma wat te verkleinen (=hoger F-getal) kun je dit veranderen. De ogen zijn haarscherp hier, prachtig.
En 3 ditto, een goeie hondenkop. Als je nog moeite hebt om een juiste compositie te vinden zou je kunnen overwegen wat meer ruimte om de hond heen te laten en later op de computer wat te spelen met uitsnedes.
Dit zijn uitstekende foto's !
Je vroeg ook nog hoe je meer actie in de foto zou kunnen krijgen. Hiervoor zou je kunnen pannen of meetrekken. Je stelt dan scherp op de hond en beweegt de camera met de rennende hond mee. De hond zal dan scherp op de foto komen en de achtergrond vervaagt. Geen eenvoudige techniek, zelf heb ik er ook nog moeite mee. Maar de resultaten zijn erg fraai als het lukt.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Dit zijn mooie foto's Harold.
Dat foto 2 minder scherp is kan ik niet echt zeggen hoor. Misschien wat minder scherptediepte.

Bij foto 1 heb je dezelfde beginnersfout gemaakt als ik ...... ruimte in de kijkrichting. Maar dit gaf Renier ook al aan.

gr.
Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
RiniB
Donateur
Donateur
BerichtenCOLON 1295
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2004 08:46
WoonplaatsCOLON Arnhem

MartinPhili schreefCOLONOver vorderingen gesproken :!:
Het ziet er prima uit Harold, absoluut.
Waar ik qua compositie op zou letten in foto 1 is dat de hond ahw uit de foto springt. De meeste ruimte zit achter het dier. Probeer je eens voor te stellen hoe de foto er uit zou zien als je de hond aan de rechterkant van de foto zou hebben. Kijk eens in de tutorials hier op het forum en zoek naar Schoffie's tut over de gulden snede, daar staat behoorlijk goed uitgelegd hoe je een goeie compositie kunt vinden.
Foto 2, daar is toch niks mis mee? :D De onscherpte die je ziet is niet dat je niet goed gefocusd hebt maar meer een een gevolg van de scherptediepte. Door je diafragma wat te verkleinen (=hoger F-getal) kun je dit veranderen. De ogen zijn haarscherp hier, prachtig.
En 3 ditto, een goeie hondenkop. Als je nog moeite hebt om een juiste compositie te vinden zou je kunnen overwegen wat meer ruimte om de hond heen te laten en later op de computer wat te spelen met uitsnedes.
Dit zijn uitstekende foto's !
Je vroeg ook nog hoe je meer actie in de foto zou kunnen krijgen. Hiervoor zou je kunnen pannen of meetrekken. Je stelt dan scherp op de hond en beweegt de camera met de rennende hond mee. De hond zal dan scherp op de foto komen en de achtergrond vervaagt. Geen eenvoudige techniek, zelf heb ik er ook nog moeite mee. Maar de resultaten zijn erg fraai als het lukt.
Martin
Blij te zien dat we het "in grote lijnen" eens zijn :wink:
Rugzak vol met apparatuur.....
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Volgens mij zaten we tegelijkertijd te tikken :wink:
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Fabienne°
Canon shooter pro
Canon shooter pro
BerichtenCOLON 1293
GeregistreerdCOLON 22 Sep 2005 07:06
WoonplaatsCOLON Knokke-Heist 2 Belgium
CONTACTCOLON

Die twee laatste zijn hele mooie hondenportretten!

Fabienne
http://Fabke.fotopic.net

The name of the game is to fill the frame!
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar