Foto's uit de tuin

Plaats hier je foto's waar je graag gerichte kritieken en op- of aanmerkingen op wilt krijgen

ModeratorsCOLON Expositie Commissie, Global Moderators

Forumregels
In dit (sub)forum gelden aanvullende huisregels over het plaatsen en bespreken van (natuur)foto's.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Bhouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Goes
CONTACTCOLON

Ik heb vandaag een canon D350 gekocht en een paar foto's op de AV (diafragma stand) commentaar op de foto's zijn welkom ik ben nog maar een beginner met een beetje ervaring met de canon 300V anoloog.

01. f9 1/100 iso 400 100mm

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=44056[/img]

02. f5 1/100 iso 200 90mm

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=44057[/img]

03. f5 1/125 iso 200 200mm

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=44058[/img]

04. f4 1/200 iso 200 80mm

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=44059[/img]


De foto's zijn genomen met mijn Canon lens EF 75-300 usm lll

ik hoop dat ze aardig gelukt zijn ook qua scherpte en scherpte/diepte.
Persoonlijk vind ik foto 2 de mooiste.
zimple
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 809
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2005 21:17
WoonplaatsCOLON Drenthe

Ik vind #2 ook de mooiste. #1 had voor mij niet in deze serie gehoeven, is een beetje druk / rommelig.

#3 is ook wel mooi hoor, alleen jammer dat je niet de hele bloem scherp hebt.
[size=75]EOS 40D | Canon 50mm 1.8 | Sigma 17-70mm f2.8-4.5 DC[/size]

[url=http://getfirefox.com/Reloaded/][img]http://www.mozilla.org/products/firefox/buttons/firefox_80x15.png[/img][/url]
Gebruikers-avatar
marcvig
Canon shooter+
Canon shooter+
BerichtenCOLON 347
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2005 21:58
WoonplaatsCOLON amsterdam

zien er toch goed uit...!!

gr marc
Omne Trinium Perfectum
Gebruikers-avatar
Bhouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Goes
CONTACTCOLON

zimple schreefCOLON #3 is ook wel mooi hoor, alleen jammer dat je niet de hele bloem scherp hebt.
Ja ik kreeg die bloem niet echt scherp ik weet ook niet wat ik daar fout doe ik stond toch stil de volgende keer zal ik de sluitertijd iets verhogen kijken of dat helpt
Gebruikers-avatar
BartjeD
CanonSuperTrooper
CanonSuperTrooper
BerichtenCOLON 11932
GeregistreerdCOLON 29 Mei 2006 20:42
WoonplaatsCOLON Cuijk
CONTACTCOLON

Als dat jouw eerste foto's zijn ..... helemaal niet slecht hoor :)

Vind #2 de mooiste en het is inderaad jammer dat de bloem in #3 niet helemaal scherp is.
Het scherpetepunt ligt volgens mij aan het eind van de bloem of net daar achter, jammer.

Bart
Neem gerust eens een kijkje op mijn site: www.bartvandinten.nl
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Je sluitertijd veranderen is inderdaad een goeie opmerking, want de onscherpte op de bloem wordt verzoorzaakt door een te kleine scherptediepte.
Het 'probleem' benaderen via de sluitertijd is niet echt de juiste omdat die scherptediepte veroorzaakt wordt door je diafragmastand. Hoe groter je diafragma (= lager Fgetal) hoe kleiner die scherptediepte.
Een langere sluitertijd zal uiteraard een kleinere diafragma-opening geven, en daarmee een grotere scherptediepte. Je camera in de Av stand zetten en spelen met je diafragmagetal zal toch sneller betere resultaten geven. Hier mee beinvloed je direct je scherptediepte namelijk. De sluitertijden die volgen op de gekozen F stand zijn van minder belang.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Bhouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Goes
CONTACTCOLON

BartjeD schreefCOLONAls dat jouw eerste foto's zijn ..... helemaal niet slecht hoor :)
Bart
Dit waren de mooiste ruim 2/3 kon ik zo weggooien maar dat komt waarschijnlijk ook dat ik flink aan het spelen was met sluitertijden en diafragma

MartinPhili schreefCOLONJe sluitertijd veranderen is inderdaad een goeie opmerking, want de onscherpte op de bloem wordt verzoorzaakt door een te kleine scherptediepte.
Het 'probleem' benaderen via de sluitertijd is niet echt de juiste omdat die scherptediepte veroorzaakt wordt door je diafragmastand. Hoe groter je diafragma (= lager Fgetal) hoe kleiner die scherptediepte.
Een langere sluitertijd zal uiteraard een kleinere diafragma-opening geven, en daarmee een grotere scherptediepte. Je camera in de Av stand zetten en spelen met je diafragmagetal zal toch sneller betere resultaten geven. Hier mee beinvloed je direct je scherptediepte namelijk. De sluitertijden die volgen op de gekozen F stand zijn van minder belang.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Martin
hier ga ik mee aan de slag het diafragma bepalen vind ik het moeilijkste van foto's maken met een slr camera maar ik ga die bloem nog eens proberen scherp te krijgen met een ander diafragma 6.3 of 8.
Een iedergeval bedankt voor je uitleg

bhouse
Gebruikers-avatar
Bhouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Goes
CONTACTCOLON

Nog een keer de bloem in de zon zijn de kleuren ok of kan dat nog beter

[img]http://old.eosdigitaal.nl/forum/album_p ... c_id=44112[/img]

f8 1/500 iso 200 210mm

ik had de iso nog wel terug kunnen zetten naar 100 maar ben dat vergeten dus moet ik dat nog een beetje in de gaten houden.
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Je had een lekker fel zonnetje :cry: Moeilijk om daar meteen al rustige en natuurlijke kleuren uit te halen, een digitale camera heeft daar toch meer moeite mee dan een analoge. Je scherptediepte ziet er goed uit, F8 doet het wel in dit geval. Je ISO op 200: daar heeft een 350 geen moeite mee hoor, de ruis is echt niet merkbaar.
Je vroeg of de kleuren OK waren en of dat nog beter kan en daarom heb ik je foto eens in Photoshop wat nabewerkt en dit kwam er uit.
Wat heb ik gedaan?
Vanwege de felle zon zijn de lichte delen van de Clematis wat overbelicht en de schaduwen wat hard en donker. HET gereedschap voor dit soort correcties is shadow/highlights. De schaduwen zijn wat milder geworden en de highlights minder schel. Daarna de middentonen iets versterkt in levels, het middelste schuifbalkje iets naar rechts.
De verzadiging heb ik een heel klein beetje verhoogd (+2) om nog iets meer pit te krijgen
En als laatste een onscherp masker toegevoegd. Dat laatste is om de onscherpte die een CCD nou eenmaal heeft t.o.v. een filmpje te corrigeren. Jouw foto was in principe gewoon netjes scherp.
Kijk maar even of je het wat vindt, uiteraard is de bewerking een kwestie van smaak, het is niet dat dit de enige zaligmakende nabewerking is.
Als je wat meer wilt weten hoor ik het wel :D
Martin
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
Gebruikers-avatar
Bhouse
Canon shooter
Canon shooter
BerichtenCOLON 105
GeregistreerdCOLON 14 Mei 2006 10:31
WoonplaatsCOLON Goes
CONTACTCOLON

bedankt ik ga mijn eigen ook eens meer verdiepen ps dat van het onscherp masker wist ik al maar van die schaduwen en licht ga ik ook eens in verdiepen dit is best wel handig gezien die foto die je hebt bewerkt want die is toch net wat mooier

bedankt
MartinPhili
Canon shooter Die Hard
Canon shooter Die Hard
BerichtenCOLON 5921
GeregistreerdCOLON 09 Jan 2006 20:28
WoonplaatsCOLON Noordwijkerhout

Kijk voor die shadow/highlights maar eens in de tutorials.
Ik heb wat wijze woorden gevonden maar nu weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb
BUTTON_POST_REPLY

Terug naar